VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 12M Hybrid High Value

Iveco Urbanway 12M Hybrid High Value

Úvod

Rad autobusov Iveco Urbanway z koncernu Iveco Bus bol v roku 2014 rozšírený aj o vozidlá so sériovým hybridným naftovo-elektrickým pohonom. Postupne boli na trh uvedené dve verzie hybridných vozidiel - "Full hybrid" verzia a "High value" verzia. Pohon hybridných vozidiel obstaráva elektrický motor (asynchrónny vo verzii "Full hybrid", resp. synchrónny vo verzii "High value"), pre ktorý vyrába elektrickú energiu generátor pripojený k naftovému motoru. Pri brzdení sa elektrická energia rekuperáciou ukladá buď do Li-Ion batérií (Full hybrid), resp. do ultrakondenzátorov (High value), pričom túto energiu je možné použiť na krátkodobé napájanie elektromotora (pri vypnutom diesel-generátore) pri príjazde na zastávku a odjazde z nej (systém Arrive&Go). Výhodou hybridných vozidiel je nižšia spotreba pohonných hmôt a nižšie emisie v porovnaní s klasickými naftovými autobusmi. Hybridné vozidlá Iveco Urbanway boli ponúkané v 12-metrovej aj 18-metrovej verzii.

Dopravný podnik mesta Považská Bystrica zakúpil v roku 2021 pre potreby MHD jedno 12-metrové vozidlo Iveco Urbanway 12M Hybrid High Value. Išlo pôvodne o prezentačné vozidlo výrobcu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M Hybrid High Value PB-290DE 2019 2021 1
Spolu 2019   1

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3291 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 56
Celkový počet miest 85 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12860 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Elektrická výzbroj BAE Systems, sériový hybridný systém
Kapacita trakčnej batérie 0,82 kWh (ELDC ultrakondenzátory)
Motor Nafta: FPT Industrial Tector 7, Euro 6, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním, HI-eSCR systém

Elektrická energia: synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi BAE Systems DDTM-100, glykolové chladenie s chladičom na streche a elektrickými ventilátormi
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm (FPT Industrial Tector 7)
120 kW trvalý (195 kW špičkový) / 1200 - 4100 rpm (trakčný elektrický motor)
140 kW / 2100 rpm (ISG generátor)
Objem motora 6728 cm3 (FPT Industrial Tector 7)
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm (FPT Industrial Tector 7)
1524 Nm (trakčný elektrický motor)
660 Nm (ISG generátor)
Maximálna rýchlosť 77 km/h
Riadenie RB Servocom 8098
hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, znížená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Na streche umiestnili komponenty elektrickej výzbroje vrátane ultrakondenzátorov. Naftový motor, generátor a elektromotor umiestnili v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom a opierkami hlavy. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. V strednej časti vozidla pri nízko osadených sedadlách použili po oboch stranách čiastočne presklené podokenné bočnice. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení, na niektorých osadili nabíjacie USB zásuvky pre cestujúcich. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4.

Vozidlo vybavili informačným systémom firmy Bustec s vonkajšími LED displejmi a vnútornými LCD displejmi a tarifným systémom Transdata s palubným počítačom Vesna a tlačiarňou lístkov s čítačkou kariet Mikroelektronika Vega CVP.

Prevádzka

Vozidlo sa do premávky v považskobystrickej MHD zaradilo 8. apríla 2021.

Katalóg vozidiel

PB-290DE

Legenda a štatistika

PB-290DEnevyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.