Úvod

Nízkopodlažný autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy sú ponúkané v rôznych vyhotoveniach v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, hybridnej i CNG verzii. Typ Urbanway je vyrábaný v závodoch Iveco Bus vo francúzskom Annonay a českom Vysokom Mýte.

Novozaložený Dopravný podnik mesta Martin si na poskytovanie služieb mestskej hromadnej dopravy v Martine, Vrútkach a priľahlých obciach obstaral autobusy Iveco Urbanway 12M s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Autobusy dodala spoločnosť Tempus-Trans Košice, ktorá v súťaži ponúkla cenu za jedno vozidlo 210 400 € bez DPH. Dopravný podnik získal dodatočne v roku 2023 nenávratný eurofondový príspevok na preplatenie 9 autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M CNG 1 – 35 2021 2022 35
Spolu 2021   35

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3299 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 25 + 1
Počet miest na státie 60
Celkový počet miest 85 + 1
Celková hmotnosť 19845 kg
Motor FPT Industrial Cursor 8 CNG, Euro 6d, plynový 6-valec
Výkon motora 216 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. Nádrže na stlačený zemný plyn umiestnili na streche vozidla.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom v prednej časti v usporiadaní 1 + 1 a od druhých dverí 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním s radiátormi v prednej časti a vykurovacími telesami s ventilátorom v zadnej časti interiéru. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvojicou elektricky ovládaných strešných klapiek a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom Bustec s vonkajšími LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom a palubným počítačom Transdata Vesna. Pri kabíne vodiča osadili tarifné odbavovacie zariadenie Mikroelektronika Vega CVP S s dotykovým displejom integrujúce čítačku bezkontaktných čipových a bankových kariet, skener 2D kódu a tlačiareň cestovných lístkov. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Päť autobusov vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v zeleno-čiernom vyfarbení.

Úpravy

Po dodaní autobusov bola na ľavý bok autobusov nalepená reklama na palivo CNG, súčasťou ktorej bola aj biela grafika s dominantami mesta Martin.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky 1. januára 2022, kedy prevádzkovanie MHD v Martine a Vrútkach prevzal Dopravný podnik mesta Martin. Plnenie vozidiel stlačeným zemným plynom bolo spočiatku realizované prostredníctvom mobilnej kontajnerovej plničky CNG v areáli dočasnej vozovne, v októbri 2022 bola sprevádzkovaná pevná verejná plnička pri areáli bývalého závodu ZŤS. Dodávku CNG aj výstavbu plničky realizovala spoločnosť SPP CNG Bratislava. Do výstavby vlastných opravárenských priestorov sú opravy a servis vozidiel vykonávané v autorizovanom servise, resp. v zazmluvnenených spoločnostiach.

Katalóg vozidiel

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35

Legenda a štatistika

1nevyradené vozidlo: 35 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.