Kandidáti na primátora o budúcnosti prešovskej MHD

O pár dní sa uskutočnia komunálne voľby. Ako odpovedali na naše otázky ohľadom dopravy kandidáti?

V sobotu 29. októbra 2022 si obyvatelia Prešova zvolia svojho primátora. Medzi zaregistrovanými kandidátmi sme spravili anketu a položili sme im týchto 14 otázok:

  1. Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?
  2. Ako vnímate rolu MHD v meste? Jej primárna funkcia má sociálny charakter, alebo by mala cieliť aj na majiteľov automobilov?
  3. Ako si predstavujete rolu mesta vo vznikajúcom integrovanom dopravnom systéme?
  4. Za uplynulé volebné obdobia došlo k výstavbe len jednej trolejbusovej trate o dĺžke niekoľko stoviek metrov. Aké kroky plánujete podniknúť pre urýchlenie výstavby už naprojektovaných tratí?
  5. V kontexte aktuálnej energetickej krízy a s tým súvisiacim nárastom cien eleketrickej energie, akú rolu podľa Vás má pri prevádzke MHD zohrávať elektrická trakcia? Mala by sa rozvíjať, stabilizovať či redukovať? (trolejbusy, elektrobusy)
  6. Ako vnímate postupné redukcie výkonov MHD v poslednom období? Môžu Prešovčania očakávať zlepšenie ponuky, ak by ste boli zvolený?
  7. Na základe reálnych dát Mesta Bratislava predstavujú BUS-pruhy najjednoduchšie, no zároveň veľmi efektívne riešenie na zatraktívnenie, zrýchlenie a stabilizovanie MHD. Aké kroky plánujete podniknúť v tejto oblasti?
  8. Ste zástancom vylúčenia mestskej hromadnej dopravy z centra mesta, teda z Hlavnej ulice? Ak áno/nie, prečo?
  9. Súčasné vedenie mesta aj napriek objektívne rastúcim prevádzkovým nákladom znižuje dopravnému podniku dotáciu z mestského rozpočtu. Je podľa Vás vhodnejšie prevádzkovať MHD vlastnou mestskou, alebo súkromnou spoločnosťou?
  10. Ak je podľa Vás vhodnejšie riešenie spoločnosť, kde je 100% akcionárom mesto, aké kroky by ste podnikli na racionalizáciu nákladov mestského dopravného podniku?
  11. V súvislosti s pravdepodobne nevyhnutným zavádzaním parkovacej politiky môže vzniknúť zvýšený nápor na MHD, akým spôsobom plánujete zvýhodňovať držiteľov rezidenčných parkovacích kariet vo vzťahu k MHD?
  12. Ste za zavedenie bezplatnej prepravy v MHD? Ak áno, aké skupiny cestujúcich by toto opatrenie pokrývalo a z akých zdrojov by bol vyrovnaný výpadok tržieb?
  13. Ak ste zástancom bezplatnej prepravy, akým spôsobom navrhujete skokovo uspokojiť zvýšený dopyt po preprave, ak technické a personálne kapacity sú na hrane už v súčasnosti?
  14. Aké kroky plánujete podniknúť vo vzťahu k prestupným uzlom Levočská a Dúbrava? Projekt pre zastávku Levočská pred piatimi rokmi (2017) neuspel, pričom zastávka je v súčasnosti v havarijnom stave.

Odpovede kandidátov

Zuzana Bednárová, RNDr., PhD., (Kresťanskodemokratické hnutie)

  • Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

Nastaviť fungovanie mestskej hromadnej dopravy tak, aby sa ľudia vedeli rýchlo a pohodlne dostať na miesta kam potrebujú. Aby ju ľudia s radosťou chceli využívať. Aby sa dopravný podnik zo straty dostal aspoň k vyrovnanému hospodáreniu. 

  • Ako vnímate rolu MHD v meste? Jej primárna funkcia má sociálny charakter, alebo by mala cieliť aj na majiteľov automobilov?

