Úvod

Linkové vysokopodlažné autobusy SOR C 10.5 českého výrobcu SOR Libchavy boli vyrábané od roku 2000. V čase svojho vzniku vyplnili medzeru medzi autobusmi štandardnej dĺžky a kategóriou midibusov.

Do ružomberskej MHD bolo pre nedostatok mestských autobusov pridelené jedno vozidlo SOR C 10.5, ktoré bolo pôvodne zaradené v prímestskej doprave, a navyše vybrané spoje liniek MHD boli obsluhované aj ďalšími autobusmi tohto typu z prímestskej dopravy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR C 10.5 RK-941AT 2006 2014 2020 1
2. SOR C 10.5 RK-650BH 2009 2020 2020 1
Spolu 2006 – 2009   2

Technické parametre

Dĺžka 10780 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 800 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 46 + 1
41 + 1
Pohotovostná hmotnosť 7750 kg
Motor Iveco Tector, Euro 3, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec

Iveco Tector F4AE 3682F, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (RK-650BH)
Výkon motora 176 kW / 2500 rpm
185 kW / 2500 rpm (RK-650BH)
Objem motora 5880 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6S 700 BO, 6-stupňová manuálna
Riadenie RBL C 500 V, hydraulické
Nápravy predná: SOR C 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor RS24-147E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R19.5 TL (7,5 x 19,5")
Klimatizácia Carrier Sütrak (RK-650BH)

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu jednokrídlových (pri druhom vozidle použili druhé dvere dvojkrídlové) výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. V interiéri osadili pre cestujúcich čalúnené sedadlá v usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili police na príručnú batožinu. Interiér osvetlili kombinovanými svietidlami SEC Megalux so žiarivkami a doplnkovými žiarovkami. Pod podlahou vyčlenili zvonku prístupný priestor pre väčšiu batožinu. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom optického informačného systému firmy EMtest. Prvé vozidlo nalakovali v bielo-modrom vyfarbení, druhé v celozelenom vyfarbení.

Prevádzka

Do mestskej dopravy bol v roku 2014 preradený autobus RK-941AT, bol nasadzovaný na linku 5 do Hrboltovej. Vykonával aj vybrané spoje na linke 4. V prípade jeho nepojazdnosti ho nahrádzalo náhradné vozidlo z prímestskej dopravy.

V marci 2020 bol autobus RK-941AT nahradený novším vozidlom rovnakého typu RK-650BH.

Vyraďovanie a likvidácia

Zmena dopravcov v MHD Ružomberok na prelome rokov 2020/2021 znamenala aj koniec prevádzkovania SORu C 10.5 na linkách MHD. Vozidlo RK-650BH sa následne vrátilo do prímestskej dopravy v okolí Ružomberka.

Katalóg vozidiel

RK-941AT

RK-650BH

Legenda a štatistika

RK-941ATvyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.