VozidláAutobusy › Karosa B 741

Karosa B 741.1908 #6601 v stave po dodaní
Karosa B 741.1908 #3005 po GO v Zlineri

Úvod

Karosa B 741 je mestský kĺbový autobus vyrábaný spoločnosťou Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1991 až 1996. Čiastočne nahrádzal staršie, už nevyhovujúce maďarské vozidlá Ikarus 280.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 6601 – 6605 1991 1992 2010 – 2014 5
Spolu 1991   5

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42 + 1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13700 kg
Celková hmotnosť 25600 kg
Motor LIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka ZF 4 HP 500, automatická, 4-stupňová
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Autobusy B 741 vychádzajú z medzimestského kĺbového vozidla Karosa C 744 a takisto sú maximálne unifikované s mestskými štandardnými typmi B 731 a B 732. Karoséria bola polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov.

Interiér vozidla na strope a bočniciach obložili sololitmi, sedačky z latexu mali koženkový poťah. Kúrenie zabezpečovali teplovzdušné radiátory, vetranie otváracie časti horných okien a stropné vetráky s ventilátormi. V bočnici sa nachádzala štvorica dvojdielnych výsuvných dverí s elektropneumatickým ovládaním. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Vodičovo pracovisko malo uzavretú kabínku.

Vyfarbenie všetkých autobusov nieslo červeno-bielu kombináciu.

Úpravy

Všetky autobusy postupne prešli generálnymi opravami v českej spoločnosti Zliner. Vozidlám bol opravený interiér, dostali informačný systém BUSE, výstražnú signalizáciu nad dvere, dopytové otváranie dverí, novú protišmykovú podlahu Altro a nové sedadlá Vogel 600. Vozidlá po oprave dostali náter v zeleno-bielej kombinácii.

Generálnou opravou v Zlineri prešli vozidlá v tomto poradí:
  • 2002: 3003
  • 2003: 3001, 3005
  • 2004: 3004
  • 2005: 3002

Prevádzka

Tieto autobusy po zaradení do prevádzky začali premávať na linke 18, neskôr aj na linke 11. Postupne spoločne s Ikarusmi obsluhovali aj ďalšie linky MHD, tesne pred vlnou generálnych opráv v spoločnosti Zliner, sa začali objavovať aj na expresných linkách, napr. 53 a 56.

Po generálnych opravách začali opäť jazdiť najmä na celodenných službách liniek 11, 18, 32, či 38.

Ku koncu prevádzky boli Karosy B741 preradené medzi dispozičné autobusy, jazdili na rôznych linkách namiesto kĺbových, či 15 metrových autobusov, ktoré boli odstavené kvôli poruchám alebo na linkách náhradnej dopravy pri rôznych výlukách.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom bol autobus #3004, ktorý bol vyradený po požiari motora v novembri 2009. Ostatné autobusy boli odstavené kvôli zlému technickému stavu koncom roka 2013, resp. začiatkom roka 2014.

Katalóg vozidiel

3001 3002 3003 3004 3005

Legenda a štatistika

3001vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
6601 3001 
6602 3002 
6603 3003 
6604 3004 
6605 3005 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.