V nitrianskej MHD slúži už len 19 autobusov bez možnosti bezbariérového vstupu

Po desiatich rokoch od zakúpenia prvého nízkopodlažného autobusu dnes pomaly začína byť stretnúť autobus klasickej konštrukcie vzácnosťou.

V roku 2002 bol pre potreby autobusovej linky 28, ktorá prednostne slúžila pre cestujúcich na invalidnom vozíku, zakúpený prvý nízkopodlažný autobus. Ďalšie štyri autobusy umožňujúce bezbariérový nástup vozíka alebo detského kočíka pribudli o dva roky neskôr. Čoskoro nasledoval rýchly nástup ďalších podobných vozidiel, čím sa ich podiel v celkovom vozidlovom parku nitrianskej MHD rýchlo zvyšoval. To umožnilo od 1.11.2008 zaviesť službu tzv. garantovaných bezbariérových spojov a cestujúci si mohli cestu nízkopodlažným autobusom naplánovať podľa cestovného poriadku. Počet týchto spojov bol neskôr viackrát zvýšený.

Po desiatich rokoch prítomnosti nízkopodlažných autobusov v Nitre možno konštatovať, že ich zastúpenie vo vozidlovom parku sa priblížilo k 80 percentám. Podiel týchto autobusov na reálnych výkonoch je dokonca vyšší, nakoľko viaceré "vysokopodlažné" vozidlá sú využívané už len ako prevádzková rezerva a do premávky nezasahujú každý deň.

V súčasnosti sa možno na linkách stretnúť ešte s nasledovnými autobusmi, ktoré nespĺňajú podmienku bezbariérovosti:

Karosa B 732 - 2 autobusy z roku 1996

Bežná prevádzka týchto autobusov bola v septembri 2012 oficiálne ukončená. Z posledných dvoch autobusov jeden slúži sezónne ako cyklobus a druhý ako rezervné vozidlo a do premávky zasahuje len príležitostne.

Karosa B 932C 934 - 4 autobusy z rokov 1997 - 1998

Do celodennej premávky je nasadzovaný už len jeden autobus tohto typu. Jeden voz premáva na linkách prevažne len v čase dopravných špičiek a ďalší len na výkonoch vo večerných a ranných hodinách. Posledný slúži ako rezervné vozidlo a do premávky zasahuje len zriedka.

Karosa B 952 Irisbus - 6 autobusov z rokov 2003 - 2005

Zo šestice vozidiel jazdia na celodenných výkonoch len dva. Zvyšné štyri sa na linkách objavujú prevažne len v čase dopravných špičiek.

 

Mercedes O 345 / Conecto - 5 autobusov z rokov 2001 - 2003

Len dva autobusy tohto typu premávajú na celodenných linkách. Ďalšie dva vypomáhajú v čase dopravných špičiek a jeden slúži ako rezervný a v premávke býva nepravidelne.

 

Karosa B 941 - 1 autobus z roku 1997

Autobus sa využíva ako prevádzková rezerva a v premávke sa objavuje len výnimočne.

 

Mercedes O 345 G - 1 autobus z roku 2000

Tento kĺbový autobus stabilne premáva na výkonoch v pracovných dňoch počas dopravných špičiek.

Aj z uvedeného prehľadu vyplýva, že počet autobusov s klasickou výškou podlahy je minimálny. Ďalší pokles ich počtu možno očakávať po dodávakach nových autobusov v roku 2013. Zdá sa, že už nepotrvá dlho a spoje so značkou vozíčka celkom vymiznú z cestovných poriadkov, nakoľko nízkopodlažný autobus sa stáva úplným štandardom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MacT #5:
Takúto značku mali v poľskej Gdyni už v roku 2005 - "na tomto spoji negarantujeme zadelenie nízkopodlažného vozidla".
Tak to treba vymyslieť úplne naopak - zaviesť značku, ktorá bude upozorňovať, že spoj vykonáva klasický autobus ? Keď sa chce cestujúci odviezť poriadnou mašinkou, nech sa vie zariadiť. Napríklad, ja na NR025DA nedám dopustiť! ?
Ano, nevšimol som si, ale koncepčne by som skôr uvítal spojiť Béčkove 900vky, ako B+C,... 934 je v mestskom svete abnormálna prímestska sorta ?
Reakcia na: Tootti #2:
C 934 je v texte spomínaná.
+ C934 -> NR-442CV (neviem aký ma teraz turnus, ale niekedy chodieval na večernú L27 L24 a ranný L27 ) niekedy sa vyskytoval na L18 alebo L24 na nejakej delenej smene

Po dodávkach nových autobusov v roku 2013? wtf?! ? Však už je celá nitrianska mhd vynovená. Alebo nebodaj sú tu tie 2 Scanie a Citybus len dočasne?