Prímestská doprava sa v budúcom roku zapojí do IDS Východ

PSK vybral poskytovateľa prímestskej autobusovej dopravy pre západnú časť Prešovského kraja.

Prešovský samosprávny kraj ukončil verejné obstarávanie na poskytovateľa prímestskej autobusovej dopravy pre západnú časť Prešovského kraja, ktorého súčasťou je aj región Vysoké Tatry. Doterajší dopravca SAD Poprad bude tieto služby vo verejnom záujme poskytovať od roku 2024 ďalších 7 rokov s možnosťou predĺženia najviac o 3 roky. Začiatok poskytovania služieb podľa novej zmluvy mal byť pôvodne k 1. januáru 2024, ale pre neskorší podpis zmluvy (29.9.2023) sa začiatok kontraktu posúva a dopravca má čas na prípravu 180 dní od nadobudnutia účinnosti zmluvy, ak sa obe strany nedohodnú inak. Povinnosťou dopravcu bude zapojenie sa do vznikajúceho Integrovaného dopravného systému Východ (IDS Východ).

Verejnej súťaže pre západnú časť Prešovského kraja sa zúčastnili traja uchádzači. Dopravca SAD Poprad predložil vo verejnej súťaži najnižšiu ponuku vo výške 9,723 mil. € bez DPH. Na druhom mieste skončil dopravca SAD Zvolen s ponukou 11,786 mil. € a na treťom BUS Karpaty s ponukou 15,600 mil. €.

Východiskový rozsah poskytovaných služieb je 7 529 487 km/rok a náklady dopravcu na 1 km budú vo výške 1,2777 €. Cena služby bude v priebehu trvania zmluvy pravidelne valorizovaná.

Zapojenie sa dopravcu do IDS Východ bude znamenať aj prechod zo súčasnej kilometrickej tarify na Tarifu IDS Východ, ktorá bude zónová a časová. Územie kraja bude rozdelené na zóny, podľa ktorých si cestujúci budú kupovať cestovné lístky. K dispozícii budú jednorazové aj dlhodobé predplatné cestovné lístky.

Vozidlový park musí spĺňať štandardy kvality IDS Východ. Vybavenie vozidiel bude zahŕňať klimatizáciu, kamerový systém, optický a akustický informačný systém, Wi-Fi pripojenie k internetu a USB nabíjačky. Nové vozidlá majú byť vybavené informačným systémom s predným a bočným LED displejom oranžovej farby a vnútorným LCD displejom minimálne 29". Vonkajšie vyfarbenie nových autobusov kraj požaduje v bielej farbe.

Kraj stanovil požiadavku, aby priemerný vek vozidlového parku (okrem záložných vozidiel) počas celej doby poskytovania služby nepresiahol 9 rokov a vek jednotlivých vozidiel nemôže byť vyšší ako 14 rokov. Súčasne musí najmenej pätina vozidlového parku v každom kalendárnom roku nesmie byť staršia ako 5 rokov. Najmenej 7 % autobusov musí byť nízkopodlažných. Zloženie vozidlového parku má pozostávať najmenej zo 115 strednokapacitných autobusov, 5 malokapacitných autobusov a dvoch mikrobusov. Na zabezpečenie požadovaného vozidlového parku dal kraj dopravcovi lehotu 1 rok od začiatku poskytovania služby. Aktuálny vozidlový park dopravcu (k augustu 2023) tvorí 122 autobusov s priemerným vekom 5,49 r., najstaršie vozidlo má 13,59 r. a 52,46 % vozidiel je mladších ako 5 rokov. Nie všetky vozidlá však spĺňajú štandardy IDS Východ z hľadiska požadovanej výbavy.

Do 3 rokov má dopravca vymeniť zastávkové označníky za nové v zmysle štandardov kvality IDS Východ aspoň v rozsahu 35 %, následne do 7 rokov má byť nových aspoň 90 % označníkov.

Pre ďalšie dve časti Prešovského kraja (Stred a Východ) v súčasnosti pokračuje verejné obstarávanie nových dopravcov. Do prvej súťaže sa pre tieto oblasti prihlásili iba dvaja uchádzači, kraj preto súťaž zrušil. V opakovanej súťaži sa pre oblasť Východ neprihlásil nikto, preto PSK bude pokračovať priamym rokovacím konaním, súťaž pre oblasť Stred zatiaľ nebola ukončená. V súčasnosti v týchto dvoch častiach kraja zabezpečujú prímestskú dopravu dopravcovia SAD Prešov a SAD Humenné. Aj tu pôvodné zmluvy končia 31. decembra 2023.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.