VozidláAutobusy › Karosa B 951 & Karosa B 952

Karosa B 952.1714 #5236 z 1. série
Karosa B 952.1714 #5242 z 3. série
Karosa B 952E.1718 #5244
Prenajatá Karosa B 952.1712

Úvod

Autobusy Karosa B 952 predstavujú inovovaný typ Karosy B 932. Prvé autobusy radu 950 Karosa ponúkala od roku 2002. Koncom roku 2003 prišiel na trh inovovaný typ B 952E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952.1714 5234 – 5236 2002 2002 2014 3
2. Karosa B 952.1714 5237 – 5240 2002 2003 2014 4
3. Karosa B 952.1714 5241 – 5243 2003 2003 2013 – 2014 3
4. Karosa B 952E.1718 5244 2004 2004 1
5. Karosa B 952.1712, Karosa B 951E.1713 8901, 8904 2003 – 2006 2021 2021 2
Spolu 2002 – 2006   13

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE1682D (EURO 3), radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)
ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: Meritor U167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 950 vychádzal z radu 930, ktorý vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. Po bokoch karosérie boli nainštalované oranžové obrysové svetlá. V interiéri sa pre cestujúcich použili sedadlá Vogel 600 s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Podlaha v časti medzi 1. a 2. dverami bola znížená o 10 cm. Priestor pre kočík bol umiestnený oproti druhým dverám. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, takmer každé z nich malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Okná dostali zelené podfarbenie a všetky dvere zámky. Vozidlá boli od výroby vybavené optickým informačným systémom BUSE.

Autobusy 2. série sa od prvej prakticky v ničom neodlišovali.

3. séria sa od prechádzajúcich odlišovala lepenými sklami. Typické 3-dielne bočné odsúvacie okienka boli nahradené dvojdielnymi. Zadné vetranie motora bolo predĺžené približne na dĺžku zadného okna. V interiéri i motoricky to však boli totožné vozidlá s predchádzajúcimi sériami. V kabíne vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Trav-l-cool. Na bokoch pod prvým oknom z priestoru pre cestujúcich sa objavilo označenie typu - „B 952“.

Autobus 4. série je už „čistokrvná“ B 952E. Vzhľadovo je totožný s 3. sériou, odlišuje sa iba v detailoch - klasickú prednú masku nahradila nová s dizajnom „krídel“. Na bokoch pod prvým oknom z priestoru pre cestujúcich je nalepené označenie typu - „B 952E“. V interiéri pôvodné sedadlá Vogel 600 nahradili sedadlá Ster 6MS. Prevodovku Praga nahradila 6-stupňová prevodovka ZF. Bočný linkový transparent sa presunul na okno medzi druhými a tretími dverami.

Prevádzka

Prvé autobusy tohto typu sa po zaradení do premávky pravidelne objavovali na linkách 22, 29, 32 a 36. Po dodaní ďalších vozidiel sa začali objavovať aj na linkách 15, 20 a 25. Posledné dodané vozidlo, #5244, bolo až do zaradenia #5608 pridelené na linku 28.

Pred zaradeným autobusov SOR NB 12 do prevádzky bolo možné tieto vozidlá stretnúť hlavne na linkách 14, 16, 18, 20, 20L, 25, 29, 55, linkách RA a na nočných a zamestnaneckých spojoch. Počas víkendov tiež na linke 27.

Počas postupného zaraďovania SOR NB 12 do prevádzky tieto vozidlá slúžili ako dočasná náhrada Karos B732, 832 a 932 v garáži Šaca. Vypravované boli na delené poradia liniek 20, 25, 26 a 52, ďalej na linky RA a na vnútropodnikovú dopravu U. S. Steel.

Karosa B 952E #5244 bola po odstavení z premávky v roku 2016 prerobená na výcvikové vozidlo. Tomuto účelu slúžila do roku 2019, kedy ju nahradil SOR NB 12 #5737.

Koncom roka 2021 postihla dopravný podnik kríza, ktorá sa týkala nedostatku vozidiel aj vodičov, do evidenčného stavu teda pribudli dve prenajaté jazdené vozidlá Karosa B 952 #8901 a Karosa B 951E #8904.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie autobusov tohto typu začalo v roku 2013. Prvým vyradeným vozidlom bol v lete 2013 #5243 a to z dôvodu zlomenia rámu. V decembri 2013 ho nasledovali aj #5241 a #5236. V januári 2014 dojazdil #5240.

V prvom štvrťroku 2014, po dočasnej dislokácii do garáže Šaca, boli vyradené vozidlá #5235, #5239 a #5242. Posledné väčšie vyraďovanie sa uskutočnilo v lete 2014, keď dojazdili vozidlá #5234, #5237 a #5238.

Katalóg vozidiel

5234 5235 5236

5237 5238 5239 5240

5241 5242 5243

5244

8901 8904

Legenda a štatistika

5244nevyradené vozidlo: 1 (7,7 %)
5234vyradené vozidlo: 12 (92,3 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.