Dopravný podnik upravil skrátené texty na displejoch vozidiel

Úpravy súvisia so snahou pozdvihnutia úrovne informačných systémov v miestnej MHD.

Od 1. decembra 2020 vstupuje do platnosti nový cestovný poriadok liniek MHD. Okrem tradičných zmien v linkovom vedení a v odchodoch spojov došlo tentoraz aj k úprave vybraných textov, ktoré sa zobrazujú na vonkajších, ale aj vnútorných displejoch vozidiel MHD. V uplynulých dňoch boli do premávky zaradené ďalšie trolejbusy Škoda 30 a 31 Tr SOR, ktoré disponujú väčšími displejmi, než sa montovali do trolejbusov 14 a 15 Tr v čase zavádzania týchto systémov. Práve z dôvodu menších displejov sa na vybrané ciele liniek MHD používali skrátené alebo neúplné tvary. Nové vozidlá boli impulzom k tomu, aby sa upravili zobrazované ciele, a to nielen na trolejbusových linkách. V tabuľke prinášame prehľad zmien, ktoré boli zatiaľ vykonané:

Pôvodne zobrazovaný text Aktuálne zobrazovaný text
Šebastová Nižná Šebastová
Obr. mieru Obrancov mieru
Str. les. škola SOŠ lesnícka
Šľachtiteľ. stanica Šľachtiteľská stanica
Veterin. nemoc. Veterinárna nemocnica
   
Taktiež sa uvažovalo o zavedení názvu Fakultná, resp. Detská nemocnica na displeje autobusových liniek, ktoré túto lokalitu obsluhujú. Z dôvodu vysokého počtu autobusov s menšími displejmi (vozidlá Karosa B 961, SOR BN 10.5, Irisbus Crossway LE 12.8, Iveco First FCLLI) sa od tejto myšlienky nateraz upustilo, keďže nápis by musel na displeji rolovať, čo nie je veľmi žiadúce. 

Aj keď sa na prvý pohľad jedná o veľmi malicherné zmeny, táto úprava má pomôcť najmä "cezpoľným" a zahraničným cestujúcim, ktorých v tunajšej MHD každoročne pribúda. Je dôležité, aby ciele zobrazované na displejoch vozidiel korešpondovali s cieľmi a zastávkami, ktoré sú uvádzané v cestovných poriadkoch a vyhľadávačoch spojení. Už v septembri došlo k zjednoteniu názvov zastávok, ktoré spoločne využíva MHD a prímestská autobusová doprava, taktiež boli premenované zastávky s archaickými názvami, ktoré už v súčasnosti nemali žiadnu oporu. Zmeny sa uskutočnili kvôli zjednodušeniu orientácie a postupnému zavádzaniu integrovaného dopravného systému.

V budúcnosti plánuje Dopravný podnik mesta Prešov postupne zaviesť zobrazovanie informácií na vonkajších displejoch v dvoch riadkoch po vzore Žiliny a iných miest. Vďaka eurofondom by mali v najbližších rokoch taktiež pribudnúť do vozidiel kombinované označovače, ktoré budú umožňovať platbu kartou priamo vozidle. V pripravovaných súťažiach na nové vozidlá sa taktiež kladie dôraz na informovanosť cestujúcich, preto by sa už napríklad nemalo stávať, že informačné panely v interiéri budú v kĺbových vozidlách umiestňované iba v prednom článku (momentálne všetky trolejbusy typu 31 Tr). Pribudnúť by taktiež malo niekoľko desiatok displejov na frekventovaných zastávkach MHD, ktoré budú zobrazovať reálne odchody spojov. Jedným z ďalších krokov, ktoré má dopravca v pláne v dohľadnej budúcnosti, je zjednotenie fontov, ktoré sa používajú na vonkajších displejoch, nakoľko niektoré texty sú málo výrazné, iné sa zasa zobrazujú v zlých proporciách.

