Úvod

Nízkopodlažný mestský kĺbový autobus SOR NS 18 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Konštrukčne vychádza z 12-metrovej verzie NS 12, na návrhu ktorej sa podieľal architekt Patrik Kotas. Prototyp kĺbového autobusu SOR NS 18 s naftovým pohonom bol výrobcom predstavený v roku 2018 a sériová výroba autobusov tohto typu začala v roku 2021. Verzia tohto modelu s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NSG 18 (resp. NS 18-CNG) sa vyrábala od roku 2022.

Spoločnosť TD Transport Nitra (Transdev), ktorá od 1. septembra 2022 prevzala prevádzkovanie MHD v Trenčíne, zaradila do svojho vozidlového parku aj päť plynových vozidiel SOR NSG 18. Autobusy patrili medzi prvé vyrobené vozidlá tohto typu (pred nimi bolo vyrobené iba jedno prototypové vozidlo, ktoré zakúpil dopravca v ČR).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NSG 18 451 – 455 2022 2022 5
Spolu 2022   5

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3290 mm
Výška podlahy 340 mm (320 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm a 6750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 47 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16750 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 CNG F2CGE602C, Euro 6E, plynový radový šesťvalec, kvapalinou chladený, s trojcestným katalyzátorom
Výkon motora 251 kW / 2000 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1620B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Eberspächer AC 520
Vykurovací výkon klimatizácie 2x 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet článkového autobusu polosamonosnej koncepcie je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Oba články sú spojené kĺbovým spojom firmy Hübner. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité ABS plasty a polyesterový laminát. Plynový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži, nádrže na stlačený zemný plyn sú na streche predného článku pod ochranným krytom. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným červeným poťahom s veľkými bielymi logami mesta Trenčín prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre zdravotne znevýhodnených, matky s deťmi a tehotné ženy dostali modrý poťah. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s novou palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Vodič má k dispozícii aj malú chladničku. Priestor pre jeden detský kočík alebo invalidný vozík vybavený bezpečnostným pásom a operadlom sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatným frontboxom. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a dvojicou ručne výklopných strešných okien. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé plynové kúrenie Valeo Thermo G300 s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobusy sú vybavené interiérovým bezpečnostným kamerovým systémom so záznamom, vodič má k dispozícii aj jednu exteriérovú kameru na zadnom čele uľahčujúcu cúvanie s vozidlom. Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších LED displejov BS 310 umožňujúcich farebné (RGB) zobrazenie čísla linky a oranžové zobrazenie ostatných informácií a dvojice interiérových obojstranných širokouhlých TFT LCD displejov BS 370 od firmy BUSE. Súčasťou informačného systému je aj akustické vyhlasovanie zastávok. Tarifný systém pozostávajúci z odbavovacích terminálov FCA 700 C s dotykovým displejom a čítačkou bezkontaktných dopravných kariet dodala spoločnosť Telmax. Pri prvých dverách bol osadený aj terminál FCA 700 P, ktorý okrem dopravných kariet akceptuje aj platbu bankovou kartou a umožňuje tlač papierových cestovných lístkov. Tarifný a informačný systém je ovládaný palubným počítačom BUSE BS 300 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek v bočniciach a na prídržných tyčiach. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so snímačmi pri jednotlivých dverách.

Vozidlá boli dodané v bielo-červeno-čiernej farebnej schéme so sivými doplnkami na prednom a zadnom čele. Náter bol doplnený logami mesta Trenčín a identifikáciou dopravcu.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky postupne od 2. septembra 2022. Nasadzované sú v pracovných dňoch na vybrané spoje viacerých liniek. Deponované sú vo vozovni na ulici Ľ. Stárka. Plnenie vozidiel stlačeným zemným plynom bolo do vybudovania pevnej plniacej stanice CNG na Zlatovskej ceste zabezpečované z mobilnej kontajnerovej plničky.

Katalóg vozidiel

451 452 453 454 455

Legenda a štatistika

451nevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MinoSUN-55 #8:
Na linke 11 harmoniky určite nejazdia. Myslím, že s otočením v Kubrici by problém bol - minimálne, kým budú autá parkovať v otoči.
Aka bola cena tychto plynakov ?
A otočí sa klbak v Kubrici?
V popise kĺbových autobusov je napísané:

Nasadzované sú v pracovných dňoch na vybrané spoje viacerých liniek (1, 8, 11, 17, 24).

Kedy ide klbák na L11? Rád sa ním pôjdem odviezť. Ešte viem o klbáku na L7 a L25 (ak sa nemýlim).
Reakcia na: henko151 #5:
Tak, u nás sa trápia(/-li) aj Citelisy, ale to je dané skôr sprevodovaním.
Reakcia na: Dispecer #3:
Tak to je hádam imbecilita objednávateľa, že si nešpecifikoval väčší výkon. Že by SOR do toho nedokázal dostať Cursor 9 NG, ktorý sa ponúka vo výkona až do 300 kW?
Reakcia na: Dispecer #3:
Síce okolo relatívne rovinatého Kladna, ale na regionálne linky, ktoré častokrát idú kúsok aj po diaľnici. V prípade, že cesta jemne stúpa, tak autobus nevládze a trápi sa.
Reakcia na: Dispecer #3:
Ale vraj prototyp NSG18 ma uz 243 kW, tak sa asi poucili.
https://seznam-autobusu.cz/vuz/108045
Reakcia na: TeBeCe #2:
To by vysvetľovalo, prečo SOR-iek NBG 18 je ako šafránu - len 25 ks bolo vyrobených a z toho drvivá väčšina pre linky v okolí relatívne rovinatého Kladna. Aj košické prvosériové Citelisy mali väčší výkon...
Tu je asi chyba nie ? 213 kw motor mavaju sola , nie klbaky.