Odpovede na najčastejšie otázky k zmene obsluhy zastávok

Čo sa mení v obsluhe zastávok od 16. februára 2013?

Od uvedeného dátumu budú autobusy MHD zastavovať na zastávkach len vtedy, ak na nich bude chcieť niekto nastúpiť alebo vystúpiť. V opačnom prípade prejde autobus zastávku bez zastavenia.

Prečo je vlastne potrebné spôsob obsluhy zastávok meniť?

Jedným z dôvodov tejto zmeny je snaha zjednotiť zaužívanú prax s oficiálnymi pravidlami. Nie je tajomstvom, že najmä v okrajových častiach mesta alebo v menej frekventovaných obdobiach dňa už dnes zastávky na znamenie prakticky fungujú. Mnoho cestujúcich bežne pred vystupovaním dáva znamenie vodičovi, tí sa zase na toto znamenie spoliehajú a na zastávke nezastavia, hoci správne by mali zastaviť a otvoriť dvere na každej zastávke automaticky. Problém nastáva, ak na túto neoficiálnu prax narazí občasný alebo cezpoľný cestujúci, ktorý sa o nej vopred nemal ako dozvedieť a nechcene sa prevezie o zastávku ďalej.

Do úvahy preto prichádzajú len dve riešenia – alebo dosiahnuť zastavovanie všetkých vodičov na všetkých zastávkach alebo povoliť režim, v ktorom o zastavení vozidla na zastávke rozhodnú cestujúci sami. Skúsenosti z prevádzky napovedajú, že väčšina cestujúcich uvíta druhú možnosť.

Ako mám dať znamenie, že chcem do autobusu nastúpiť?

Pre cestujúceho, ktorý chce do autobusu nastúpiť, je jedinou povinnosťou viditeľne čakať na autobus v priestore zastávky. Ak vodič na zastávke uvidí čakajúceho cestujúceho, zastaví automaticky. Cestujúci nemusí dávať žiadne ďalšie znamenia (mávať a pod.).

Ako mám dať znamenie, že chcem z autobusu vystúpiť?

Ak chcete z autobusu vystúpiť, je potrebné o tom vodiča včas upovedomiť stlačením tlačidla STOP. Tieto tlačidlá sú umiestnené na madlách alebo medziokenných priečkach po celom autobuse (len niekoľko najstarších autobusov má ešte stropné tlačidlá). Dôležité je výstup signalizovať včas, aby vodič mal možnosť do zastávky plynule a bezpečne dobrzdiť. Ideálne je zazvoniť krátko po tom, čo sa vo vozidle prvýkrát vyhlási názov nasledujúcej zastávky.

Mnohé vozidlá už majú samoobslužné otváranie dverí. Pokiaľ si cestujúci predvolí otvorenie dverí ešte počas jazdy v dostatočnej vzdialenosti pred zastávkou, je to taktiež signál pre vodiča na zastavenie v najbližšej zastávke. V takom prípade nie je potrebné stláčať ešte aj tlačidlo STOP.

Aké výhody zmena prinesie?

Zmena by mala priniesť najmä plynulejšiu jazdu a kratší cestovný čas odbúraním zbytočného zastavovania, ktoré nikto nevyužije. Pomôže to napríklad v čase, keď autobus z určitého dôvodu naberie meškanie, ktoré môže práve vynechaním zastávok, o ktoré nie je záujem, znížiť.

Odstránením zbytočného zastavovania a rozbiehania sa tiež šetria pohonné hmoty a v konečnom dôsledku zmena prispieva svojou čiastkou aj k ekológii prevádzky MHD.

Prečo sa zastávky nerozdelili na stále a na znamenie, tak, ako to poznáme z niektorých iných miest?

Dôvodom, prečo budú v Nitre zastávky na znamenie všetky, je predovšetkým fakt, že väčšina vozidiel je už vybavená samoobslužným otváraním dverí, a teda cestujúci tak či tak pred výstupom stláčajú tlačidlo. Jednotným prístupom k obsluhe zastávok sa tiež zjednodušuje orientácia cestujúceho, ktorý tak nemusí sledovať, či „jeho“ zastávka je stála alebo na znamenie.

Musím stláčať tlačidlo STOP aj keď som stlačil(a) tlačidlo otvorenia dverí?

Pokiaľ cestujúci stlačí v dostatočnom predstihu tlačidlo otvárania dverí, ktorým si zabezpečí ich otvorenie v zastávke, nemusí stláčať aj tlačidlo STOP.

Nebudú autobusy nadbiehať, keď vynechajú zastávky po trase?

Systém obsluhy zastávok nemení nič na skutočnosti, že vodič je povinný dodržiavať cestovný poriadok. V prípade, že sa spoj dostane do náskoku oproti cestovnému poriadku, autobus zastaví na zastávke aj v prípade, že nikto nevystupuje ani nenastupuje, a počká na čas odchodu.

Ako budú cestujúci informovaní o obsluhe zastávok?

V súčasnosti sú v jednotlivých autobusoch na dverách umiestnené výrazné letáky, ktoré upozorňujú cestujúcich na zmeny. Informáciu o novinke priniesli tiež niektoré médiá. Po zavedení nových pravidiel do praxe sa plánuje náhrada súčasných letákov trvalými nálepkami, ktoré budú aj naďalej, obyvateľov a návštevníkov mesta upozorňovať na spôsob zastavovania autobusov v zastávkach. Tieto informácie sa budú tiež postupne umiestňovať priamo na zastávky pod cestovné poriadky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: ophis #1:
Zaujímavé, aj v Bratislave Ti takto každý deň zlyhávajú prestupy?

Odpoveď: Ak na zastávke zastaví vozidlo A, vodič vozidla B nie je schopný posúdiť, či naňho na zastávke niekto čaká alebo nie (nevidí na celý priestor zastávky) a preto musí na zastávke zastaviť tiež. Platilo to včera, platí to dnes, a bude to platiť aj po 16.2.
Otázka ohľadom prestupovania : Ak som v linke A a vidím, že za nami je linka B, na ktorú chcem prestúpiť, tak ako to urobím, keď nemôžem hneď po vystúpení dať znamenie vodičovi vozidla linky B, idúceho za nami, že mi má zastaviť? Realita je taká, že vozidlo A spomaľuje a bočí k zastávke do niky, zatiaľ čo, vozidlo B iba mierne spomalí a ide po ceste ďalej. Aj keď by som vystupoval z posledných dverí autobusu, tak v momente kým ma na zastávke vidno už je predok autobusu linky B v úrovni konca autobusu linky A. Táto situácia ma napadla aj preto, lebo viem ako jazdia za sebou nalepení s obľubou niektorí autobusári a neraz som mal v očiach "horror mortis" ?