VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08 #4004 z 2. série
Ikarus 280.08 #4053 z 20. série
Ikarus 280.10 #4132 z 23. série
Ikarus 280.08 #4081 z 25. série
Ikarus 280.08B #4094 z 28. série
Ikarus 280.87 #4209 z 29. série
Ikarus 280.08 #4038 po oprave s novým náterom
Ikarus 280.10 #4124 po oprave s novým náterom
Ikarus 280.08 #4082 po GO v BBDS
Ikarus 280.08B #4092 po veľkej prehliadke s náterom zhodným s Ikarusmi 280.87

Úvod

Ikarusy 280 od výrobcu Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapest boli prvými kĺbovými vozidlami v košickej MHD. Dodávali sa od roku 1975 do roku 1995 v rôznych vyhotoveniach. Okrem nových vozidiel sa však vozový park v rokoch 1992 a 2001 dopĺňal aj ojazdenými vozidlami z iných miest.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 71 – 73 1975 1975 1987 – 1989 3
2. Ikarus 280.08 97, 4002 – 4004 1977 1977 1987 – 1988 4
3. Ikarus 280.10 74 1977 1977 (?) 1
4. Ikarus 280.08 4005 – 4007, 22, 21, 20, 19, 18, 17, 16, 15 1978 1978 1987 – 1990 11
5. Ikarus 280.10 75 – 76 1978 1978 1989 – 1990 2
6. Ikarus 280.08 4016 – 4017, 201, 4019 – 4020 1979 1979 1987 – 1989 5
7. Ikarus 280.10 77 – 80 1979 1979 1989 – 1990 4
8. Ikarus 280.10 81 – 86, 4117 – 4118 1980 1980 1987 – 1992 8
9. Ikarus 280.08 4021 1981 1981 1987 1
10. Ikarus 280.10 4119 – 4120 1981 1981 1992 – 1993 2
11. Ikarus 280.08 4022 – 4035 1982 1982 1988 – 1992 14
12. Ikarus 280.10 4121 1982 1982 1991 1
13. Ikarus 280.08 4036 – 4037 1983 1983 1990 – 1993 2
14. Ikarus 280.08 4038 – 4044 1984 1984 1992 – 1994 7
15. Ikarus 280.10 4122 – 4124 1984 1984 1992 – 2000 3
16. Ikarus 280.08 4045 – 4047 1985 1985 1992 – 1993 3
17. Ikarus 280.10 4125 1985 1985 (?) 1
18. Ikarus 280.08 4048 – 4052 1986 1986 (?) – 1995 5
19. Ikarus 280.10 4126 – 4127 1987 1987 (?) 2
20. Ikarus 280.08 4053 – 4055 1988 1988 (?) – 1995 3
21. Ikarus 280.10 4128 – 4129 1988 1988 2003 2
22. Ikarus 280.08 4056 – 4058 1989 1989 (?) 3
23. Ikarus 280.10 4130 – 4133 1989 1989 2003 – 2004 4
24. Ikarus 280.08 4059 – 4065 1990 1990 (?) – 2002 7
25. Ikarus 280.08 4066 – 4081 1990 1990 (?) – 2003 16
26. Ikarus 280.08/A 4082 1990 1992 —* 1
27. Ikarus 280.08 4083 – 4084 1983 1992 1996 2
28. Ikarus 280.08B 4085 – 4094 1992 1992 2008 – 2010* 10
29. Ikarus 280.87 4095 – 4099, 4201 – 4212 1994 1995 2008 – 2010 17
30. Ikarus 280.03 4126II (?) 2001 2004 1
Spolu 1975 – 1994   145
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08, 280.87)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 39 + 1 (280.08, 280.87)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08, 280.87)
59 (280.10)
Celkový počet miest 149 + 1 (280.08, 280.87)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
13500 kg (280.87)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1977)
RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)
RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)
RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1990)
RÁBA D10UTSLL-160, Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (280.87)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
160 kW / 1900 rpm (RÁBA D10UTSLL-160)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2, manuálna (280.08, rok výroby 1974 – 1977)
Csepel ZF S6-90U-734, manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 – 1991)
Csepel ZF S6, 6-stupňová manuálna (retardér VOITH - iba 280.87)
Nápravy predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu.

Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom, neskôr u vozidiel Ikarus 280.08B a 280.87 ich nahradili platňové dvere s rovnakým pohonom.

Dvadsať rokov, počas ktorých boli dodávané Ikarusy 280, prirodzene prinieslo aj rozdiely medzi jednotlivými sériami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový.

Autobusy prvej až piatej série nemali uzavretú kabínu vodiča, série od roku 1979 dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Posledné série mali kabíny vytvorené tak, že na vstup do nej bolo nutné použiť polovicu prvých dverí vozidla.

Prvé vozidlá mali biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu a zelenú pre Ikarusy 280.87. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí.

Pôvodne mali Ikarusy všetky nápravy typu Trilex, okolo roku 1984 sa stredná hnacia náprava zmenila na diskovú, v roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových na diskové. Trilexové nápravy sa potom opäť použili ešte v rokoch 1989 – 1990, po ktorej sa začali opäť používať diskové. Od roku 1987 boli nápravy doplnené prestencami.

Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozy už tmavohnedé.