Má byť plnohodnotnou formou dopravy pre všetky skupiny obyvateľov, od detí a mladých dochádzajúcich do škôl, alebo na záujmové krúžky, cez pracujúcich až po seniorov. Ak rodičia budú stále voziť svoje deti autom až pred bránu školy, alebo každý deň dochádzať autom do zamestnania, nikdy sa počet áut nezníži. A nikdy sa cesty v meste nestanú prechodnejšie. Preto musí cieliť aj na majiteľov automobilov, aby bolo pre nich výhodné presadnúť z auta do MHD.

  • Ako si predstavujete rolu mesta vo vznikajúcom integrovanom dopravnom systéme?

Mesto najlepšie pozná pravidelné zvyky a potreby obyvateľov, kam a v akých časoch sa prepravujú. Preto musí byť už pri úplnom začiatku nastavovania integrovaného dopravného systému, keď sa jedná o trasy liniek, prestupné uzly, a podobne. Ako jediný akcionár Dopravného podniku tiež musí dbať, aby pripravovaná tarifa bola rozumná, ako pre obyvateľov, tak aj pre dopravcu. Aj v integrovanom dopravnom systéme musí byť mesto to, ktoré na svojom území a pre svojich obyvateľov zabezpečuje komfort dopravy.

  • Za uplynulé volebné obdobia došlo k výstavbe len jednej trolejbusovej trate o dĺžke niekoľko stoviek metrov. Aké kroky plánujete podniknúť pre urýchlenie výstavby už naprojektovaných tratí?

Pri súčasných cenách energií, je otázne, či sa oplatí investovať do trolejbusových tratí. Akokoľvek, vrámci nového programového obdobia v operačnom programe Slovensko očakávame v priorite Prepojenejšia Európa zdroje na takéto investície.

  • V kontexte aktuálnej energetickej krízy a s tým súvisiacim nárastom cien eleketrickej energie, akú rolu podľa Vás má pri prevádzke MHD zohrávať elektrická trakcia? Mala by sa rozvíjať, stabilizovať či redukovať? (trolejbusy, elektrobusy)

Keďže nikto momentálne nevie dopredu odhadnúť vývoj celej tejto situácie, je predčasné prijímať závery. Akýmsi kompromisom môžu byť parciálne autobusy.

  • Ako vnímate postupné redukcie výkonov MHD v poslednom období? Môžu Prešovčania očakávať zlepšenie ponuky, ak by ste boli zvolený?

Práve kvôli cenám energií, po ukončení prázdninového režimu, nedošlo ku nasadeniu všetkých spojov, ako to bývalo počas školského roka. Bolo to najrýchlejšie možné riešenie, ako začať šetriť. Keďže chceme pristúpiť ku zavádzaniu integrovaného dopravného systému, je skôr potrebné prehodnotiť trasy a frekvencie spojov. Niekde sa úplne zbytočne stretávajú autobusy mestskej aj prímestskej dopravy a niekde by sme zas potrebovali spoje zahustiť. Potrebovali by sme zaviesť aj zrýchlenú linku, ktorá by prepojila najvyťaženejšie miesta.

  • Na základe reálnych dát Mesta Bratislava predstavujú BUS-pruhy najjednoduchšie, no zároveň veľmi efektívne riešenie na zatraktívnenie, zrýchlenie a stabilizovanie MHD. Aké kroky plánujete podniknúť v tejto oblasti?

S vyčlenením bus-pruhu sa v meste Prešov už začalo a aj naša skúsenosť ukazuje, že to doprave pomohlo. Po spustení obchvatov mesta sa niektoré, predtým preťažené, cesty uvoľnili a vzniká tam priestor na budovanie ďalších bus-pruhov.

  • Ste zástancom vylúčenia mestskej hromadnej dopravy z centra mesta, teda z Hlavnej ulice? Ak áno/nie, prečo?

