Úvod

Irisbus Crossway je model prímestského autobusu konštrukčne vychádzajúci z modelu Irisbus Arway. Bol vyrábaný v rokoch 2006 až 2013 vo vysokomýtskej továrni Iveco Czech Republic. Vo výrobnom programe nahradil autobusy Karosa C 954, C 955 a C 956. Autobusy Irisbus Crossway boli vyrábané v dĺžkach 10,6 m, 12 m a 12,8 m. Zo základného modelu Crossway boli neskôr odvodené ďalšie modely ako napríklad čiastočne nízkopodlažný model Crossway LE alebo školské autobusy Recreo.

V decembri 2011 zaradil dopravca Arriva Nové Zámky prvých 5 vozidiel tohto typu. Následne v začiatkom roku 2015 dopravca Arriva Nové Zámky zaradil 10 autobusov tohto typu pôvodom z Českej republiky.

Koncom roku 2022 bolo na regionálne linky v NSK zaradených ďalších 13 autobusov tohto typu, ktoré zakúpil dopravca Arriva Nové Zámky od dopravcu SAD Zvolen. Tentokrát sa dve vozidla dostali aj na linky prevádzkované dopravcom Arriva Nitra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway 10.6M NZ-766EF, NZ-860EF, NZ-864EF, NZ-901EF, NZ-903EF 2011 2011 5
2. Irisbus Crossway 10.6M NZ-065FG, NZ-146FG, NZ-165FG, NZ-235FG, NZ-577FG, NZ-751FG, NZ-960FG 2007 2015 2023 7
3. Irisbus Crossway 10.6M NZ-315FH 2008 2015 2023 1
4. Irisbus Crossway 10.6M NZ-578FG, NZ-435FH 2009 2015 2
5. Irisbus Crossway 10.6M NZ-486IA, NZ-866IA, NZ-092IB, NZ-093IB, NZ-675IB, NZ-681IB 2010 2022 od 2023 6
6. Irisbus Crossway 10.6M NZ-742IA, NZ-032IB, NZ-034IB, NZ-145IB, NZ-668IB, NZ-701IB, NZ-745IB 2010 2022 7
Spolu 2007 – 2011   28

Technické parametre

Dĺžka 10655 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3435 mm
Výška podlahy 860 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 41 + 1
Počet miest na státie 33
Celkový počet miest 74 + 1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 5, kvapalinou chladený naftový preplňovaný radový šesťvalec (1. séria)
Iveco Tector 6, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný radový šesťvalec (2. - 3. séria)
Iveco Tector 6, Euro EEV, kvapalinou chladený naftový preplňovaný radový šesťvalec (4. - 6. séria)
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm (1.séria)
194 kW / 2500 rpm (2. séria)
220 kw / 2500 rpm (3. - 6. séria)
Objem motora 7790 cm3 (1. séria)
5880 cm3 (2. - 6. séria)
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1200 rpm (1. séria)
1100 Nm / 1400 rpm (2. séria)
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1200, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U176E, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia Webasto Aerosphere World

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového vysokopodlažného autobusu zhotovili z oceľových profilov. Predné čelo a strechu, zhotovené z oceľových výliskov, pripevnili k skeletu technológiou zvárania. Bočné plechy a zadné čelo ku karosérií pripevnili technológiu lepenia. Antikoróznu ochranu karosérie zabezpečili kataforéznym kúpeľom. Naftový motor Iveco Cursor resp. Iveco Tector umiestnili nastojato pod podlahou v zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom manuálnej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili dvojicou jednokrídlových výklopných dverí. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili nepolohovateľnými sedadlami s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Bočnice, strop a deliace priečky vyhotovili z laminátových panelov. Nad sedadlá pre cestujúcich umiestnili police s pevným dnom, určené pre príručnú batožinu. Prepravu rozmernejšej batožiny umožnili v batožinovom priestore pod podlahou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou žiarivkových svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v žltej farbe. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich čiastočne uzavretou kabínkou.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými resp. výklopnými časťami niektorých bočných okien a dvojicou strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky (1. a 6. séria).

Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačnými tabuľami od firmy EMTest. Vo vozidlách dovezených z Českej republiky zabezpečili infomovanosť papierovými tabuľami. Autobusy vybavili palubným počítačom EMTest Mijola 126i. Vozidlá dodali v tyrkysovom-béžovom nátere Arriva resp. vozidlá pôvodom od dopravcu SAD Zvolen v bielom nátere.

Úpravy

#NZ-146FG a #NZ-165FG v priebehu prevádzky obdržali predný elektronický transparent.

Prevádzka

Vozidla sa objavovali na rôzných linkách dopravcu Arriva Nové Zámky.

#NZ-486IA a #NZ-032IB boli zaradené do zlatomoraveckej prevádzky dopravcu Arriva Nitra

Vyraďovanie a likvidácia

Po troch mesiacoch premávky na regionálnych linkách v Nitrianskom kraji bol z dôvodu nehody na jar 2023 vyradený autobus #NZ-486IA.

V priebehu roka 2023 boli vyradené všetky 2. a 3. série.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.