Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco ČR. Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú nízku podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená.

Dopravcovia Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky zaradili v roku 2022 na regionálne linky v Nitrianskom samosprávnom kraji tri vozidlá tohto typu pôvodom od dopravcu SAD Zvolen.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE 12M NZ-059IB, NZ-087IB, NZ-711IB 2010 2022 3
Spolu 2010   3

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3052 mm
Výška s klimatizáciou 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 43
Celkový počet miest 88 + 1
Celková hmotnosť 17900 kg
Elektrická výzbroj Iveco Cursor 8, preplňovaný naftový, radový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1200, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, tuhá, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Thermo King Athenia

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili dvojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné sedadlá s textilným poťahom, v usporiadaní 2+2.. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Thermo King Athenia. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom Bustec. Vozidlo nalakovali bielou farbou.

Úpravy

Počas prevádzky u dopravcu SAD Zvolen bolo vozidlo doplnené predným elektronickým transparentom Bustec.

Prevádzka

Vozidla boli rozdelené do prevádzok Nitra, Nové Zámky a Komárno

Katalóg vozidiel

NZ-059IB NZ-087IB NZ-711IB

Legenda a štatistika

NZ-059IBnevyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.