Úvod

Po dlhých rokoch a zároveň na ďalšie dlhé roky bol elektrický motorový vozeň z vagónky Ringhoffer Praha zakúpený v roku 1930 jedinou novou električkou na tratiach tatranskej elektrickej železnice. Išlo o veľký štvornápravový vozeň riešený podobne ako vozne Ganz #4-6. Vďaka výzbroji Škoda dostal prezývku Škoduľa.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ringhoffer #7 7 1930 1930 —* 1
Spolu 1930   1
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 14300 mm
Dĺžka so spriahadlami 15100 mm
Šírka 2660 mm
Výška 3515 mm
Výška podlahy 1100 mm
Rázvor 9400 mm
Počet dverí 6
Počet miest na sedenie 48
Počet miest na státie 30
Celkový počet miest 78
Pohotovostná hmotnosť 28950 kg
Elektrická výzbroj Škoda
Počet motorov 4
Celkový výkon 200 kW (trvalý)
220 kW (hodinový)
Maximálna rýchlosť 40 km/h

Fotografie

Opis

Uzavretý obojsmerný elektrický motorový vozeň mal na oceľovom nitovanom ráme osadenú drevenú skriňu, zvonka oplechovanú. Na oboch koncoch vozňa bolo veľké pracovisko vodiča zároveň slúžiace ako nástupná plošina. Uzatvárateľná bola širokými dvojkrídlovými dverami. Nástupné plošiny boli užšie ako zvyšok skrine. Cestujúci mali k dispozícii dva priestranné oddiely s trojicou okien po bokoch vzájomne oddelené malým služobným oddielom, ktorý mal v bočniciach aj samostatné dvojkrídlové dvere. Vstup do oddielov z nástupných plošín bol riešený cez posuvné dvere. Cestujúcim boli k dispozícii drevené lavice v priečnom usporiadaní v kombinácii 2 + 2 s uličkou uprostred. Nad lavicami sa nachádzali drevené priečinky na batožinu. Vetranie interiéru zabezpečovali spúšťacie bočné okná s kľukovým mechanizmom a trojica Flettnerových ventilátorov (rotačných, vzduchom poháňaných), pre každý oddiel jeden. Osvetlenie oddielov pre cestujúcich zabezpečovalo 6 elektrických žiarovkových svietidiel, plošiny a služobný oddiel mal po jednom svietidle.

Na krajoch strechy sa nachádzali dva pantografy privádzajúce elektrickú energiu do vozidla. Pôvodne mali dve zberacie lišty. Na čelách vozu, ktoré boli zúžené bol osadený veľký stredový reflektor, elektrická zásuvka a zásuvky tlakovej brzdy Knorr. Čelné okno bolo vybavené stieračom. Komponenty odporovej elektrickej výzbroje Škoda boli umiestnené pod podlahou. Prístup k nim bol možný aj cez poklopy v podlahe interiéru. Bezpečnosť prevádzky zabezpečovala trojica bŕzd - tlaková, elektrická a ručná. Pôvodné vyfarbenie vozňa bolo pravdepodobne zelené s bielou strechou.

Úpravy

V 50-tych rokoch prešiel vozeň zásadnejšou rekonštrukciou, pri ktorej boli upravené čelá a nástupné plošiny s pracoviskom vodiča rozšírené na úroveň zvyšku skrine. Nástupné dvere zostali zapustené v pôvodnej polohe. Pracovisko vodiča bolo od nástupného priestoru oddelené priečkou. Na čelo bola dosadená dvojica reflektorov a koncových svetiel. Nesmela chýbať všadeprítomná hviezda. Vozeň dostal podobne ako ostatné električky červeno-biely náter. Pôvodné pantografy boli vymenené za jednolištové.

Prevádzka

Vozeň sa v prevádzke plne osvedčil a jazdil s osobnými vlakmi až do dodania nových jednotiek EMU 89.0. Vozeň sa tiež využíval k ťahaniu nákladných vlakov. Po vyradení z osobnej prevádzky bol využívaný na služobných a pracovných vlakoch až do zimy 1982/1983, kedy bol definitívne odstavený po požiari elektrickej výzbroje. Ku koncu 1990-tych rokov bol vrak vozňa zrekonštruovaný na samostatne nepojazdný historický výstavný exponát.

Katalóg vozidiel

EMU 49.001

Legenda a štatistika

EMU 49.001nevyradené vozidlo: 1 (100 %)
EMU 49.001historické vozidlo: 1 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
7 M 400.104 M 49.001 EMU 49.001 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.