Pokus o zlepšenie informovanosti a celkovej prezentácie podniku prebehol aj v otázke oznamov pre cestujúcich, ktoré sa od septembra vydávajú v novom grafickom prevedení inšpirovanom mestami Bratislava a Brno. V najbližších týždňoch budú taktiež obnovené clip-rámy na jednotlivých zastávkach v prístreškoch Euro AWK, kde dopravca plánuje v budúcnosti osadzovať aktuálne informácie a oznamy. V otázke informovanosti sa taktiež nemôže zabudnúť na inovovanie akustických hlásení vo vozidlách MHD, ktoré od novembra hlási nová hlásateľka, pani Eva Peknušiaková.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Vladimír #13:
Nie som ajťák, takže detailne do toho, ako to funguje v R&G nevidím, ale nejaký príkaz / séria príkazov hodená natvrdo v riadiacom softvéri pre tabule (v palubáku?) by to mal IMHO vedieť vyriešiť (t. j. mimo samotnej databázy s dátami ako názvy zastávok, CP a pod.).

Samozrejme, to iba za predpokladu že sa vyrieši problém, ktorý spomínaš. Ale to už v princípe je podobný problém ako spomínam v druhej časti môjho príspevku #12.

Edit: Takže, ako v #14 píšeš, zjavne to možné je (akurát treba ten príkaz zrejme upraviť aby cieľ namiesto scrollovania išiel do ďalších riadkov). Potom už len začať uvažovať nad výmenou IS v najnovších autobusoch so staršou verziou IS (resp. všade tam, kde sa to vzhľadom na vek a stav vozidla ešte ekonomicky oplatí)...
Reakcia na: Dispecer #12:
Tabule R&G zobrazujú ciele naprogramovaným defaultným fontom. Ak je cieľ dlhší a len "tesne" sa nezmestí, tabuľa ho automaticky zobrazí užším fontom, tak aby sa vošiel. Ak sa nevojde ani tak, cieľ je automaticky scrollovaný. Nič z toho zamestnanec DP aktívne neovplyvňuje - môže akurát správne odhadnúť podobu dĺžku cieľa (t.j. ak nechcem, aby scrolloval, vymyslím si nejaký kratší).
Zobrazovanie cieľa v dvoch riadkoch sa robí aktívne pomocou dvojice opačných lomiek, ktoré vymedzujú prvý riadok. Ak by som teoreticky zadal cieľ ako \Nižná\Šebastová, tak na tabuli sa bude zobrazovať ako
Nižná
Šebastová

Tu ale pozor, staršie fonty od R&G nepoznajú malé písmená pri režime dvoch riadkov. Tu sa naozaj môže stať, že sa text zadaný malými písmenami bude na tabuli zobrazovať veľkými. Novšie fonty to už vedia.
Reakcia na: Dispecer #8:
Ako automaticky? R&G zobrazuje ciele tak ako ich zadáš do Municomu. Po dodávkach prvých tabúľ od tohto výrobcu (v roku 1998) boli pôvodne všetky ciele veľkými písmenami. Toto fungovalo relatívne krátku dobu (rok?), potom ich DP, práve so snahou o lepšiu čitateľnosť, nahradil malými písmenami. Pri veľkých písmenách sa prejavuje jedna škaredá vlastnosť poľských fontov, a to znaky s mäkčeňmi a dĺžňami zmenšovať. Text tak pôsobí veľmi kostrbato.
https://imhd.sk/nr/galeria-media/229990/NR-608CF-linka-27-%C5%A0tef%C3%A1nikova-ul-zast%C3%A1vka-Centrum-Mlyny?gsd=0&ghl=27&ref=nr%2Fgaleria%3Fghp%3D%26ghv%3D%26ghe%3D%26ghl%3D27%26gha%3D%26ghdo%3D%26ghdd%3D%26gsd%3D0
Hmm... tu by sa fakt hodilo využiť ten editor fontu.
Reakcia na: Jur@j #10:
No, ale určite by sa to dalo nastaviť aj tak, že síce v systéme bude napísané "Nižná Šebastová", ale automaticky bude displej zobrazovať "NIŽNÁ ŠEBASTOVÁ". Napr. v CSS je to otázka jedného jednoduchého a krátkeho príkazu, takže nechce sa mi veriť, že by to R&G nevedelo urobiť...

