Autonómne autobusy začnú vo Viedni premávať 6. júna

Skúšobná prevádzka s cestujúcimi bude realizovaná na dvojkilometrovej trati v štvrti Seestadt.

Dopravný podnik Wiener Linien v hlavnom meste Rakúska pripravuje v rámci výskumného projektu auto.Bus - Seestadt spustenie skúšobnej prevádzky dvoch autonómnych elektrických autobusov, ktoré sú schopné jazdiť bez vodiča. Začiatok skúšobnej prevádzky s cestujúcimi je plánovaný na 6. júna 2019.

Skúšobná prevádzka

Dva malé autobusy s kapacitou 10 sediacich cestujúcich (+1 operátor) budú premávať od stanice metra linky U2 Seestadt po približne dvojkilometrovej okružnej trati, na ktorej bude desať zastávok. Autobusy budú v rámci skúšobnej prevádzky prepravovať cestujúcich bezplatne. Stojacich cestujúcich a cestujúcich na invalidných vozíkoch autonómne autobusy prepravovať nebudú.

Skúšobná prevádzka bude realizovaná počas rannej a popoludňajšej špičky pracovných dní. Autobusy zatiaľ nebudú mať pevný cestovný poriadok, zabezpečené by však mali byť pravidelné odchody zo zastávok. V prípade nepriaznivého počasia, ako napr. silný dážď či sneženie, môže byť prevádzka autonómnych autobusov prerušená. Náhradná doprava v takom prípade nebude zabezpečovaná.

Autonómne elektrobusy

Autonómne elektrické autobusy od firmy Navya boli do Viedne dodané v apríli 2018. Pred spustením skúšobnej prevádzky prebiehali testy vozidiel na neverejnej testovacej trati, pričom sa testovali rôzne scenáre premávky. Vozidlá dlhé 4,75 m sú vybavené kamerami, 2D a 3D LiDAR senzormi, ktoré skenujú okolie a hľadajú prípadné prekážky. GNSS lokalizácia (GPS, Galileo, GLONASS) zabezpečuje určenie polohy vozidla s presnosťou na centimetre. V prípade výskytu nehybnej prekážky na naprogramovanej trase, napr. nevhodne zaparkované auto, prevezme riadenie vozidla vyškolený operátor, ktorý sa bude vo vozidlách nachádzať. Po obídení prekážky bude jazda pokračovať opäť autonómne.

Autobusy budú v rámci skúšobnej prevádzky premávať maximálnou rýchlosťou 20 km/h. Pre pohodlie cestujúcich sú vozidlá vybavené aj klimatizáciou.

Výskumný projekt auto.bus - Seestadt je zameraný na ďalší vývoj a testovanie senzorov pre automatizovanú prevádzku a systémov pre IT bezpečnosť. Súčasťou je aj príprava legislatívy pre autonómne vozidlá. Cieľom projektu je zvyšovanie efektívnosti a prevádzkovej bezpečnosti autonómnych vozidiel. Na riešení projektu sa podieľajú viedenský dopravný podnik, Rakúsky technologický inštitút, Rada pre cestnú bezpečnosť, TÜV Austria, Siemens Mobility a výrobca vozidiel Navya.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Toto si budem musieť ísť vyskúšať !
👍
Ach jaj, to preto, lebo všetko sa len testuje, ten operátor tam bude ešte vééľmi dlho. Jednak ešte legislatíva neumožňuje, aby bolo vozidlo plne autonómne bez vonkajšieho zásahu, jednak ten zásah operátora bude ešte dlho nutný. Týmto testovaním sa systém postupne zdokonaľuje, vychytávajú sa muchy, a (možno) raz o 10, 20 alebo viac rokov, sa už budú postupne zavádzať plne autonómne vozidlá. Aj keď môj názor je, že najbližších 30 rokov nebude plne autonómne vozidlo bezpečnejšie ako vozidlo riadené človekom. 😮

Ono to nakoniec dopadne tak, že budú môcť jazdiť už iba plne autonómne vozidlá, teda človekom riadené vozidlá budú zakázané, všetky budú spolu navzájom komunikovať, a teda budú o sebe vedieť, aj keď nebudú navzájom vizuálne dohľadné. Tento systém si viem predstaviť, a môže byť oveľa bezpečnejší, ako premávka dnes, riadená ľuďmi. 🙂
Reakcia na: S499.1023 #6:
Cize po skonceni skusobnej tam uz nebude obsluha, ano?
Reakcia na: S499.1023 #6:
trak, štrak, pätak, šestak, sedmak, osmak, deviak, desiak.
Reakcia na: IBBI #1:
Dvak? Cvak? Systém plní svoju úlohu skúšobnej prevádzky.
Reakcia na: IBBI #1:
Nič v zlom, ale keď som robil nejaký prehľad o prevádzke týchto vozítok po svete, miest, kde tie vozítka prevádzkovali, v drvivej väčšine vo vozítkach bol k dispozícii nejaký personál, ktorý jednak vysvetľoval fungovanie cestujúcim, ale i pri takýchto mimoriadnostiach prevziať kontrolu nad jeho riadením.
Reakcia na: IBBI #1:
Podľa mňa čisto software vec a keď bude dokončený a kompetentní si budú istí o bezpečnosti, tak sa do vozidiel nahrá nový firmware. Niečo podobné ako Tesla, tiež najprv začali takto a stále to nie je hotové.
Reakcia na: jr1961 #2:
No proste to dopadlo tak, ako vždy.

Slovenské autonómne autobusy sú aj tak lepšie. Vedia sami zísť z diaľnice, prípadne zaparkovať medzi lavičky na sídlisku. Takže sme zase o krok vpred.
Reakcia na: IBBI #1:
Tiež ma to napadlo. Dúfajme, že operátor je tam len počas skúšobnej prevádzky, ale keď nad tým viac uvažujem, nie som už tak optimistický. Osobne by som predpokladal, že obídenie pevnej prekážky na naprogramovanej trase bolo vyriešené prv než sa vyrobili sériové kusy a začala prevádzka s cestujúcimi. Neverím, že niekto to už neriešil a nevyriešil. Pevné prekážky totiž po skúšobnej prevádzke nezmiznú, to by znamenalo, že "operátor" tam bude vždy.

A aby sme boli úplne presní, "vyškolený operátor" je len iné slovo pre vodiča s vodičským preukazom. Ak by bol operátor v riadiacom centre, tak môže kontrolovať celú flotilu autonómnych autobusov, a na základe obrazu z kamier ich previezť manuálne (ale na diaľku) cez kritické úseky.
"V prípade výskytu nehybnej prekážky na naprogramovanej trase, napr. nevhodne zaparkované auto, prevezme riadenie vozidla vyškolený operátor, ktorý sa bude vo vozidlách nachádzať."

Takze usetrenie vodica vyslo nazmar. Platit cloveka musia tak , ci tak. Operator mal byt niekde na dispecingu a na dialku cez kamery riesit situaciu. Takto jednak zabera miesto dalsiemu cestujucemu a dvak system neplni svoju ulohu - usetrenie zamestnanca.