VozidláTrolejbusy › Škoda 15 Tr

Škoda 15 Tr 10/7 #1001 v stave po dodaní
Škoda 15 Tr 10/7 #1007 s novým náterom
Škoda 15 Tr 10/7 #1012 po prehliadke
Škoda 15 Tr 10/7 #1005 s novým korporátnym náterom

Úvod

Prvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov, neskôr bola rozbehnutá aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. Pre otvorenie trolejbusovej dopravy v Košiciach zakúpil dopravný podnik v roku 1993 práve 15 kusov týchto kĺbových vozidiel.

V roku 2019 poskytol časopis Československý dopravák trolejbus Škoda 15 Tr 11/7 pôvodom z českého Chomutova, v Košiciach jazdil trolejbus pod evidenčným číslom #1000.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 10/7 1001 – 1015 1993 1993 od 2013 15
2. Škoda 15 Tr 11/7 1000 1995 2019 1
Spolu 1993 – 1995   16

Technické parametre

Dĺžka 17360 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16400 kg
Celková hmotnosť 26600 kg
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 8 AL 2943 rN (750 V)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 200 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 Tr. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.

Vozidlá mali delené predné a zadné sklá a interiér bol vybavený sedadlami s koženkovým poťahom. Za predným sklom bola umiestnená veľká linková orientácia. Všetky vozidlá týchto sérií mali červeno-krémové vyfarbenie. Všetky vozidlá dostali od výroby hnacie nápravy HN 2, ktoré sú síce tichšie ako nápravy RÁBA, na údržbu sú však náročnejšie.

Úpravy

Po dodaní trolejbusov Škoda 15 TrM v roku 1999 boli všetky vozidlá tohto typu postupne prelakované do rovnakej schémy, v akej boli dodané nové vozidlá typu 15 TrM. Prvým bol trolejbus #1007. Kovové tyčové zberače boli postupne nahradené odľahčenými zberačmi s automatickými sťahovákmi Railtech. Pri veľkej prehliadke vozidla #1003 okrem vyššie spomenutých zmien boli vymenené pôvodné sedadlá za sedadlá Vogelsitze 650 plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi.

Inštalácia informačného a odbavovacieho systému sa nevyhla ani týmto vozidlám. Do vozidiel boli namontované displeje EM-TEST, pôvodná linková orientácia (držiaky na tabule) bola pri väčších opravách postupne z vozidiel odstránená, niektorým vozidlám bol zaslepený výrez pre linkovú tabuľu na zadnom čele.

Vozidlo #1006, ako vôbec prvý košický trolejbus, prešlo v roku 2010 generálnou opravou vo firme Zliner. V rámci nej mu bol opieskovaný rám, dostal novú protišmykovú podlahu s bezpečnostnými hranami okolo schodov, nový spojovací mech, nové káblové rozvody a tesnenia, obnovený interiér a nápravy. Zároveň sa stal prvým trolejbusom v nových korporátnych farbách DPMK, a. s. (modrá - žltá - biela), ktoré dostávajú aj ďalšie trolejbusy v rámci kompletných karosárskych opráv.

Prevádzka

Vozidlá tohto typu boli prvými trolejbusmi, ktoré premávali po Košiciach. Preto ich prvou domovskou linkou bola linka 70 (Lingov - Dom kultúry VSŽ), po rozšírení trolejbusovej siete aj linka 71. Od prebratia linky 70 krátkymi trolejbusmi a rozšírení trate na Sídlisko KVP a do Myslavy premávali už len na linkách 71 a 72, vo výnimočných prípadoch ako kapacitná posila aj na nočných trolejbusových spojoch. Posledné trolejbusy v pravidelnej premávke dojazdili na konci januára 2015, kedy bola prevádzka trolejbusov v Košiciach zastavená.

V roku 2019 bol opätovne sprevádzkovaný trolejbus #1001, ktorý do roku 2020 občasne premával počas nedieľ na linke „Dobrého trolejbusu". V súčasnosti sa v uliciach mesta objavuje iba sporadicky na objednaných jazdách.

Vyraďovanie a likvidácia

Vzhľadom na vysoký vek a sústavne zanedbávanú údržbu boli vozidlá postupne odstavované pre zlý technický stav, ktorý si už vyžadoval rozsiahle opravy. Trolejbusové dielne však s obmedzeným rozpočtom opravy všetkých vozidiel nezvládali, preto sa začiatkom roku 2014 rozhodlo o likvidácii trolejbusov #1008, #1009 a #1014. V lete 2014 boli vyradené #1003 a #1007. Zvyšné vozidlá boli po zrušení premávky trolejbusov odstavené v Garáži Hornádska alebo na tzv. trolejbusovom cintoríne vo Vozovni Bardejovská.

Katalóg vozidiel

1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015

1000

Legenda a štatistika

1001nevyradené vozidlo: 2 (12,5 %)
1000odstavené vozidlo: 1 (6,3 %)
1002vyradené vozidlo: 14 (87,5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Aky je problem opravit trolejbusove vedenie lebo mame funkčne trolejbusy ale nie vedenie po ktorom by jazdili trolejbusy
Akože haloo. Prečo košice majú viac 15tr ako Prešov? 😕
Veď niekto z podniku hlásal, že áno, nechajú vozy na nostalgické jazdy. Po tom zlom, vyjazdenom, škaredom, opotrebovanom... troleji.
Asi z #2003 a #1001 budu historicke vozidla, lebo len tieto dva trolejbusy DPMK nepredava, ale neviem ci na 100% budu, len konstatujem.
Reakcia na: N/A #3:
Nechce z nich DPMK urobiť historické vozidlá?
Reakcia na: Podhradovčan #2:
1001 a 2003 sú na Trolejbusovej..
Reakcia na: ťahanovčan #1:
Lebo sú odstavené spolu s Tedomami na Bardejovskej ulici, teda dúfam
Prečo nie sú ešte všetky vozidlá vyradené?