VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08/A #83
Ikarus 280.10 #75
Ikarus 280.10 #79
Ikarus 280.08/A #82 v stave na konci prevádzky
Ikarus 280.08 #77 v stave na konci prevádzky

Úvod

Výrobcom kĺbových vozidiel Ikarus 280 bola maďarská Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapest. Prototyp kĺbového Ikarusu 280 vznikol v roku 1971 spolu s "krátkou" dvojnápravovou verziou Ikarus 260. Kĺbová verzia bola nástupcom Ikarusu 180, ktorý sa ale do Československa nedodával. Sériová výroba Ikarusov 280 začala v roku 1973 a trvala až do roku 2002. Autobusy boli vyrábané v rôznych modifikáciách v mestskom aj linkovom vyhotovení. Exportované boli vo veľkých počtoch do mnohých štátov sveta.

Ikarusy 280 boli prvými a jedinými kĺbovými autobusmi v službách martinskej MHD. Presné informácie o dodávkach a počtoch vozidiel v martinskej MHD nie sú známe. V prehľade vozidiel sú zachytené iba autobusy známe z konca ich éry. Dodávané boli v mestskom štvordverovom vyhotovení, ale tiež aj v prímestskej dvojdverovej verzii. Okrem nových vozidiel sa v premávke uplatnilo aj niekoľko ojazdených autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 75 1977–1979 1990. roky– 1
2. Ikarus 280.10 79, 87 1987 1987 2003 2
3. Ikarus 280.08, Ikarus 280.10 71, 78, 80 1988 1988 2005 3
4. Ikarus 280.10/A, Ikarus 280.08/A MT 64-01, 82 – 86, 88 1989 1989 1990. roky – 2000. roky 7
5. Ikarus 280.08 74, 77, 72 1979 – 1980. roky 1991 – 1996 1990. roky – 2004 3
Spolu 1977 – 1980. roky   16

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 147 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2
manuálna (280.08, rok výroby 1977)

Csepel ZF S6-90U-734
manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1989)

Praga 2 M 70
automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00)
Nápravy predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
Pneumatiky 295/80 R22,5

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdový systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Jednotlivé dodávané série sa líšili v detailoch vyhotovenia interiéru, použitými nápravami a hnacími jednotkami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Prvé mestské verzie nemali uzavretú kabínu vodiča, neskoršie autobusy dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Linkové verzie mali polouzavretú kabínu vodiča. Autobusy prvých sérií dostali v interiéri biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. V roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových. Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozidlá už tmavohnedé. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel. Štandardné vyfarbenie mestských vozidiel bolo bordové, linkové autobusy boli štandardne modré.

Úpravy

Autobusom bola nad kĺbom dodatočne namontovaná laminátová strieška.

V roku 2000 bol do vozidiel nainštalovaný odbavovací systém firmy EMtest s čítačkou čipových kariet a tlačiarňou lístkov EM 326 pri predných dverách, ktorý nahradil pôvodné mechanické označovače cestovných lístkov. Vozidlá boli vybavené aj palubným počítačom EMtest EM 126i.

Prevádzka

Dodávky "harmoník" do Martina začali v roku 1977 a pokračovali až do roku 1989. Asi v roku 1989 boli dodané aj štyri ojazdené Ikarusy 280.00 s automatickou prevodovkou z budapeštianskeho dopravného podniku.

Posledné vozidlá boli nasadzované na najvyťaženejšie linky až do jari 2005. V tomto období bolo každý pracovný deň vypravených 5 Ikarusov, jeden ostával v garáži ako záloha. Cez víkend sa kĺbové vozidlá nevypravovali. Ikarusy bolo možné stretnúť na nosných linkách 10, 11 a 27, ale vykonávali aj zmluvnú dopravu k závodu Trim Leader. S klesajúcim počtom cestujúcich i potrebou šetrenia boli Ikarusy od začiatku 21. storočia postupne v premávke nahradzované autobusmi štandardnej dĺžky.

Vyraďovanie a likvidácia

Posledné Ikarusy 280 boli vyradené v roku 2005. Oficiálna rozlúčková jazda sa konala 7. mája 2005 s Ikarusom 280.08 #71. Rozhodnutie majiteľa SAD Žilina vyradiť všetky kĺbové autobusy v Martine naraz bolo zdôvodnené vysokou spotrebou v porovnaní so sólo autobusmi a problematickým zháňaním náhradných dielov.

Autobusy #71 a 82 po vyradení poputovali do SAD Trenčín na náhradné diely pre posledné trenčianske Ikarusy 280.

Katalóg vozidiel

75

79 87

71 78 80

MT 64-01 82 83 84 85 86 88

74 77 72

Legenda a štatistika

75vyradené vozidlo: 16 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Spajdy #6:
Podnikové noviny ČSAD.
Reakcia na: Viko #5:
Je mi jasné, že tie informácie môžu byť nepresné.
K bodu 2 sa opýtam, že odkiaľ sú tieto informácie, že to bolo v takom stave. Nie, žeby som tomu dáko neveril, len ma to zaujíma.
Reakcia na: Spajdy #4:
Harák tiež len papagájuje reči, ktoré počul inde.

1) Tiež Piešťany, Trenčín, Ružomberok, Mikuláš a zrejme aj mestá na dolnom Váhu - čo sa vie, je na https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?evn=&typeOrMainTypeLikeArray%5B0%5D=280.00 , ale cca o desiatke vozidiel stále nie je žiadna známa stopa.

2) Boli čokoľvek, len nie v zachovalom stave - okrem toho, že z Budapešti došli aj s nánosmi špiny po celej zime bol problémom technický stav adekvátny vyradenému vozidlu. Mnohé z nich dávali dielne dokopy celé týždne, aby sa nakoniec po roku-dvoch nespoľahlivej prevádzky aj tak vyradili.
Dostal som sa ku knihe Autobusy Ikarus, od pána Haráka, kde sa píše, že v roku 1989 boli z podniku BKV dodané Ikarusy typu 280.00, v zachovalom stave, ktoré boli vyrobené v rokoch 1979 a 1982 a boli vybavené českou automatickou prevodovkou 2M70, boli odovzadné ČSAD Banská Bystrica, Martin, Nitra, Trnava, Zvolen, či Žilina. Zo začiatku prevádzky boli prevádzkovaní v klasickom budapeštianskom nátere tmavomodrý a strieobrný. V niektorých mestách aj s pôvodnými reklamami v interiéri.
Reakcia na: Viko #2:
Tak ma pamäť klame, ale ďakujem za objasnenie. 🙂 Ale príde mi to aj tak zaujímavé, že aj do Martinu sa dostali 4? kusy tých 0.
Reakcia na: Spajdy #1:
Budapeštianske 280.00 sa dodali v jednej várke cca v polovici roka 1989, išlo o autobusy ktoré sa mohli na jar 89 vyradiť po nejakom predĺžení metra a ČSAD ich hromadne doviezlo kvôli posilneniu dopravy, keďže nákup nových vozidiel nestačil pokryť prepravné potreby. Ale Ikarusy 280 určite premávali v Martine už aj predtým.
Ak ma pamäť neklame, tak prvými kusmi Ikarusu 280 v Martine boli ex Budapeštianske 280.00 nakoľko nestíhali dodať v stanovenom termíne 280.08. 280.00 jazdili v klasickom BKV (modro-šedom nátere, ale len chvíľu).
Samozrejme sa môžem mýliť, ale myslím, že to tak bolo. A foto dôkaz z toho obdobia asi bude kúsok problém zohnať.