Úvod

Ikarusy 280 boli prvými kĺbovými vozidlami v trenčianskej MHD. Ich výrobcom bola maďarská továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapešť. Dodávali sa v rôznych vyhotoveniach - mestská štvordverová niesla označenie 280.08, linková dvojdverová mala označenie 280.10. Posledné dva mestské modernizované Ikarusy boli dodané pod označením 280.87. Okrem nových vozidiel sa vozový park dopĺňal aj ojazdenými vozidlami z iných miest.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 TN 55-81 – TN 55-82 1974 1986 – 1987 2
2. Ikarus 280.08 TN 60-57 – TN 60-58 1976 1988 – 1989 2
3. Ikarus 280.10, Ikarus 280.08 TN 65-77, TN 70-85 1980 1990 – 1992 2
4. Ikarus 280.08 TN 78-79 1983 1983 1992 1
5. Ikarus 280.08 TN 84-21 1984 1984 1995 1
6. Ikarus 280.08 TN 88-69 1985 1985 1994 1
7. Ikarus 280.10 TN 97-71 – TN 97-72 1987 1987 2000 – 2006 2
8. Ikarus 280.10, Ikarus 280.08, Ikarus 280.08 Turbo TNA 00-34, TNA 03-21 – TNA 03-22, TNA 04-54 1988 1988 2003 – 2006 4
9. Ikarus 280.00, Ikarus 280.10, Ikarus 280.08 TNA 08-31 – TNA 08-32, TNA 08-54, TNA 09-20, TNA 09-31 – TNA 09-32 1989 1989 – 2006 (?) 6
10. Ikarus 280.08 Turbo, Ikarus 280.08 TNA 10-33 – TNA 10-34, TNA 10-54 1988 1990 2005 – 2006 3
11. Ikarus 280.87 TNA 33-56, TNA 33-59 1995 1995 2007 – 2008 2
12. Ikarus 280.08 4912 september 1988 1998 2003 1
13. Ikarus 280.08 14 – 15 1989 2001 2003 – 2004 2
14. Ikarus 280.08 282 1986 2003 2006 1
15. Ikarus 280.08 KVA 29-32 1987 2004 2006 1
Spolu 1974 – 1995   31

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08 & 280.87)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 104 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 141 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Celková hmotnosť 22500 kg (280.08)
Motor RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)
RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)
RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1991)
RÁBA D 10 (?), Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (280.87)
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Maximálna rýchlosť 63 km/h

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie (typ 280.08, 280.10) resp. platňové (typ 280.87) dvere s elektropneumatickým pohonom.

Prevádzka

Boli celodenne nasadzované na najvyťaženejšie spoje, a to aj počas víkendov. Najčastejšie sa vyskytovali na linkách 1, 5, 8, 15, 18 a 22. Pravidelne premávali aj na linke 7, ktorú obsluhovali počas výjazdov a dojazdov z vozovne. V rámci Trenčína však nebola linka, na ktorej by sa Ikarus 280 neobjavil. Patrili im aj zrýchlené spoje linky 5 za mosty, ako aj expresy pre továreň TOS (TRENS). Postupne sa s ich zhoršujúcim stavom výprava Ikarusov 280 hlavne po roku 2000 obmedzovala. Posledný Ikarus 280 bol vypravený na linku 15 do vozovne, a až do rozlúčky s harmonikou už do ulíc nevyšiel.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyradené vozidlá boli nahradzované ojazdenými vozidlami pôvodom z českých dopravných podnikov. Vozidlá vždy obdržali aj pôvodnú ŠPZ (EČV). Tento spôsob "obnovy" vozového park sa praktizoval až do leta roku 2006, kedy dopravca SAD Trenčín, a. s. zakúpil úplne nové vozidlá typu Karosa B 952, Karosa B 961 a Karosa Citelis 12M. Nákup nových vozidiel znamenal koniec pravidelnej prevádzky Ikarusov 280 v Trenčíne. Okrem vozidiel typu Ikarus 280.87 #TN-758AM a #TN-759AM boli vyradené všetky vozidlá typu Ikarus 280.08. Ikarus 280.87 #TN-758AM a #TN-759AM boli ponechané ako prípadná záloha, do premávky však už nezasiahli. Koncom roka 2007 bol #TN-759AM vyradený.

Ikarus 280.87 #TN-758AM sa zúčastnil rozlúčkovej jazdy s Ikarusmi 280 a prezentácie nových nízkopodlažných vozidiel Irisbus Citelis dňa 1.2.2008. Následne 11 rokov chátral v areáli vozovne a nakoniec bol v roku 2019 zošrotovaný.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
TN 97-71 TN-642AM   
TN 97-72 TN-643AM1999 - 2005TN-718BPod 2005 
TNA 00-34 TN-659AM   
TNA 03-21 TN-679AMdo 2006TN-845BPod 2006 
TNA 03-22 TN-680AM   
TNA 04-54 TN-683AM   
TNA 08-54 TN-708AM1999 - 2006  
TNA 09-20 TN-711AM   
TNA 10-33 TN-714AM   
TNA 10-34 TN-715AM   
TNA 10-541990 - 1999TN-717AM1999 - 2006TN-715AMIIod 2006TN-717AMIIod 2006
TNA 33-56 TN-758AM   
TNA 33-59 TN-759AM   
KVA 29-32do 2003TN-680AMIIod 2004  
14do 2001TN-642AMIIod 2001  
15do 2001TN-711AMIIod 2001  
282do 2003TN-836AMIIod 2003  
4912do 1998TN-836AMod 1998  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.