Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) prímestské autobusy SOR CN 10.5 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako jeden z viacerých typov v rámci low-entry modelových radov BN a CN. Ako prvý bol už v roku 2003 predstavený mestský typ BN 12 a v ďalších rokoch boli postupne na trh uvedené rôzne dĺžkové verzie v mestskom aj prímestskom prevedení, charakteristické svojou lomenou strechou. Prímestský autobus CN 12 bol vyrábaný od roku 2004. Autobusy si svojou priaznivou cenou a ekonomickou prevádzkou získali obľubu u dopravcov poskytujúcich služby vo verejnom záujme.

Veolia Transport Nitra zakúpila jediné vozidlo tohto typu, ktoré pôvodne slúžilo ako predvádzacie vozidlo výrobcu. Toto vozidlo bolo vôbec prvým čiastočne nízkopodlažným autobusom premávajúcim na regionálnych linkách v okolí Nitry.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 12 NR-379GB 2010 2011 1
2. SOR CN 12 NZ-392HS, NZ-490HS, NZ-491HS, NZ-556HS, NZ-557HS, NZ-558HS, NZ-571HS, NZ-575HS, NZ-630HS, NZ-631HS, NZ-633HS, NZ-634HS, NZ-641HS, NZ-644HS, NZ-662HS 2021 2021 15
Spolu 2010 – 2021   16

Technické parametre

Dĺžka 11770 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška podlahy 340 mm (v prednej časti)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 41+1
Motor FPT Industrial Tector, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 194 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF AS-Tronic, robotická, 6-stupňová
Riadenie RBL C 500V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a manuálnou výklopnou plošinou MAVE MA PS 03 pri druhých dverách, oproti ktorým vyčlenili priestor pre invalidný vozík a detský kočík. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné "nízke" čalúnené sedadlá s textilným čalúnením sedacej časti a kobercovým poťahom na zadnej strane. Nad sedadlami umiestnili koše na odkladanie príručnej batožiny. Bočné okná a zadné okno vybavili záclonkami. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v žltej farbe. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou.

Na osvetlenie interiéru použili stropné osvetľovacie pásy s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy R&G Mielec s LED transparentami. Vozidlo po dodaní prelakovali do korporátneho náteru "Veolia".

Úpravy

V roku 2016 bolo vozidlo prelakované do korporátneho náteru "Arriva".

Odbavovací systém od firmy R&G Mielec bol v roku 2022 vymenený za odbavovací systém od firmy EMtest.

Prevádzka

Vozidlo premávalo na prímestských linkách v okolí Nitry.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.