Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Irisbus Crossway Low Entry pochádzal z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádzal z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007. Výhodou bola znížená podlaha bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami. Vozidlá takejto konštrukcie predstavovali ekonomockejšiu alternatívu k plne nízkopodlažným autobusom. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 12,8 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii. V roku 2013 prišla na trh inovovaná verzia s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6.

Dopravca SAD Žilina zavŕšil obnovu vozidlového parku martinskej MHD zakúpením väčšieho počtu autobusov Crossway LE City 12M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M 1, 5 – 6, 8, 11 – 12, 15, 19 – 20, 22 – 23, 25 – 26, 28, 30, 32 – 33, 35, 37 – 39, 42, 44 – 45 2008 – 2009 2009 2022 24
Spolu 2008 – 2009   24

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3145 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 84
Celkový počet miest 115 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10400 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových smerom von sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom otočného mechanizmu. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v prednej nízkopodlažnej časti v usporiadaní 1+1, v zadnej vyvýšenej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými klapkami a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili stropné žiarivkové svietidlá nad stredovou uličkou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest. Tarifné odbavenie cestujúcich taktiež zabezpečil systém EMtest - čítačka čipových kariet a tlačiareň cestovných lístkov EM 316i/316iP a palubný počítač EM 126i Mijola. Vozidlá nalakovali do svetlomodrej metalízy.

Úpravy

V roku 2019 bol vo vozidlách vymenený pôvodný odbavovací systém firmy EMtest (čítačka kariet, tlačiareň lístkov) z dôvodu jeho opotrebovanosti a zastaranosti za nový kombinovaný validátor Mikroelektronika Vega CVP S.

Prevádzka

Prvých 19 vozidiel bolo dodaných v decembri 2008, zvyšných päť v januári 2009. Vozidlá sa do premávky zaraďovali postupne po ich slávnostnom predstavení na začiatku februára 2009. Autobusy premávali prakticky na všetkých linkách. V premávke nahradili väčšinu zostávajúcich autobusov Karosa B 731/732. Autobusom boli pôvodne pridelené voľné podnikové evidenčné čísla z radu 1 až 45, neskôr v roku 2014 boli niektoré autobusy prečíslované tak, aby vytvorili súvislý rad čísiel od 21 do 44.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy premávali v martinskej MHD do konca roka 2021, kedy jej prevádzkovanie prevzal Dopravný podnik mesta Martin s novými autobusmi. Všetky autobusy Crossway LE boli následne na prelome mája a júna 2022 zošrotované.

Katalóg vozidiel

21 24 27 29 31 34 36 40 41 22 23 25 26 28 30 32 33 35 37 38 39 42 44 43

Legenda a štatistika

21vyradené vozidlo: 24 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
1 21od 2012
5 24od 2012
6 27od 2012
8 29od 2012
11 31od 2012
1.2.
12 34od 2012
15 36od 2012
19 40od 2012
20 41od 2012
45 43od 2012

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dopredu poviem, že neviem čo je na tom pravdy, ale bolo mi povedané, že tieto Crosswaye boli vybavené funkciou kneelingu, a síce som to nikdy nevidel v praxi, tak som sa na to dotazoval a údajne sa to nepoužívalo kvôli tomu, že to bolo poruchové a sa to zasekávalo v "kľaknutej" polohe. Ak by mi to niekto vedel potvrdiť, alebo vyvrátiť bol by som veľmi vďačný.