"Obávam sa ale, že ak by sa všetko dalo veľkými písmenami, tak časť nápisov by začala rolovať. A vieme, že pri dráhových vozidlách by to už bol problém 🙂 "
To áno, ale výšku písma / zobrazovanie cieľa v 2 riadkoch by tiež nemal byť problém vyriešiť nejakým jednoduchým pravidlom (napr. na základe počtu znakov)... 🙂
Reakcia na: Viko #7:
Prednedávnom sa ku mne nejaký editor písma od R&G ku mne dostal (ahoj, Bmpeer 🙂 ), ale zatiaľ som si nenašiel čas, aby som zistil, ako sa využíva. Pokiaľ viem, zo slovenských DP ho nemá nikto.
V príspevku #6 som mal ambíciu len popísať rozdiely medzi systémami, tak ako sú mi známe. Vyriecť ortieľ, ktorý systém je lepší, si netrúfam.
Reakcia na: Dispecer #8:
To je to, čo spomínal Vlado. Ja som v Municome zadal Nižná Šebastová a píše Nižnú Šebastovú. Displeje zobrazia to, čo zadáš v Municome do kolónky. Pokojne aj nIžnÚ šEbAsToVú 🙂 Či to vie R&G robiť automaticky, to naozaj neviem povedať, možno Vlado alebo Rišo budú vedieť.

Obávam sa ale, že ak by sa všetko dalo veľkými písmenami, tak časť nápisov by začala rolovať. A vieme, že pri dráhových vozidlách by to už bol problém 🙂
Reakcia na: Vladimír #6:
Na vozoch so starými palubákmi BUSE treba databázu nahrávať manuálne cez kľúč, nové palubáky si vedia aktualizáciu databázy stiahnuť bezdrôtovo pri reštarte.
Reakcia na: Jur@j #5:
Mňa na prešovských displejoch fascinuje iná vec už dlhodobo... R&G by nevedel automaticky všetky ciele na vonkajšie tabule písať celé veľkými písmenami? Nezlepšilo by to čitateľnosť?
Reakcia na: Vladimír #6:
Prekvapuje ma, že aj 15 či koľko rokov, odkedy bolo treba Poliakov uprosiť na vytvorenie nejakých piktogramov, to funguje stále veľmi podobne. Rozumiem, že chcú byť lacní a jednoduchí, ale mať jeden editor fontov a jeden editor rozloženia priamo u koncového užívateľa by ich hádam nezabilo.
Ten rozdiel predsa nie je iba v rovine bitmapy vs. otvorené reťazce... Pokiaľ viem, DPP používal dlhé roky ten druhý spôsob na BUSEčkách a čudujsasvete to malo stále o dosť bohatšie možnosti zobrazenia, než tieto poľské predvoľby.

(Inak, nevedelo BUSE nejaký rádiový alebo IR prenos už dosť rokov dozadu? Zdá sa mi, že som o tom čítal, len to u nás nikto nemal...)
Reakcia na: Jak44 #4:
Systém R&G (používaný v PO) funguje trochu inak ako systém BUSE (používaný v BA).
BUSE má ciele uložené ako bitmapu - jej konkrétna podoba je vopred graficky vytvorená v príslušnom editore (gBUSE). Je možné mať paralelne vytvorených niekoľko sád cieľov podľa priestorových možností tabúľ toho-ktorého vozidla. Palubák má v databáze len kódy cieľov, tzn. palubák "zavolá" kód a tabuľa zobrazí to, čo má pod daným kódom uložené. Problémom tohto riešenia je, že nové zastávky, linky, ciele a pod. je potrebné najprv vytvoriť a uložiť. Kedysi sa to muselo manuálne nahrávať do každého voza zvlášť (neviem isto, ale dúfam, že toto je už prekonané).

