VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 12M

Irisbus Citelis 12M #01
Irisbus Citelis 12M #02

Úvod

Keď bol v roku 2004 do skúšobnej prevádzky nasadený autobus typu SOR BN 12, znamenalo to prvé pokusy o zapracovanie nízkopodlažných vozidiel do vozového parku MHD Trenčín. Hoci sa uvedený voz do stabilnej prevádzky nakoniec nezaradil a zhruba po týždni bol stiahnutý, myšlienka pre uľahčenie prepravy starším a imobilným pasažierom ostala naďalej aktuálna. Tú sa podarilo zrealizovať napokon koncom letných prázdnin roku 2006, kedy bol do Trenčína zakúpený prvý nízkopodlažný voz Karosa Citelis 12M. Vo februári 2008 obohatili trenčiansku MHD ďalšie 4 Citelisy 12M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M TN-789CC 2006 2006 2022 1
2. Irisbus Citelis 12M 02 – 05 2008 2008 2022 4
Spolu 2006 – 2008   5

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2980 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1 (#01)
28 + 1
Počet miest na státie 71
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#01)
Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 182 kW / 2050 rpm (#01)
180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 502C, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom (#01)
ZF Ecomat 5 HP 502C, automatická, 5-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá (#01)
predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním, pri druhej sérii aj s dopytovým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlá vybavili interiérovými spätnými zrkadlami na kontrolu priestorov dverí. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.

Prvé vozidlo vybavili optickým informačným systémom EMtest, zvyšné vozidlá systémom od firmy R&G Mielec. Vozidlá dodali v červenej metalíze.

Prevádzka

Autobusy sa najčastejšie vypravovali na linku 22 a garantovane nízkopodlažné spoje ostatných liniek.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky vozidlá boli vyradené z trenčianskej MHD k 1. septembru 2022, kedy na linkách MHD Trenčín začal jazdiť dopravca TD Transport.

Katalóg vozidiel

01

02 03 04 05

Legenda a štatistika

01vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TN-789CCdo 200701od 2007

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Admini, prosím opravte linku 18 v prevádzke na napr. linku 22