Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 SE 52-79 1983 1983 1990. roky 1
2. Karosa B 732.20 SE 72-47 – SE 72-49 1988 1989 2006 – 2012 3
3. Karosa B 732.40 SE 76-02, SE 75-34 1989 1989 (?) 2
4. Karosa B 732.20 TTA 11-32 1987 2006 2012 1
Spolu 1983 – 1989   7

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v type 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi, zadný výklopný vetrák a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá, kabínu vodiča a priestor pri predných a zadných dverách po dve žiarovkové svietidlá.

Prevádzka

V Senici a jej okolí bolo v prevádzke spolu cca 7 Karos B 731/732. Najstaršia z nich („atmosférická“ SE 52-79) premávala na prímestskej linke zo Senice do Šajdíkových Humeniec. V roku 1988 bola na svojej linke doplnená Karosou B 732 SE 75-34, ktorá tam nahradila pôvodnú ŠM 11. Ďalšia zo senických Karos B 732 (SE 72-49) premávala na prímestskej linke do Hlbokého a Rovenska. Zavedenie MHD v Senici v máji 1989 bolo spojené aj so zaradením dvoch nových Karos B 732 do premávky (SE 72-47 a SE 72-48), po pár mesiacoch k nim pribudla tretia (SE 76-02), ktorá nahradila staršiu ŠM 11.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie senických Karos B 731/732 v prímestskej doprave sa ukončilo v roku 2004, v MHD všetky okrem SE-648AV dojazdili v rokoch 2005 - 2006. V MHD ich nahrádzali staršie prímestské vozidlá (vrátane LC 735/736), trnavský Novoplan C-12 (2005 - 2006), ale aj presunutá zgenerálkovaná Karosa B 732 z piešťanskej MHD (PN-409AZ>TT-685CE). Obnova vozidlového parku MHD v Senici začala v roku 2010, zároveň bola pôvodná senická Karosa B 732 (SE-648AV) v januári 2010 presunutá do Přerova. Ako posledná Karosa B 732 dojazdila v Senici TT-685CE v roku 2013.

Katalóg vozidiel

SE 52-79

SE-665AV SE-648AV SE 72-49

SE-694AV SE 75-34

TT-685CE

Legenda a štatistika

SE 52-79vyradené vozidlo: 7 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
SE 72-47 SE-665AV  
SE 72-48 SE-648AV  
SE 76-02 SE-694AV  
TTA 11-32 PN-409AZ TT-685CE 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.