R&G pracuje v textovom režime. Používateľ (pracovník DP) needituje žiadnu grafiku, nehrá sa so žiadnymi fontami, nevyklikáva pixely... Rozvrhnutie tabule, font a cyklus zobrazovaných info sú továrensky nastavené a zamestnanci DP ich spravidla neovplyvňujú. Tabuľa zobrazuje v preddefinovanej grafike a režime textové údaje, ktoré sú zapísané v editore cestovného poriadku v softvéri Municom. Jednotlivé ciele sú pripísané ku každému variantu trasy. Žiadne paralelné sady cieľov nie sú. Každý spoj, ktorý vykonáva určitý spoj, ktorý ide po určitom variante trasy, zobrazuje predpísaný text tak, ako je uložený v CP. Má to svoje obmedzenia, na druhej strane je to veľmi jednoduché používanie. Ak sa robí nová verzia CP k určitému dátumu a v nej sa objaví nová zastávka alebo cieľ, nahrá sa to vzdialene do všetkých vozidiel spolu s novými dátami CP. Nehrozí situácia, že tabuľa "nevie" vypísať názov novej zastávky, lebo sa ešte nestihli spracovať nové ciele, ako som to párkrát zažil v Bratislave.

Rozlišovať konkrétnu verziu cieľa by tak šlo len na základe variantov trasy. Čiže dlhšiu verziu používať len na linkách, kde je pravdepodobnosť výskytu vozidla s malou tabuľou nízka. Ak sa však na linke striedajú také aj také vozidlá, tak je naozaj lepšie počkať, kým busy s malými tabuľami nebudú vyradené.

Snahu kolektívu DPMP rozšíriť funkcionalitu tabúľ vítam a fandím im. Grafiku a funkcie sami nenastavia, bude potrebné si vopred premyslieť, čo chcú a následne osloviť výrobcu. Takto som to robil ja v Nitre v roku 2017 a myslím si, že dnes je to obsažnejšie aj krajšie a najmä informačne oveľa výstižnejšie.

Nitra pred zmenou: https://imhd.sk/nr/galeria-media/1202/SOR-NB-18-City/49753/Kone%C4%8Dn%C3%A1-v-%C5%A0tit%C3%A1roch?ref=nr%2Fgaleria%2F1202%2FSOR-NB-18-City%3F%26%2338%3Bp%3D2

Nitra po zmene: https://imhd.sk/nr/galeria-media/1202/SOR-NB-18-City/214496/NR-204EX-linka-2-Dolnohorsk%C3%A1-ul-obratisko-%C5%A0indolka-Dolnohorsk%C3%A1?ref=nr%2Fgaleria%2F1202%2FSOR-NB-18-City
Ahojte, pokúsim sa v stručnosti odpovedať na otázky.

Solider: presne tak, tým neproporčným fontom sa myslí ten na 30/31 Tr. Zobrazuje sa to veľmi divne, niektoré písmená sú zle čitateľné, iné majú prapodivné tvary. Čo je najhoršie, v niektorých vozidlách je to tak domiešané, že čelný displej má odlišný font, než bočný a zadný a pod. To je jeden z hlavných nedostatkov, ktorý chceme v najbližšej dobe odstrániť. Časový predpoklad neviem, snáď do najbližšej plánovanej zmeny CP (prvý polrok 2021). K tomu dvojriadkovému zobrazovaniu sa neviem nejako vyjadriť, v podniku som už v podstate skoro pol roka a všetci sú tomuto riešeniu naklonení. Takže odpoveďou na nerealizovanie v minulosti je zrejme nedostatok času, resp. personálu. Žiaľ, niektoré oddelenia sú veľmi personálne poddimenzované, čo vidno aj napríklad pri tých info systémoch.

