VozidláAutobusy prímestských liniek › Karosa C 956 Axer

Karosa C 956 Axer v pôvodnom stave
Karosa C 956 Axer vo farbách Veolia Transport
Karosa C 956 Axer vo farbách Arriva

Úvod

Autobusy Karosa C 956 Axer so štandardnou výškou podlahy pre kratšie diaľkové linky vyrábala Karosa Vysoké Mýto v rokoch 2002 až 2006 ako súčasť modelového radu Karosa 950.

V roku 2005 bolo pre potreby diaľkovej dopravy zakúpené jedno vozidlo. Následne v roku 2010 boli zakúpené ešte dve vozidlá pôvodom z Nemecka.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 956.1074 Axer 12M NR-417DG 2005 2005 2019 1
2. Karosa C 956.1074 Axer 12M NR-581FK, NR-582FK 2005 2010 2021 2
Spolu 2005   3

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 6270 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 51+1
Počet miest na státie 30
Celkový počet miest 81+1
Pohotovostná hmotnosť 11400 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor F2BE 1682G, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, Euro III, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 228 kW/2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1 250 Nm / 1 080 - 1 700 ot.
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6 S 1600, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: Meritor U167E, tuhá, hnaci
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí. Vo vozidlách typu C 954E.1360 osadili bočné okná technológiou lepenia. V interiéri osadili na zvýšenej podlahe pre cestujúcich nesklopné čalúnené polohovateľné sedadlá v usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili koše na príručnú batožinu a panel s individuálne nastaviteľným osvetletním a výduchom klimatizácie. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou s ochrannými hliníkovými lištami na hranách. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich bočnými dvierkami. Tepelnú pohodu v autobuse zabezpečili kompresorovou klimatizáciou.

Druhá séria sa líšila prednými jednokrídlovými dverami a zadnými širokými dvojkrídlovými dverami. Pracovisko vodiča bolo od cestujúcich oddelené aj zadnou presklenou stenou.

Úpravy

Vozidlo z prvej série bolo dvakrát prelakované. Najprv do korporátneho náteru Veolia, následne do korporátneho náteru Arriva. Do vozidla #NR-581FK bol dosadený optický informačný systém R&G.

Prevádzka

Všetky vozidlá sa spočiatku obajvovali hlavne na diaľkových linkách dopravcu. Po postupnom zrušení všetkých diaľkových liniek boli vozidla nasadzované na prímestské linky.

Vyraďovanie a likvidácia

Po tragickej nehode s nákladným autom bolo na jeseň 2019 vyradené vozidlo #NR-417DG. Zvyšené vozidlá boli vyradené z prímestských liniek NSK v roku 2021 z dôvodu prekročenia maximálneho povoleného veku.

Katalóg vozidiel

NR-417DG

NR-581FK NR-582FK

Legenda a štatistika

NR-417DGvyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.