Ďalšie Karosy vypovedali službu a do premávky už zrejme nezasiahnu.
Ani v novom roku sa nedarí zvrátiť nepriaznivý stav s autobusmi, ktorý bohužiaľ ovplyvňuje aj bežných platiacich cestujúcich. Vďaka dlhodobému podfinancovaniu Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. a tým pádom aj nedostatočnou údržbou dochádza k patovej situácii. Nové autobusy sú v nedohľadne a staré autobusy, ktoré sú už aj tak dávno za hranicou životnosti, prestávajú postupne slúžiť a musia byť vyraďované z prevádzky.
Nasledujúca štatistika je mementom aj pre vedenie mesta a poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí pred pár rokmi stopli nákup dvojice autobusov Solaris Urbino 18 a zároveň vyjadrili nevôľu financovať nákup nových vozidiel MHD z vlastných zdrojov, resp. pomocou úveru. Tento konkrétny nákup by síce asi nezvrátil kritickú situáciu s vozidlami, no aspoň čiastočne by zabezpečil, aby na linky, ktoré majú byť obsluhované kĺbovými autobusmi, neboli nasadzované 10,5, resp. 12-metrové vozidlá.
Dlhodobo nepojazdné a vyradené vozidlá
- Karosa B 941 #335 - v premávke naposledy 23. augusta 2019, na vozidle prebiehala oprava podvozkovej časti, no kvôli vysokej nákladovosti a nerentabilite boli opravy pozastavené. Vozidlo bude dočasne vyradené z prevádzky.
- Karosa B 941 #336 - v premávke naposledy 26. novembra 2019, vozidlo bolo odstavené kvôli zadretiu motora, v súčasnosti je dočasne vyradené z prevádzky.
- Karosa B 941E #342 - v premávke naposledy 14. januára 2020, vozidlo muselo byť stiahnuté z premávky kvôli zlému technickému stavu, dopravca ho dočasne vyradil z prevádzky.
- Karosa B 961 #346 - v premávke naposledy 11. októbra 2019, autobus je odstavený kvôli poruche motora, je potrebné vykonať jeho generálnu opravu.
- Irisbus City bus 18M #355 - v premávke naposledy 11. novembra 2019, autobus je odstavený kvôli poruche motora, dopravca pripravuje jeho opravu.
- Iveco First FCLLI #387 - v premávke naposledy 24. decembra 2019, midibus je odstavený kvôli poruche motora a poškodenému pérovaniu, na oprave vozidla sa momentálne pracuje.
- SOR BN 10,5 #3428 - v premávke naposledy 24. januára 2020, autobus je odstavený kvôli poruche na prevodovke, dopravca momentálne rieši opravu prevodovky s výrobcom.
Uvedené údaje z autobusovej prevádzky sú platné k 13. februáru 2020. Touto cestou ďakujeme Technickej prevádzke DPMP, a.s. za poskytnutie údajov.
Nelichotivá štatistika z posledných rokov
V období od októbra 2017 do dnešných dní bolo z dôvodu zlého technického stavu, nadmerného opotrebovania alebo z iných príčin odstavených a následne vyradených až 9 kĺbových autobusov (319, 332, 334, 335, 336, 337, 342, 347 a 349) a 4 štandardné autobusy (333, 338, 339 a 340).
Zarážajúci je však fakt, že posledné nové autobusy boli dodané v marci 2016 (397 a 398). Náplasťou na rozpadávajúci sa vozidlový park má byť 7 prenajatých 10,5-metrových autobusov SOR BN 10,5 od bratislavského dopravného podniku, ktoré boli v domovskom meste vyradené z dôvodu prebytočnosti. Ďalšou iskričkou nádeje má byť dvojica autobusov Irisbus Citelis 12M, ktoré boli odkúpené zo žilinského dopravného podniku. Tieto autobusy boli vyrobené v roku 2007, a tým pádom sa aj oni pomaly dostávajú na hranicu životnosti.
Kedy sa cestujúca verejnosť dočká nových autobusov, je momentálne otázne. Súčasná situácia začína byť neúnosná a hlavný akcionár DPMP, a.s., čiže mesto Prešov by malo urýchlene hľadať riešenie. Totižto jedným z hlavných rozhodovacích kritérií pri presadaní z auta do MHD je aj kvalita a bezpečnosť vozidlového parku.