Jak44: zaujímavá myšlienka, ktorá, priznám sa bez mučenia, nám vôbec nenapadla. Teoreticky by sa to dalo spraviť takto, no potom je otázne ako zlúčiť zobrazovanie textu v dvoch riadkoch (cieľ + trasa) a zároveň zobrazovanie cieľov na menších displejoch, ktoré by sa zrejme ani s užším fontom nevošli do jedného riadku. Všetko je to o skúšaní, testovaní, o chcení. Hádam sa podarí zrealizovať aspoň tieto prvé veci, ktoré sme si stanovili, veď tie sú zadarmo...

Inak, pre tých, ktorí momentálne nie sú v PO alebo ešte nevideli nové nápisy, v prílohe máte fotky. Btw. všimnite si práve tú rozdielnosť fontov na jednotlivých displejoch, ktorú som spomínal.
Reakcia na: Richard #3:
Vidím že niekto má zlý večer. Nevedel som, že už aj tutok sa kritizuje za otázku (aspoň, že BA sekcia ako-tak ide.) A okrem toho, sme sa nepochopili.

Ja som dvojriadkové displeje ani nespomenul. Skúsim príkladom, v Bratislave mali 14Tr/15Tr a ich eMkové verzie tiež rôzne dispeleje (šírkou) a čuduj sa svete, mali 2 sady cieľov, pričom do každého vozidla sa nahrala tá sada, ktorá tam pasovala (tak, aby bol cieľ vycentrovaný). A preto som sa jednoducho pýtal na dôvod, prečo to v Prešove nie je. Ak je dôvod, že na to v podniku nie je človek alebo peniaze alebo kombinácia beriem. Tiež je to odpoveď. Od človeka, ktorý nie je bežný diskutújúci, ale tak trochu z prostredia imhd by som očakával iný prístup. 🙂
Jak44: V článku sa jasne píše, čo bol dôvod, že dvojriadkové zobrazenia sa doteraz nepoužívali. Veľkosť starých tabúľ, verzia obslužného systému a samozrejme aj možnosti, ktoré výrobca informačného systému ponúkal a hlavne dovolil. V súčasnosti systém dovoľuje viac úprav a zmien. Vyžaduje si to znalosť programovania a databáz a osobitný prístup k rozlišovacím schopnostiam všetkých typoch tabúľ, ktoré sú v Prešove. Každé zobrazenie si vyžaduje množstvo nastavení a nejde to lusknutím prsta, napísaním cieľa do nejakého "okienka" a hlavne nie zo dňa na deň. Aby sa robili nejaké "sady" cieľov, je nemožné, pretože tabule obsahujú jednu celistvú znakovú sadu. To, čo sa zobrazí na prednej, bočnej, zadnej a vnútornej tabuli, kedy a kde, to už nechaj na kompetentných.
Koľko vozidiel má aký displej sa dozvieš na tejto stránke, stačí trochu pohľadať.
Solider: Písmo je súčasťou firmwaru tabule a bolo dodané s displejmi od výrobcu. Tak ako na každý výrobok aj na toto sa vzťahuje záruka a podnik sa musí dohodnúť s výrobcom do akej miery môžeme do toho zasiahnuť.
Aký je vlastne dôvod, že sa nespravia 2 sady cieľov (úzke a cez celé čelo), aby každý autobus zobrazoval info v najlepšej podobe, akú technika umožňuje? Neefektívnosť?

Pýtam sa, kedže nie som miestny, čiže neviem koľko busov má "široké" panely. 🙂
To tučné písmo na tabuliach 31 Tr je to, ktoré je v zlých proporciách? Mne osobne sa vidí horšie čitateľné. Čo vlastne bráni urobiť tú zmenu do dvoch riadkov?