VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 12M

Irisbus Citelis 12M z prvej série
Irisbus Citelis 12M z druhej série

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996.

Pre MHD v Ružomberku boli v roku 2008 zakúpené dve vozidlá Citelis 12M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M RK-984AZ 2008 2008 2020 1
2. Irisbus Citelis 12M RK-222BC 2008 2008 2020 1
Spolu 2008   2

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2980 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 88
Celkový počet miest 116 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080-1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 5 HP 502C, automatická, 5-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy Predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
Zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (1. séria)
Zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (2. séria)
Pneumatiky 275/70 R22.5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.

Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom optického informačného systému firmy EMtest. Vozidlá dodali v celobielom nátere.

Prevádzka

Vozidlá boli do prevádzky uvedené postupne v roku 2008. Autobus RK-984AZ bol v januári až septembri 2010 preradený do Liptovského Mikuláša. Vozidlo RK-222BC slúžilo počas zím 2016/2017 a 2017/2018 ako skibus v Jasnej.

Vyraďovanie a likvidácia

Zmena dopravcov v MHD Ružomberok na prelome rokov 2020/2021 znamenala koniec prevádzkovania Citelisov na linkách MHD. Ďalšie využitie už tieto dva autobusy nenašli.

Katalóg vozidiel

RK-984AZ

RK-222BC

Legenda a štatistika

RK-984AZvyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.