Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Typ B 732 sa odlišoval od typu B 731 len použitím manuálnej prevodovky.

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59
Celkový počet miest 90 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (732.00)
LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (732.00)
LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40, 732.1652,
732.1654)
Výkon motora 149 kW / 2100 rpm (ML 635)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm
845 Nm / 1100 - 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.45, manuálna, 5-stupňová (732.00, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654)
Nápravy predná LIAZ
zadná RÁBA 118.37 (732.00)
zadná RÁBA 007.20 (732.20)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Autobusy sa do roku 1985 dodávali v červeno-krémovom nátere, potom v červeno-bielom nátere.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlá #PB-176AM, #PB-177AM a #PB-454AS dojazdili po zmene dopravcu v septembri 2006.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
PX 69-42 PB-431AS  
PX 69-46 PB-195AM  
PX 72-47 PX 82-24  
PX 72-76 PB-176AM  
PX 75-37 PB-194AM  
PX 75-62 PB-777AS  
PX 75-85 PB-454AS  
PX 79-80 PB-229AC  
PX 79-81 PB-447AS  
1.2.3.
TA 87-69 PX 60-77II PB-408AS 
PX 75-52 IL-263AT  
PX 79-56 IL-647AT  
TN 99-05do 2004TN-586BOod 2004 
TNA 07-05do 2004TN-700AMod 2004 
29 MT-363AZ  
3219 PX 60-76II PB-405AS 
5446 PXA 00-28 PB-177AM 
PX 60-92IIdo 2005PB-410ASod 2005 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.