Úvod

Linkové vysokopodlažné autobusy SOR C 10.5 českého výrobcu SOR Libchavy boli vyrábané od roku 2000. V čase svojho vzniku vyplnili medzeru medzi autobusmi štandardnej dĺžky a kategóriou midibusov.

V rokoch 2011 - 2012 bolo do Veolie Transport Nitra dodaných prvých osem vozidiel tohto typu. Krátko na to nasledovala dodávka ďalších trinástich vozdiel, ktoré boli poslednými v nátere Veolia Transport.

Po vyše dvojročnej prestávke s dodávkami týchto vozidiel boli z dôvodu plnenia nového kontraktu s NSK zakúpené daľšie vozidlá. Na prelome rokov 2015 a 2016 sa na linky dotované NSK dostalo až 50 nových vozidiel tohto typu, do prevádzok spoločnosti Arriva Nitra a.s. sa však zaradili len pätnásť z nich. V roku 2017 boli dodaných ďalších osem kusov, spolu s predchádzajúcimi pätnástimi v tyrkysovo-krémovom nátere Arriva.

Posledné dve série boli dovezené v korporátnom nátere s novými vizuálmi spoločnosti Arriva v rokoch 2018 - 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR C 10.5 NR-509GG, NR-519GG, NR-521GG, NR-536GG, NR-709GG, NR-138GI, NR-251GN, NR-456GN 2011 – 2012 2011 – 2012 8
2. SOR C 10.5 NR-204GO, NR-210GO, NR-073GP, NR-802GY, NR-122GZ, NR-124GZ, NR-148GZ, NR-560GZ, NR-570GZ, NR-574GZ, NR-697GZ, NR-472HA, NR-709HA 2012 – 2013 2012 – 2013 13
3. SOR C 10.5 NZ-938ET, NZ-289EU, NZ-292EU, NZ-941EU, NZ-942EU, NZ-948EU, NZ-958EU, NZ-299EV, NZ-188EX, NZ-197EX 2002 – 2003 2013 2018 – 2019 10
4. SOR C 10.5 NZ-973EV 2004 2013 2020 1
5. SOR C 10.5 NR-049IF, NR-354IF, NR-571IF, NR-583IF, NR-610IF, NR-636IF, NR-671IF, NR-976IF, NR-992IF, NR-002IG, NR-005IG, NR-010IG, NR-017IG, NR-018IG, NR-030IG, NZ-422FM, NZ-748FM, NZ-754FM, NZ-016FN, NZ-037FN, NZ-134FN, NZ-199FN, NZ-223FN, NZ-271FN, NZ-323FN, NZ-345FN, NZ-356FN, NZ-362FN, NZ-370FN, NZ-387FN, NZ-395FN, NZ-425FN, NZ-427FN, NZ-430FN, NZ-432FN, NZ-449FN, NZ-450FN, NZ-458FN, NZ-459FN, NZ-480FN, NZ-486FN, NZ-490FN, NZ-496FN, NZ-623FN, NZ-711FN, NZ-719FN, NZ-728FN, NZ-746FN, NZ-478FO, NZ-481FO 2015 – 2016 2015 – 2016 50
6. SOR C 10.5 NR-289IU, NR-642IV, NR-652IV, NR-523IX, NR-524IX, NR-528IX, NR-538IX, NR-549IX, NZ-035FZ, NZ-148FZ, NZ-318FZ, NZ-320FZ, NZ-322FZ, NZ-326FZ, NZ-335FZ, NZ-371FZ, NZ-386FZ 2016 2017 17
7. SOR C 10.5 NR-543JX, NZ-382GP, NZ-614GP, NZ-095GR, NZ-127GR, NZ-136GR 2018 2018 6
8. SOR C 10.5 NR-333KM, NR-342KM, NR-662KM, NR-909KM, NR-013KN, NR-014KN, NR-161KN, NR-167KN, NR-185KN, NR-186KN, NR-198KN, NR-211KN, NR-229KN, NR-231KN, NR-237KN, NR-020KT, NR-295KU, NR-591KU, NR-592KU, NZ-176HG, NZ-935HG, NZ-110HH, NZ-120HH, NZ-349HH, NZ-390HH, NZ-413HH 2019 – 2020 2019 – 2020 26
Spolu 2002 – 2020   131

Technické parametre

Dĺžka 10780 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška s klimatizáciou 3095 mm
Výška podlahy 800 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 40 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8830 kg
Celková hmotnosť 15000 kg
Motor FPT Industrial Tector F4EA 3682 F, Euro 5 EEV, vodou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (1. – 2. séria)
FPT Industrial NEF 6, Euro 6, vodou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (3. – 6. séria)
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm (1. – 2. séria)
184 kW / 2500 rpm (3. – 6. séria)
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm / 1250 – 1950 rpm
950 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF Ecolite 6S 700 BO, 6-stupňová manuálna, plne synchronizovaná, s retardérom Telma (1. – 2. séria)
ZF 6S 1010 BO, manuálna, 6-stupňová, s retardérom Voith 123 (3. – 6. séria)
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia (1. – 2. séria)
ZF RL 55 EC, nezávislé zavesenie kolies (3. – 6. séria)
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia (1. – 2. séria)
DANA Pei 4 100 (3. – 6. séria)
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak (1. séria)
Spheros Citysphere (2. - 4. séria)
Webasto Cool Top (5. a 6. séria)

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí (predné jednokrídlové, druhé široké dvojkrídlové).

V interiéri osadili pre cestujúcich nesklopné sedadlá s nízkymi opierkami a textilným poťahomv linkovom usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili police na príručnú batožinu. Pred druhými dverami vyčlenili priestor pre detský kočík so samostatným sedadlom. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínou bez bočného zasklenia. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Interiér osvetlili kombinovanými svietidlami SEC Megalux so žiarivkami a doplnkovými žiarovkami. Pod podlahou vyčlenili zvonku prístupný priestor pre väčšiu batožinu.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropným ventilátorom. Tepelnú pohodu vo vozidle zabezpečili klimatizáciou Carrier Sütrak. Vykurovanie vyriešili teplovodným nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 24. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy R&G.

Autobusy prvej aj druhej série dodali v červeno-sivom korporátnom nátere spoločnosti Veolia Transport.

Druhá séria narozdiel od prvej je vybavená dvojicou klimatizačných jednotiek Spheros Citysphere, s čím súvisí aj presunutie zariadenia SEC Infolux sponad priestoru na kočík nad druhé dvere. Zmenený je tiež dizajn stropných ventilátorov.

Tretia séria bola dodaná v novšom vyhotovení, s motorom splňajúcim emisnú normu Euro 6. Zmenil sa tvar skla na kabíne vodiča a na predných dverách. Interiér oproti predošlým sériam prešiel viacerými úpravami. Vozidlá boli dodané s vyššími sedadlami (bez opierok na ruku na vyhradených miestach). Police na batožinu boli dizajnovo integrované do bieleho stropu. Osvetlenie v interiéri vyriešili zapustenými pásmi s LED trubicami. Signalizačné svetlo SEC Infolux bol nahradené novším typom SEC Unilux. Vo vozidle sa nachádzajú už len dve signalizačné tlačidlá „STOP” (pri každých dverách jedno). Menšou zmenou prešlo aj pracovisko vodiča, ktoré dostalo farebné ovládacie prvky v inom odtieni. Pre lepšie udržanie teploty sú okná tónované. Otvaracie časti okien dostali zámok. Vozidlá boli dodané v korporátnom nátere Arriva.

Štvrtá séria nadväzovala na tretiu, avšak je trochu iná. Nado dvermi z vonkajšej strany pribudlo osvetlenie, klimatizačné jednotky v interiéri zmenili svoj dizajn a sklo na kabínke vodiča je zatmavené načierno.

Piata a šiesta séria sa od predošlých líšia novým korporátnym náterom Arriva Blue. Úpravou prešli aj sedadlá pre cestujúcich, ktoré sú mäkkšie, viac oblé. Piata séria má sedadlá pre cestujúcich vybavené bezpečnostnými pásmi. Na pracovisko vodiča bolo osadené sedadlo ISRI a komfort vodiča zvýšili taktiež chladničkou a USB zásuvkou na palubnej doske. V interiéri sa zvýšil počet signalizačných tlačidiel, ktoré boli rovnomerne rozmiestnené na tyče vo vozidle. Vozidlá boli dodadné s klimatizáciou Webasto Cool Top. Núdzové informačné nálepky boli vyhotovené v piktogramovom prevedení (namiesto textu v slovenčine).

Prevádzka

Vozidlá boli postupne dodávané do prevádzok Nitra (20 kusov), Zlaté Moravce (30 kusov) a Topoľčany (14 kusov). Autobusy SOR C 10.5 sú v Nitre a okolí považované za veľmi širokospektrálne a objavujú sa takmer na všetkých linkách do blízkeho aj vzdialenejšieho okolia.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.