Úvod

Čiastočne nízkopodlažné autobusy SOR BN 10.5 sú predĺženou verziou typu BN 9.5. Český výrobca SOR Libchavy vyrábal tieto 10,7 m dlhé low-entry autobusy od roku 2005.

V rokoch 2006 a 2007 zakúpila spoločnosť SAD Prievidza spolu 8 vozidiel tohto typu, ktoré v prevádzke nahradzovali staršie autobusy Karosa.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR BN 10.5 PD-452CI, PD-462CI, PD-463CI, PD-468CI, PD-472CI, PD-473CI 2006 2006 2020 6
2. SOR BN 10.5 PD-581CJ 2007 2007 2023 1
3. SOR BN 10.5 PD-648CP 2007 2007 2023 1
Spolu 2006 – 2007   8

Technické parametre

Dĺžka 10730 mm
Šírka 2525 mm
Výška 3000 mm
Výška podlahy 360 (1. a 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 66
Celkový počet miest 96 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8100 kg
Celková hmotnosť 15000 kg
Motor Iveco Tector-NEF, Euro 3, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (1. séria)
Iveco Tector-NEF, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (2. a 3. séria)
Výkon motora 176 kW / 2500 rpm (1. séria)
185 kW / 2500 rpm (2. a 3. séria)
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 810 Nm / 1250 - 2100 rpm (1. séria)
850 Nm / 1250 - 1950 rpm (2. a 3. séria)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF, manuálna, 6-stupňová plne synchronizovaná, s retardérom Voith
Riadenie RBL C 500V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 285/70 R19,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom, oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest. Autobusy dodali v celožltom nátere.

Prevádzka

Prvá séria vozidiel sa do premávky zaradila v závere roka 2006. Ďalšie dva autobusy nasledovali postupne v priebehu roka 2007. Premávali prakticky na všetkých linkách. Posledné vozidlá dojazdili začiatkom roka 2023.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy prvej série boli vyraďované v roku 2020 v súvislosti so zaradením nových nízkopodlažných autobusov Solaris New Urbino 10,5. Zvyšné dve vozidlá boli vyradené po zaradení autobusov SOR NB 12 City z druhej ruky.

Katalóg vozidiel

PD-452CI PD-462CI PD-463CI PD-468CI PD-472CI PD-473CI

PD-533ER

PD-648CP

Legenda a štatistika

PD-452CIvyradené vozidlo: 8 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PD-581CJdo 2013PD-533ERod 2013

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Najstarší členovia SAD Prievidza,dve SORky BN10,5 a posledná Karosa b952E ktorá sa využíva ako ťahací voz