Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) prímestské autobusy SOR CN 10.5 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako jeden z viacerých typov v rámci low-entry modelových radov BN a CN. Ako prvý bol už v roku 2003 predstavený mestský typ BN 12 a v ďalších rokoch boli postupne na trh uvedené rôzne dĺžkové verzie v mestskom aj prímestskom prevedení, charakteristické svojou lomenou strechou. Prímestský midibus CN 10.5 bol vyrábaný od roku 2007. Autobusy si svojou priaznivou cenou a ekonomickou prevádzkou získali obľubu u dopravcov poskytujúcich služby vo verejnom záujme.

Počas masívnejšie obnovy prímestských autobusov v rokoch 2012 - 2013 dopravca Veolia Transport Nitra resp. Arriva Nitra zakúpil celkom 9 kusov tohto typu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 10.5 NR-084GP, NR-086GP, NR-032GR, NR-157GR 2012 2012 4
2. SOR CN 10.5 NR-247GY, NR-149GZ, NR-327GZ, NR-553GZ, NR-568GZ 2013 2013 5
Spolu 2012 – 2013   9

Technické parametre

Dĺžka 10750 mm
Šírka 2525mm
Výška 2950 mm
Výška s klimatizáciou 3150 mm
Výška podlahy 340 mm (v prednej časti)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 35+1
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg
Motor FPT Industrial Tector 3682F, EURO 5, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6 AS 1010 BO, manuálna s automatizovaným radením, 6-stupňová s retardérom Voith R 123
Riadenie RBL C 500V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Spheros Citysphere

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a manuálnou výklopnou plošinou MAVE MA PS 03 pri druhých dverách, oproti ktorým vyčlenili priestor pre invalidný vozík a detský kočík. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné "nízke" čalúnené sedadlá s textilným čalúnením sedacej časti a kobercovým poťahom na zadnej strane. Nad sedadlami umiestnili koše na odkladanie príručnej batožiny. Bočné okná a zadné okno vybavili záclonkami. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v červenej farbe. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou.

Na osvetlenie interiéru použili stropné osvetľovacie pásy s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili dvojicou klimatizačných jednotiek Spheros Citysphere. Vozidlá dodali v korporátnem nátere "Veolia".

Druhá séria sa od prvej líšila signalizáciou nado dvermi SEC Infolux, ktorá namiesto piktogramov STOP a >[]< podsvietila text „zastavíme/nevystupovať.“

Úpravy

Počas prevádzky boli všetky vozidlá dovybavené optickým informačným systémom od firmy R&G Mielec.

Odbavovací systém od firmy R&G Mielec bol v roku 2022 vymenený za odbavovací systém od firmy EMtest.

Prevádzka

Šestica vozidiel bola zaradená do vozovne Nitra, kde boli nasadzované najmä na linky s menšími prepravnými nárokmi. Dvojica vozidiel bola zaradená do vozovne Topoľčany a jedno vozidlo bolo zaradené do vozovne Zlaté Moravce, ktorá ho nasadila na linku Vráble - Podhájska.

Katalóg vozidiel

NR-084GP NR-086GP NR-032GR NR-157GR

NR-247GY NR-149GZ NR-327GZ NR-553GZ NR-568GZ

Legenda a štatistika

NR-084GPnevyradené vozidlo: 9 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.