VozidláAutobusy › TAM 272 A 180 M

TAM 272 A 180 M v stave po dodaní
TAM 272 A 180 M #4501 v novom nátere

Úvod

Začiatkom 1990-tych rokov začal dopravný podnik hľadať autobusy pre obnovu vozového parku, ktoré by spĺňali vtedajšie kritériá kvality a ekologickosti. Riešením boli kĺbové autobusy slovinskej automobilky Tovarna avtomobilov in motorjev Maribor (neskôr TAM BUS), ktorá vyrábala vhodné autobusy v spolupráci s karosárskou firmou Avtomontaža Ljubljana a v tom čase hľadala nové možnosti odbytu svojich výrobkov.

V roku 1992 sa zakúpil jeden autobus TAM 272 A 180 M. Hoci licenčne vyrábaná karoséria autobusu pochádzala z konca 1970-tych rokov (MAN SL 202), napriek tomu po dlhoročnej nadvláde autobusov Ikarus 280 a Karosa radu 700 pôsobil v Košiciach moderne a priniesol oživenie do vozového parku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. TAM 272 A 180 M 4501 1993 1993 2004 1
Spolu 1993   1

Technické parametre

Dĺžka 17905 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3020 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 41 + 1
Počet miest na státie 139
Celkový počet miest 180 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor MAN D 0826 LOH 08 (EURO 1), naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 199 kW / 2500 rpm
Objem motora 6871 cm3
Prevodovka VOITH D851.2, automatická, 3-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8097, hydraulické
Nápravy predná: TAM PK-66 ZV, tuhá
stredná: TAM PS-115 ZV, tuhá, vlečená
zadná: TAM PG-115-60-3,1 ZV, tuhá, hnacia
Pneumatiky 8,25 x 22,5"

Fotografie

Opis

Článkový trojnápravový autobus samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bol zvonka oplechovaný. V bočnici umiestnili štvoro dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Vyfarbenie vozidla bolo v žlto-modro-bielej farebnej kombinácii s umiestneným názvom dopravcu (DPMK) a výrobcu (TAM BUS).

Steny a strop interiéru pokrýval svetlý umakart. Vodič získal priestranné pracovisko s polovicou predných dverí, kabína bola od salónu pre cestujúcich oddelená jednoduchou konštrukciou tvorenou madlami, drevenou a sklenenou výplňou. Sedadlá boli z PVC, mali penový vankúš a textilný poťah. Vrchné horizontálne madlá boli doplnené o kožené držiaky pre stojacich cestujúcich.

Úpravy

Už v začiatkoch premávky autobusu bol upravený priestor pre predný elektronický transparent. Keďže podnik v tom čase elektronický informačný systém ešte nepoužíval, bola do tohto priestoru umiestňovaná klasická široká plastová linková tabuľa známa z Ikarusov 280. Zasklenie priestoru bolo olepené tmavou fóliou, pričom vynechaný bol len štvorcový priestor v strede, do ktorého sa umiestňovala tabuľa s číslom.

V rámci rozsiahlejšej opravy bol autobus neskôr prestriekaný do zeleno-bieleho náteru. Pôvodné štyri sedadlá v zadnej časti nad motorom boli vymenené za päť koženkových sedadiel z autobusu Ikarus 280.

Prevádzka

Spočiatku premával iba na celodenných poradiach liniek 16, 18 a 34. Po preradení na delené služby sa objavoval aj na linkách RA a 27. Posledné mesiace jazdil výlučne v špičkách na linke 16.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobus bol vyradený po jedenástichtich rokoch prevádzky kvôli poruche motora.

Katalóg vozidiel

4501

Legenda a štatistika

4501vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.