Tento krok by vôbec nebol populárny a jednoduchý. A ja otázne, či by sa zvýšila atraktivita centra, ak by celá Hlavná ulica bola pešou zónou. Zastávky určené na obsluhu centra mesta by museli byť umiestnené tak, aby ľudia nemali ďaleko. V Košiciach však máme dobrý príklad, že sa to dá.

  • Súčasné vedenie mesta aj napriek objektívne rastúcim prevádzkovým nákladom znižuje dopravnému podniku dotáciu z mestského rozpočtu. Je podľa Vás vhodnejšie prevádzkovať MHD vlastnou mestskou, alebo súkromnou spoločnosťou?

Mesto však vždy dotáciu dopláca, aby boli pokryté reálne náklady. Určite je vhodnejšie prevádzkovať MHD mestskou spoločnosťou, ktorá istým spôsobom „strpí“ aj to, čo by súkromná spoločnosť určite nestrpela. Je to výhodné aj pri čerpaní štátnych, alebo európskych fondov.

  • Ak je podľa Vás vhodnejšie riešenie spoločnosť, kde je 100% akcionárom mesto, aké kroky by ste podnikli na racionalizáciu nákladov mestského dopravného podniku?

Už vyššie som spomínala prehodnotenie trás a hustoty liniek v nadväznosti na zavádzanie integrovaného dopravného systému. To sa však musí robiť tak, aby obyvatelia nepocítili znížený komfort dopravy. Nezanedbateľný význam pri znížení nákladov bude mať aj obnova vozového parku. Aktuálne už 25 nových autobusov a trolejbusov, pričom ďalšie sa obstarávajú.

  • V súvislosti s pravdepodobne nevyhnutným zavádzaním parkovacej politiky môže vzniknúť zvýšený nápor na MHD, akým spôsobom plánujete zvýhodňovať držiteľov rezidenčných parkovacích kariet vo vzťahu k MHD?

Zvýšený nápor v MHD sa očakáva najmä zo strany nerezidentov. Po zavedení parkovacej politiky v celom meste, už nebude pre nich výhodné parkovať hocikde. Budú zrejme využívať záchytné parkoviská a MHD, alebo prímestskú dopravu. Oni by mohli byť zvýhodnení v prípade, že auto nechajú na záchytnom parkovisku. Parkovací lístok môže poslúžiť ako cestovný lístok alebo nárok na zľavu v MHD. Zároveň bude potrebné zvýhodniť rezidentov, ktorí nebudú držiteľmi parkovacích kariet, lebo to znamená, že nemajú auto, ktoré by mohli parkovať. Osobne som za celkové zvýhodňovanie rezidentov – obyvateľov s trvalým pobytom v meste, napr. aj formou zľavy z cestovného, ale aj inými zľavami (na kultúrne, športové podujatia a podobne).

  • Ste za zavedenie bezplatnej prepravy v MHD? Ak áno, aké skupiny cestujúcich by toto opatrenie pokrývalo a z akých zdrojov by bol vyrovnaný výpadok tržieb?

Bezplatnú dopravu v Prešove už využívajú deti do 6 rokov, seniori  nad 70 rokov. Tak by to malo podľa mňa aj ostať. V súčasnosti, tržby z predaja lístkov ani zďaleka nepokrývajú náklady na dopravu. Cestujúci vlastne len prispievajú na dopravu a zvyšok dotuje mesto z podielových daní.

  • Ak ste zástancom bezplatnej prepravy, akým spôsobom navrhujete skokovo uspokojiť zvýšený dopyt po preprave, ak technické a personálne kapacity sú na hrane už v súčasnosti?

V mestách, kde takýto pokus uskutočnili sa ukázalo, že dopyt po doprave bol skokový len krátko a postupne klesol. Cestujúcich je potrebné „nalákať“ do MHD inak, udržateľnejším spôsobom, a to zvýšením komfortu, efektivitou a rýchlosťou prepravy.

