VozidláAutobusy › Irisbus/Iveco Crossway LE 12M

Irisbus Crossway LE 12M
Iveco Crossway LE 12M

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú zníženú podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 12,8 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii. V roku 2013 prišla na trh inovovaná verzia s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6.

Pre mestskú hromadnú dopravu v Ružomberku zakúpila spoločnosť SAD Liorbus (neskôr Arriva Liorbus) dve vozidlá Crossway LE City 12M v roku 2010 a v roku 2016 k nim pribudlo ešte tretie vozidlo.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M RK-035BI, RK-037BI 2010 2010 2019 2
2. Iveco Crossway LE City 12M RK-958BZ 2016 2016 2020 1
Spolu 2010 – 2016   3

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm (1. séria)
12050 mm (2. séria)
Šírka 2550 mm
Výška 3125 mm (1. séria)
3140 mm (2. séria)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (1. séria)
34 + 1 (2. séria)
Počet miest na státie 83 (1. séria)
56 (2. séria)
Celkový počet miest 114 + 1 (1. séria)
90 + 1 (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 10500 kg (1. séria)
11275 kg (2. séria)
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (1. séria)
FPT Industrial Cursor 9, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (2. séria)
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
265 kW / 2200 rpm (Cursor 9)
Objem motora 7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9)
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm (Cursor 8)
1650 Nm / 1200 - 1500 rpm (Cursor 9)
Maximálna rýchlosť 100 km/h (1. séria)
85 km/h s obmedzovačom (2. séria)
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1600, manuálna, 6-stupňová (Cursor 8)
ZF EcoShift 6S 1610 BD, manuálna, 6-stupňová (Cursor 9)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí (prvé a druhé široké, tretie úzke) s elektropneumatickým pohonom. Pri prvej sérii použili všetky dvere výklopné, pri druhej sérii osadili prvé a druhé dvere dovnútra sa otvárajúce. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliace priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou polouzavretou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien (pri prvej sérii posuvnými, pri druhej výklopnými), dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu vodiča zabezpečili pri druhej sérii strešnou klimatizačnou jednotkou. Na osvetlenie použili žiarivkové, resp. LED stropné svietidlá. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest.

Vozidlá prvej série dodali v celobielom nátere, autobus druhej série nalakovali v tyrkysovo-krémovej farebnej schéme skupiny Arriva.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá sa do premávky zaradil na jeseň 2010, tretie vozidlo bolo sprevádzkované v lete 2016.

Autobusy z prvej série boli v lete 2019 preradené do Trstenej, kde vykonávali cyklobusové spoje. Do MHD sa už nevrátili. Tretie vozidlo jazdilo v Ružomberku až do konca decembra 2020, kedy Arriva Liorbus ukončila prevádzkovanie MHD Ružomberok. Následne skončilo odstavené bez využitia v areáli dopravcu.

Katalóg vozidiel

RK-035BI RK-037BI

RK-958BZ

Legenda a štatistika

RK-035BIvyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tootti #1:
Vďaka, registroval som, že v RK dlhšie chýbajú, avšak netušil som, kam zmizli.
035BI a 037BI sú už nejaký čas v Trstenej 😎