VozidláAutobusy › Karosa B 952

Pôvodná martinská Karosa B 952.1714
Karosa B 952E.1716 pôvodom z prímestskej dopravy
Karosa B 952E.1716 pôvodom z Čadce

Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 932E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu bol ošetrený kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Pre potreby martinskej MHD zakúpila spoločnosť SAD Žilina v rokoch 2003 - 2004 rámci obnovy prestarnutého vozidlového parku niekoľko vozidiel Karosa B 952, resp. B 952E. Neskôr v rokoch 2017 - 2019 bolo na linky MHD ako náhrada za dožívajúce vozidlá preradených aj viacero jazdených vozidiel, ktoré pôvodne premávali v prímestskej doprave v okolí Žiliny a na linkách MHD v Čadci.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952.1714 4, 17 2003 2003 2012 – 2017 2
2. Karosa B 952.1712, Karosa B 952E.1716 27, 36, 43 2003 2004 2011 – 2019 3
3. Karosa B 952E.1718 46 – 48 2004 2004 2012 – 2022 3
4. Karosa B 952E.1716 11, 16II, 17III, 19II 2005 2017 2019 – 2022 4
5. Karosa B 952E.1716 20II, 46II 2006 2019 2022 2
6. Karosa B 952E.1716 16III 2006 2019 2022 1
Spolu 2003 – 2006   15

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9820 kg (B 952)
10200 kg (B 952E)
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE1682D, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)
ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ / Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 950 vychádzal z radu 930, ktorý vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený a bočné oplechovanie osadené lepením. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. Po bokoch karosérie boli nainštalované oranžové obrysové svetlá. V interiéri prvej série sa pre cestujúcich použili sedadlá Vogel 600 s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, v ďalších vozidlách boli použité sedadlá Ster 6MS. Podlaha, pokrytá protišmykovou krytinou, bola v časti medzi 1. a 2. dverami znížená o 10 cm. Priestor pre kočík bol umiestnený oproti druhým dverám. Všetky okná vozidiel boli osadené lepením, takmer každé z nich malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj 2 výklopné stropné vetráky a 4 stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Okná dostali zelené podfarbenie a všetky dvere zámky. Mriežka chladenia motora bola zväčšená na celú šírku zadného okna, čo súviselo s vylepšeným chladením motorového priestoru. Všetky nové autobusy dodali v bielom nátere s červenými nárazníkmi. Jazdené vozidlá z prímestskej dopravy boli lakované v modrej metalíze, autobus z Čadce v červenej metalíze.

Úpravy

Pôvodný odbavovací systém firmy EMtest s čítačkou čipových kariet a tlačiarňou lístkov EM 326 bol v roku 2008 vymenený za čítačku a tlačiareň EM 316i/316iP, autobusy dostali aj nový palubný počítač EM 126i Mijola. V roku 2019 boli čítačka a tlačiareň lístkov EMtest nahradené novým kombinovaným validátorom Mikroelektronika Vega CVP S.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá sa zaradili do premávky koncom leta 2003. Ďalšie dve trojice vozidiel začali jazdiť v roku 2004. Autobusy dostávali podnikové evidenčné čísla uvoľnené po vyradených autobusoch Karosa B 731/732. V roku 2006 bol autobus #27 prečíslovaný na #9 a v priebehu jari 2012 prišlo k väčšiemu prečíslovaniu autobusov, pri ktorom zostávajúce autobusy Karosa B 952 dostali čísla 16 až 20.

Jazdené Karosy B 952E z prímestskej dopravy, resp. z Čadce nahrádzali pôvodné vozidlá v rokoch 2017 a 2019. Cieľom bolo predĺžiť prevádzku tohto typu autobusov bez nutnosti nákladných generálnych opráv dožívajúcich vozidiel. Dve jazdené vozidlá (#11 a 46/II) boli použité aj na rozšírenie vozidlového parku.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol v roku 2011 vyradený autobus #43, ktorý bol následne preradený do Žiliny na linku k nákupnému centru Mirage. Autobus #17 bol v roku 2012 preradený do MHD Čadca a do prevádzky Čadca bolo presunuté aj vozidlo #46. Zníženie počtu autobusov martinskej bolo možné po vykonanej optimalizácii obehov vozidiel.

Ďalšie vozidlá boli pre zlý technický stav vyraďované v rokoch 2017 - 2019. Ako posledné z pôvodných martinských vozidiel dojazdilo vozidlo #18 (ex #48), ktoré jazdilo až do konca roka 2021, kedy SAD Žilina ukončila prevádzkovanie martinskej MHD.

Z jazdených vozidiel bolo ako prvé vyradené vozidlo #16/II už v lete 2019 (vzápätí nahradené vozidlom #16/III), zvyšné vozidlá premávali až do konca roka 2021. Autobusy, ktoré sa dožili konca roka 2021, boli následne v máji 2022 zošrotované.

Katalóg vozidiel

16 17

19 20 43

46 17II 18

11 16II 17III 19II

20II 46II

16III

Legenda a štatistika

16vyradené vozidlo: 15 (100 %)
17IIevidenčné číslo 17 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
4do 201216od 2012 
27do 200692006 - 201219od 2012
36do 201220od 2012 
47do 201217II2012 - 2017 
48do 201218od 2012 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.