  • Aké kroky plánujete podniknúť vo vzťahu k prestupným uzlom Levočská a Dúbrava? Projekt pre zastávku Levočská pred piatimi rokmi (2017) neuspel, pričom zastávka je v súčasnosti v havarijnom stave.

Projekt zastávky Levočská je potrebné oživiť a čerpať na jeho realizáciu eurofondy z prioritnej osi zlepšenie mobility obyvateľstva, napr. aj v spojení s cyklodopravou. Podobne komplexne je potrebné riešiť aj dopravný uzol Dúbrava, kde by sa dali integrovať železničná, autobusová, cyklistická doprava aj so záchytným parkoviskom.


Martin Eštočák, JUDr., (nezávislý kandidát)

  • Čo považujete za najdôležitejšie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove?

Bezpečnosť a dostupnosť pre všetky mestské časti, okrem iného aj komfort prepravy.

  • Ako vnímate rolu MHD v meste? Jej primárna funkcia má sociálny charakter, alebo by mala cieliť aj na majiteľov automobilov?

Hlavnou rolou MHD by mala byť dopravná obslužnosť s cieľom zníženia používania individuálnej dopravy v meste. Je však potrebné definovať štandardy dopravy všeobecne dané vzhľadom na funkciu mesta a život obyvateľov, rovnako aj vyšpecifikovať dielčie parametre pre jednotlivé mestské časti s možnosťou ich transformácie podľa vývoja života a zmien v jednotlivých lokalitách. 

  • Ako si predstavujete rolu mesta vo vznikajúcom integrovanom dopravnom systéme?

Poskytovať odbornú pomoc, doplnenie regulatív a akčných riešení cez zástupcov mesta v štatutárnych orgánoch DPMP a v prípade rýchlych riešení umožniť priamu komunikáciu mesto - DPMP.

  • Za uplynulé volebné obdobia došlo k výstavbe len jednej trolejbusovej trate o dĺžke niekoľko stoviek metrov. Aké kroky plánujete podniknúť pre urýchlenie výstavby už naprojektovaných tratí?

Toto sa bude odvíjať od schválených rozpočtových pravidiel mesta po vykonaní auditu aj v tejto oblasti.

  • V kontexte aktuálnej energetickej krízy a s tým súvisiacim nárastom cien eleketrickej energie, akú rolu podľa Vás má pri prevádzke MHD zohrávať elektrická trakcia? Mala by sa rozvíjať, stabilizovať či redukovať? (trolejbusy, elektrobusy)

Mala by sa stabilizovať, nie je potrebné sa k tomu stavať extrémisticky a redukovať.

  • Ako vnímate postupné redukcie výkonov MHD v poslednom období? Môžu Prešovčania očakávať zlepšenie ponuky, ak by ste boli zvolený?

Je to otázka výkonnosti prepráv a jej efektívnosti. Dva roky pandémie a s tým súvisiace obmedzenia zanechali stopy aj vo využívaní MHD. Je ešte krátka doba na vrátenie sa do čias pred pandémiou. Lepšia ponuka sa bude odvíjať od reálneho zhodnotia výkonov, porovnaní a následnom efektívnom nastavení.

  • Na základe reálnych dát Mesta Bratislava predstavujú BUS-pruhy najjednoduchšie, no zároveň veľmi efektívne riešenie na zatraktívnenie, zrýchlenie a stabilizovanie MHD. Aké kroky plánujete podniknúť v tejto oblasti?

bez odpovede

  • Ste zástancom vylúčenia mestskej hromadnej dopravy z centra mesta, teda z Hlavnej ulice? Ak áno/nie, prečo?

Nie som zástancom vylúčenia MHD z centra mesta - centrum je potrebné oživiť a sprístupniť späť k občanom. Toto by znamenalo ešte väčšie oslabenie prístupnosti, nakoľko nemáme dostatočne zokruhované vedľajšie dopravné prepojenia súbežné s centrom mesta, takže by to zoslabilo dostupnosť pre obyvateľov aj návštevníkov.

