Ťarchu zimnej spotreby uvalili podniky MHD na šoférov

Podniky trestajú vodičov mestskej hromadnej dopravy za niečo, čo človek nedokáže poriadne ovplyvniť. Strhávajú im z výplat za to, že v zime majú autobusy vyššiu spotrebu.

18.02.2013 13:00
mhd, nitra, spotreba, vodič Foto: ,
Vodičom nitrianskej MHD podnik strháva za vyššiu spotrebu v zime.
debata (44)

Tá je však podľa odborníkov úplne prirodzená. Dá sa jej vyhnúť tak, že vodič vypne kúrenie pre cestujúcich alebo nebude jazdiť na zasnežených cestách. Čo je nezmysel.

Na nespravodlivé praktiky sa sťažovali vodiči nitrianskej dopravnej spoločnosti Veolia Transport Nitra. V liste, ktorý poslali do redakcie, píšu, že spoločnosť vymyslela normu na autobusy, ktorá sa nedá v zimných mesiacoch ujazdiť. „Poveternostné podmienky, vek vozidiel, počet najazdených kilometrov, výmenu trysiek a čerpadiel na motore tu nikto neberie do úvahy. Reálna spotreba sa vzhľadom na uvedené skutočnosti berie ako nadspotreba a je vodičom strhávaná zo mzdy,“ uviedli nespokojní vodiči. Zarábajú približne 500 až 600 eur mesačne a pre vyššiu spotrebu môžu prísť o desiatky eur. Mená zverejniť nechceli.

Dopravná spoločnosť Veolia priznala, že vyššia spotreba sa odrazí na výplate. „V každej dopravnej firme predstavujú pohonné hmoty najvýraznejšiu nákladovú položku. Hospodárenie s nimi je viazané na prémiové ukazovatele vodičov. Vyhodnocuje sa cez nadstavbovú zložku mzdy, v kladnom alebo zápornom smere,“ naznačil prevádzkový riaditeľ Miroslav Čurgali.

Normy podľa neho zostavili objektívne, na základe skutočnej prevádzky. Sú šoféri, ktorí to zvládajú, ušetria pohonné hmoty a premietne sa to na vyšších odmenách. Koľko je však takýchto vodičov v porovnaní s „nešetrnými“, odmietol uviesť s tým, že ide o interné informácie. „Ak vodič nedosiahne kvalitu práce, teda má vyššiu spotrebu ako jeho kolega s rovnakým typom autobusu, nemôže byť jeho nadstavbová zložka mzdy identická ako u vodiča, ktorý dosahuje vyššiu kvalitu práce,“ dodal.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa v zime bez väčšej spotreby jazdiť nedá. Ak je na vozovke vrstva snehu, vozidlo musí prekonávať väčší odpor. Motor sa viac namáha a viac si vypýta. Aj ak je cesta suchá, vo vozidlách MHD treba v zimnom období viac kúriť, ak podniky nechcú, aby ľudia v autobusoch mrzli.

Drahovský by nepodpísal takú zmluvu ako vodiči v Nitre. „Určite nie, ak by som mal uhrádzať nadspotrebu pri štandardnom plate 500 eur. Pri plate 2 000 eur si to možno viem predstaviť.“ S podobnými praktikami sa stretol aj inde. Firmy sa podľa neho takto chránia, aby vodiči netankovali firemnú naftu do súkromných vozidiel.

Dopravný podnik mesta Žiliny vodičom na plat nesiaha. „Najväčšie nadspotreby riešime pohovorom alebo písomným napomenutím. Z prémií sa strhlo vodičovi len v mimoriadnych prípadoch a je to veľmi ojedinelé,“ odpovedal riaditeľ Ján Barienčík. Spotrebu však pozorne sledujú, raz štvrťročne odmenia troch najúspornejších. Ich najbežnejším typom autobusu je Karosa B952, v lete jazdí na 29 litrov nafty na 100 kilometrov. V zime má spotrebu priemerne o 4 až 5 litrov vyššiu.

Košická MHD vodičov pre spotrebu neodmeňuje ani nepostihuje. Aj preto, že na vozidlách sa ich vystrieda veľa. Ak niekde spotreba predsa len vyskočí, postačí pohovor. „Každé vozidlo má inú spotrebu v lete a inú v zime, preto sa prechádza na letnú alebo zimnú normu,“ naznačila hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Michaela Karaffová. Zatiaľ čo ich kĺbová Karosa v lete „vypije“ 53 litrov paliva na 100 kilometrov, v zime je to až o deväť litrov viac.

V hlavnom meste sú na tom vodiči podobne ako v Nitre. „Existuje balík peňazí určený pre vodičov na variabilnú zložku mzdy, ktorá je celá prerozdelená. Ak vodič nedodrží normu, dostane nižšiu odmenu, kto ušetrí, vyššiu,“ uviedla hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Zuzana Vachová. Priemerný rozdiel medzi letnou a zimnou spotrebou je u nich jeden z najnižších, dva až tri litre, o čo sa postaralo aj prídavné kúrenie vo vozidlách.

Akú spotrebu majú autobusy MHD

kĺbová Karosa, automatická prevodovka, 18 metrov

  • v zime 62 l/100 km
  • v lete 53 l/100 km

Solaris, automatická prevodovka, 15 metrov

  • v zime 53 l/100 km
  • 49 l/100km v lete

Karosa, mechanická prevodovka, 12 metrov

  • v zime 40 l/100 km
  • v lete 36 l/100 km

ZDROJ: DPMK

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba