SOR C 9.5 z prvej série vo farbách Veolia Transport
SOR C 9.5 z prvej série po zmene názvu dopravcu

Úvod

Prímestské autobusy SOR C 9.5 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako jeden z viacerých typov v rámci modelových radov B a C. Ako prvý bol už v roku 1993 predstavený prímestský typ C 7,5 a v ďalších rokoch boli postupne na trh uvedené rôzne dĺžkové verzie v mestskom aj prímestskom prevedení. Prímestský midibus C 9,5 bol vyrábaný od roku 1997.

Dopravca v roku 2001 zakúpil tri vozidlá tohto typu, ktoré nasadil na linky s menšími prepravnými nárokmi. V roku 2014 boli zakúpene ešte dva kusy tohto typu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR C 9.5 NR-625BN, NR-628BN, NR-776BX 2001 2001 2017 3
2. SOR C 9.5 NR-075HN, NR-112HN, NZ-155FC, NZ-291FC, NZ-300FC, NZ-301FC 2014 2014 6
3. SOR C 9.5 NZ-727FN 2015 2015 1
Spolu 2001 – 2015   10

Technické parametre

Dĺžka 9520 mm (1. séria)
9630 mm (2. séria)
Šírka 2480 mm (1. séria)
2525 mm (2. séria)
Výška 2950 mm
Výška s klimatizáciou 3095 mm (2. séria)
Výška podlahy 800 mm
Rázvor 4450 mm (2. séria)
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 34+1
Počet miest na státie 27
Celkový počet miest 61+1
Celková hmotnosť 12000 kg (1. séria)
15000 kg (2. séria)
Motor Iveco 8065.45 Euro II, naftový (1. séria)
FPT Industrial Tector, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (2. séria)
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5841 cm3
5880 cm3 (2. séria)
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF Ecolite 6S 700 BO, 6-stupňová manuálna, plne synchronizovaná, s retardérom Telma (2. séria)
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia (2. séria)
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia (2. séria)
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia (2. séria)
Pneumatiky 285/70 R 19.5 TL
Klimatizácia Spheros Citysphere (2. séria)

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné čalúnené sedadlá. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny. Bočné okná a zadné okno vybavili záclonkami. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v žltej farbe. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Interiér osvetlili kombinovanými svietidlami SEC Megalux so žiarivkami a doplnkovými žiarovkami. Pod podlahou vyčlenili zvonku prístupný priestor pre väčšiu batožinu.

Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Vozidla dodali v bielom nátere.

Druhá séria má už nový dizajn predného a zadného čela. Zadné dvere sú dvojkrídlové, v interiéri pribudla svetelná signalizácia „STOP“ oznamujúca stlačenie signalizačného tlačidla. Koženkou čalúnená priečka, ktorá delí predné dvere od prvého radu sedadiel, bola nahradená tyčami. Pracovisko vodiča bolo taktiež vynovené. Vozidlá sú vybavené ekologickejším motorom spĺňajúcim normu Euro 5. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili dvojicou klimatizačných jednotiek Spheros Citysphere. Vozidla dodali v korporátnom nátere Arriva s polepom "Radosť cestovať".

Úpravy

Dve vozidlá z prvej série boli postupne prelakované do dvoch verzií korporátneho náteru Veolia.

Prevádzka

Vzhľadom na svoju kapacitu boli autobusy nasadzované na linky si minimálnými prepravnými nárokmi. Vozidla z prvej série najprv premávali na linkách Nitra - Podhorany a Topoľčany - Radošina, neskôr na sklonu života aj na linku Nitra - Malé Chyndice.

Druhá séria bola nasadená na linku Nitra - Podhorany a Vráble - Nevidzany - Zlaté Moravce.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky vozidlá prvej série boli v priebehu roka 2017 odstavené z premávky a následne vyradené. Jeden kus bol odpredaný obci Zbehy.

Katalóg vozidiel

NR-625BN NR-628BN NR-776BX

NR-075HN NR-112HN NZ-155FC NZ-291FC NZ-300FC NZ-301FC

NZ-727FN

Legenda a štatistika

NR-075HNnevyradené vozidlo: 7 (70 %)
NR-625BNvyradené vozidlo: 3 (30 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.