  • Súčasné vedenie mesta aj napriek objektívne rastúcim prevádzkovým nákladom znižuje dopravnému podniku dotáciu z mestského rozpočtu. Je podľa Vás vhodnejšie prevádzkovať MHD vlastnou mestskou, alebo súkromnou spoločnosťou?

Mestská hromadná doprava by mala zostať v rukách mestskej firmy.

  • Ak je podľa Vás vhodnejšie riešenie spoločnosť, kde je 100% akcionárom mesto, aké kroky by ste podnikli na racionalizáciu nákladov mestského dopravného podniku?

bez odpovede

  • V súvislosti s pravdepodobne nevyhnutným zavádzaním parkovacej politiky môže vzniknúť zvýšený nápor na MHD, akým spôsobom plánujete zvýhodňovať držiteľov rezidenčných parkovacích kariet vo vzťahu k MHD?

Zvýhodnenie zatiaľ nie je riešením, nakoľko rezidenčné parkovanie nie je ukončené. Proces je potrebné odborne vyhodnotiť a následne riešiť hlavne s chladnou hlavou aj s odborníkmi. Myslím si, že ani vytvorením parkovacej politiky nedôjde k rapídnemu zvýšeniu využívania MHD. Pokiaľ nebude existovať diaľničný privádzač Grófske - projekt R4 v II. etape ho nemá vyriešený (je potrebná dohoda na úrovni mesto - PSK), celá doprava z východnej časti mesta pôjde cez mesto. Upokojeniu dopravy cez centrum môže pomôcť zjednosmernenie ulíc - vzniknú ďalšie parkovacie miesta, prepájanie existujúcich ciest (napr. Solivarská - Jesenná, Šafárikova - Vodárenská a iné). Ide o pomer cena-kvalita-rýchlosť-komfort.

  • Ste za zavedenie bezplatnej prepravy v MHD? Ak áno, aké skupiny cestujúcich by toto opatrenie pokrývalo a z akých zdrojov by bol vyrovnaný výpadok tržieb?

Nie som zástancom zavedenia bezplatnej prepravy v MHD.

  • Ak ste zástancom bezplatnej prepravy, akým spôsobom navrhujete skokovo uspokojiť zvýšený dopyt po preprave, ak technické a personálne kapacity sú na hrane už v súčasnosti?

Nie som zástancom zavedenia bezplatnej prepravy v MHD.

  • Aké kroky plánujete podniknúť vo vzťahu k prestupným uzlom Levočská a Dúbrava? Projekt pre zastávku Levočská pred piatimi rokmi (2017) neuspel, pričom zastávka je v súčasnosti v havarijnom stave.

Opäť otázka peňazí, ropzočtu mesta a následne komunikácia aj so správcom dopravnej komunikácie, kde to často celé stojí. Viem, že tam treba zapojiť aj VÚC, prípadne aj štát.


Prostredníctvom e-mailu a webových formulárov kandidátov bolo oslovených 11 kandidátov na primátora - J. Andrejko, Z. Bednárová, P. Benčík, A. Benes, R. Bobáková, M. Eštočák, P. Hagyari, M. Kurta, Ľ. Micheľ, F. Oľha a J. Štovka.

Kandidát na primátor J. Kubica nebol oslovený z dôvodu, že nemá zverejnený žiaden telefonický či e-mailový kontakt, nevedie ani stránku na sociálnej sieti a nemá založenú ani webovú stránku.

Žiaľ, za 15 dní od rozoslania otázok neprejavili snahu odpovedať na naše otázky všetci kandidáti. Aj to môže vypovedať o ich záujme o hromadnú dopravu v našom meste. 

Ďakujeme p. Bednárovej a p. Eštočákovi za ich čas a ochotu spolupracovať pri tvorbe tohto článku.

V prípade, že niektorý z kandidátov zašle odpovede dodatočne, budeme článok aktualizovať.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.