VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 12M

Iveco Urbanway 12M s motorom Cursor 9
Iveco Urbanway 12M z druhej dodávky s motorom Tector 7
Iveco Urbanway 12M z tretej série
Iveco Urbanway 12M z tretej série s logom DPMPB
Iveco Urbanway 12M z roku 2021

Úvod

Autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy sú ponúkané v rôznych vyhotovenia v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, hybridnej i CNG verzii.

Mestská dopravná spoločnosť Považská Bystrica zakúpila v rokoch 2015 a 2016 dve vozidlá Iveco Urbanway 12M s naftovým pohonom, ktoré pôvodne slúžili ako predvádzacie vozidlá výrobcu. Ďalšie vozidlá tohto typu boli Mestskou dopravnou spoločnosťou nakupované do roku 2020. V roku 2021 obstaral ďalších päť autobusov už Dopravný podnik mesta Považská Bystrica.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M PB-280CG 2014 2015 1
2. Iveco Urbanway 12M PB-035CJ 2015 2016 1
3. Iveco Urbanway 12M PB-207CL, PB-263CL, PB-450CL, PB-571CL, PB-595CL 2017 2017 5
4. Iveco Urbanway 12M PB-790CX 2019 2019 1
5. Iveco Urbanway 12M PB-985DA 2020 2020 1
6. Iveco Urbanway 12M PB-460DH, PB-470DH, PB-472DH, PB-489DH, PB-537DH 2021 2022 5
Spolu 2014 – 2021   14

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2845 mm
Výška s klimatizáciou 3066 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1 (1. séria)
29 + 1 (2. a 4. séria)
31 + 1 (3. séria)
Celkový počet miest 78 + 1 (4. séria)
Pohotovostná hmotnosť 12085 kg (1. séria)
11680 kg (2. séria)
11835 kg (3. séria)
11520 kg (4. séria)
Motor FPT Industrial Cursor 9, Euro 6, naftový 6-valec (1. séria)
FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním (2. - 5. séria)
Výkon motora 228 kW / 2200 rpm (Cursor 9)
210 kW / 2500 rpm (Tector 7)
Objem motora 8710 cm3 (Cursor 9)
6728 cm3 (Tector 7)
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1100 rpm (Cursor 9)
1000 Nm / 1250 rpm (Tector 7)
Maximálna rýchlosť 70 km/h (1. séria)
80 km/h (2. a 3. séria)
85 km/h (4. séria)
Prevodovka VOITH D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom (Cursor 9)
VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom (Tector 7)
Riadenie ZF/RB Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132 / AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4 II
Chladiaci výkon klimatizácie 25 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 39 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním (s výnimkou prvého vozidla).

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Jednotlivé série sa odlišovali rozložením sedadiel, motívom na poťahoch sedadiel i farbou tyčí v interiéri (modrá, oranžová, žltá). Pri prvom vozidle použili zadné čelo bez okna kvôli odlišnému osadeniu väčšieho motora Cursor 9. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním s radiátormi v prednej časti a vykurovacími telesami s ventilátorom v zadnej časti interiéru. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými (pri prvom vozidle výklopnýmí) časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4.

Vozidlá vybavili informačným systémom firmy Bustec. Všetky vozidlá dodali v bielom nátere, ktorý bol následne doplnený nálepkami s logom MDS a kontaktnými informáciami.

Prevádzka

Prvé vozidlo sa zaradilo do premávky v decembri 2015, druhé vozidlo ho nasledovalo v lete 2016. Ďalších 5 vozidiel sprevádzkovaných v máji 2017 umožnilo následne vyradiť niekoľko autobusov Karosa B 952E a Karosa B 961E, ktorými spoločnosť MDS v roku 2006 začala prevádzkovať MHD v Považskej Bystrici. Ďalšie dve vozidlá sa na linky zaradili v lete 2019, resp. v lete 2020.

Od 1. novembra 2020 prešli vozidlá (okrem PB-035CJ) pod novovzniknutý Dopravný podnik mesta Považská Bystrica, ktorý prevzal prevádzkovanie väčšiny liniek považskobystrickej MHD. Vozidlo PB-035CJ zostalo v prevádzke u Mestskej dopravnej spoločnosti, ktorá naďalej prevádzkovala linku 8.

Ďalšia séria vozidiel, ktoré už zakúpil DPMPB, začala jazdiť v januári 2022.

Katalóg vozidiel

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Prvý dodaný má podľa fotiek motor Cursor 9. Až druhý má Tector ?