VozidláAutobusy › Renault - Karosa City bus 12M

Renault - Karosa City bus 12M #333 v stave po zaradení do premávky
Renault - Karosa City bus 12M #343 z 2. série
Irisbus City bus 12M #353 z 3. série

Úvod

V druhej polovici 90. rokov hľadal dopravca náhradu za morálne zastaralé zdvíhacie plošiny, ktoré umožňovali nástup osôb na invalidnom vozíku do dvoch špeciálne upravených autobusov Karosa. Riešením bol nákup prvého a neskôr aj druhého nízkopodlažného autobusu Citybus. Od roku 2004 DPMP kupuje výhradne už len nízkopodlažné vozidlá, no ostalo už len pri jednej dodávke autobusov Citybus. V ďalších rokoch ich nahrádza inovovaný rad Citelis.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Renault - Karosa PS09B4 City bus 12M 333 1997 1998 2021 1
2. Renault - Karosa PS09D1 City bus 12M 343 2001 2002 2021 1
3. Irisbus PS09D1 City bus 12M 352 – 353 2004 2004 2022 – 2023 2
Spolu 1997 – 2004   4

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Motor RENAULT MIHR 062045 I/41 (Euro 2) (PS09B4)

Iveco F2BE0682D (Euro 3)
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Prevodovka VOITH 863.3 (Renault - Karosa PS09B4 City bus 12M)

VOITH D 851.3, automatická, 3-stupňová (rok výroby do 2001)
4-stupňová (rok výroby 2004)

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom. Na nárazníky a spodné časti bočníc použili plastový materiál. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Vogel 600 (u vozidiel z 3. série STER 6MS) s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 1 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili béžovými plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou automaticky ovládanej výsuvnej plošiny (u #333 a #343), resp. manuálne ovládanej výklopnej plošiny (u 3. série) v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy BUSE (pri prvom vozidle s terčíkovými displejmi, pri druhom s DOT-LED displejmi), v prípade 3. série R&G Mielec (predný, bočný, zadný a vnútorný LED displej).

Úpravy

Z vozidla #333 bolo krátko po dodaní odstránené sklo oddeľujúce vodiča od priestoru pre cestujúcich. V roku 2005 bolo však opätovne dosadené.

Displeje BUSE na prvých dvoch vozidlách boli v roku 2010 nahradené LED displejmi R&G Mielec v rovnakom usporiadaní ako u vozidiel poslednej série.

Prevádzka

Prvý Citybus začal premávať začiatkom roku 1998. Premával výhradne na bezbariérovej linke "V" (od 1.9.2001 zlúčená s linkou č. 12), kde v maximálnej možnej miere nahradzoval pôvodné Karosy upravené pre prepravu vozíkov. Bezbariérovú linku definitívne ovládli Citybusy až po zakúpení druhého Citybusu (v premávke od januára 2002). V soboty a nedele vozidlo z tejto linky zabezpečovalo aj linku č. 14, ktorá je týmto neplánovane tiež bezbariérová.

V roku 2003 bolo rozširovanie bezbariérového parku riešené kúpou autobusu Solaris Urbino 12. Spolu s týmto autobusom sa dovtedajšie Citybusy dostali aj na novozriadenú linku č. 10, pričom obeh vozidiel bol zostavený tak, že vozidlá medzi linkami č. 10 a 12 majú prejazdy, čím umožňujú telesne postihnutým cestujúcim cestovať priamo v reláciách, kde priame spojenie neexistuje alebo nie je zabezpečené nízkopodlažným autobusom. Na linkách č. 10 a 12 premávajú spolu dva autobusy, tretí sa vo forme negarantovaných spojov umiestňoval na linku č. 43. Úpravou obehov vozidiel sa neskôr Citybusy objavili aj v pravidelnej víkendovej premávke na linke č. 11.

Po dodávke posledných dvoch Citybusov v roku 2004 sa pôvodné vozy spočiatku držali tradičných liniek, kým nové sa začali negarantovane objavovať na linkách č. 11 (už aj v pracovný deň), 15, 19 (cez víkendy) a 22. Neskôr sa však všetky nízkopodlažné vozidlá umiestnili do spoločného obehu, takže všetky sa objavujú na linkách č. 10, 11, 12, 14 (len víkendy), 15, 19 (len víkendy), 22 a 43. Dodávka Citelisov v závere roka 2005 potvrdila toto vypravenie, pričom na linke č. 19 sa začali objavovať stabilne aj v pracovných dňoch. V sobotu a nedeľu sa začali objavovať aj na vybraných spojoch liniek č. 18, 23 a 41.

Po dodávke autobusov Solaris Urbino 12 začali tieto autobusy premávať na špičkových poradiach. Prevádzka týchto autobusov bola ukončená v júni 2023, kedy bolo z premávky stiahnuté posledné vozidlo tohto typu.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol z prevádzky stiahnutý najstarší Citybus #333, ktorý dojazdil v novembri 2018 kvôli poruche v motorovej časti, pričom oprava sa ukázala ako nerentabilná. V auguste 2020 bol odstavený aj v poradí druhý Citybus #343, ktorý kvôli zlému technickému stavu a výraznej korózii nosných častí rámu viac nemohol zasahovať do premávky. Obe vozidlá boli v júni 2022 odvezené do kovošrotu na zošrotovanie.

V decembri 2021 dojazdil autobus #352. Posledné vozidlo #353 jazdilo pravidelne až do júna 2023, kedy bolo pre nevyhovujúci technický stav odstavené a následne vyradené.

Katalóg vozidiel

333

343

352 353

Legenda a štatistika

333vyradené vozidlo: 4 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.