Odlišnosti sa týkali aj vonkajšieho vzhľadu: prvá séria mala nápis „IKARUS“ na prednej maske roztiahnutý medzi smerovkami na celú šírku, posledné nápis „IKARUS 280“ v ľavej polovici predného čela. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel.

Ikarusy 280.08B mali oproti predchádzajúcim vozidlám veľké dvojdielne posuvné okná, u Ikarusov 280.87 sa výrobca prinavrátil k pôvodnej šírke, ale stále to boli dvojdielne posuvné okná.

Úpravy

Niektoré Ikarusy (napr. #4038, #4125) pri opravách oplechovania alebo generálnych opravách dostali nový náter pripomínajúci náter na mestských autobusoch Karosa (dva červené pruhy).

Kvôli zjednoteniu typov transparentov s Karosami boli pôvodné široké držiaky tabúľ na bokoch nahradené novými užšími.

Ikarus 280.87 #4212 mal v roku 1996 pokusne namontovaný palubný počítač a označovače R&G Mielec.

V roku 2002 podstúpil Ikarus 280.08 #4082 generálnu opravu (uvažovalo sa o vyradení, ale autobus mal najazdených málo km). Túto opravu vykonala BBDS, a. s. (Banskobystrická dopravná spoločnosť). Autobus dostal novú protišmykovú podlahu Altro, nebol modernizovaný. Ako jediný dostal oproti zvyšným Ikarusom inverzný zeleno - biely náter. Vďaka tejto generálnej oprave bol neskôr zachovaný ako historické vozidlo.

V období 2003 – 2007 začala aj výmena oplechovania Ikarusov 280.08B poslednej série a zároveň výmena veľkých vetracích okien za malé vetracie okienka z vyradených autobusov zo starších sérií Ikarusov 280.08, pričom autobusy dostali zeleno-biely náter ako má séria 280.87.

Prevádzka

Prvé Ikarusy 280.08 začali jazdiť v roku 1977 na linke 53 (Nám. osloboditeľov – Južné nábrežie – Sídl. Krásna III a späť). V náročných podmienkach košickej mestskej dopravy sa prejavili ako najspoľahlivejšie a najkapacitnejšie autobusy. Postupne ich nasadzovali na najvyťaženejšie linky z nových sídlisk a železiarní, kde kapacitne nepostačovali „krátke“ autobusy.

Dvojdverové Ikarusy 280.10 zabezpečovali spojenie s mestskou časťou Šaca na linkách 26, 52, 56 a linkách RA do VSŽ (neskôr U. S. Steel).

Ku koncu svojej prevádzky v Košiciach premávali najčastejšie na delených poradiach liniek 10, 18, 28, 36, 51, 54, 56 a RA.

Autobusy často premávali aj na náhradnej doprave za električky a trolejbusy. Poslednou bežnou linkou na ktorej posledný z Ikarusov premával, bola linka N1 s Ikarusom 280 #4201 v noci z 18. na 19.9.2010.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie vozidiel postupne začalo od začiatku 1980-tych rokov, pretože boli neustále nahradzované novými autobusmi rovnakého typu. Problémy s vyraďovaním nastali až v 1990-tych rokoch, kedy začal dopravný podnik pociťovať podvýživu a nedostatok nových autobusov.

Staré Ikarusy preto museli jazdiť aj dlhú dobu po skončení svojej životnosti. U cestujúcich však už taký úspech nemali a stali sa častým terčom kritiky zastaraného vozového parku. Od dodávky Ikarusov 435 boli s každým príchodom nových vozidiel vyradené ďalšie a ďalšie Ikarusy. Posledné Ikarusy boli vyradené s príchodom 2. série autobusov Iveco Citelis 18M CNG.

Zaujímavý osud mal Ikarus 280.08 #4094, ktorý bol po vyradení premiestnený do areálu Kulturparku, kde sa z neho stalo umelecké dielo. V máji 2010 bol na mieste zlikvidovaný.

So zachovaním do zbierky historických vozidiel sa počítalo s viacerými vozidlami, neskôr bolo rozhodnuté len o zachovaní vozidla #4082. Vozidlo #4085 prešlo pod Technické múzeum a momentálne sa nachádza v areáli blízko letiska. Zo série 280.87 sa aj napriek viacerým pokusom nepodarilo zachovať žiadne vozidlo.

Katalóg vozidiel

4101 4102 4103

4001 4002 4003 4004

4104

4005 4006 4007 4008 4009 4010 4011 4012 4013 4014 4015

4105 4106

4016 4017 4018 4019 4020

4107 4108 4109 4110

4111 4112 4113 4114 4115 4116 4117 4118

4021

4119 4120

4022 4023 4024 4025 4026 4027 4028 4029 4030 4031 4032 4033 4034 4035

4121

4036 4037

4038 4039 4040 4041 4042 4043 4044

4122 4123 4124

4045 4046 4047

4125

4048 4049 4050 4051 4052

4126 4127

4053 4054 4055

4128 4129

4056 4057 4058

4130 4131 4132 4133

4059 4060 4061 4062 4063 4064 4065

4066 4067 4068 4069 4070 4071 4072 4073 4074 4075 4076 4077 4078 4079 4080 4081

4082

4083 4084

4085 4086 4087 4088 4089 4090 4091 4092 4093 4094

4095 4096 4097 4098 4099 4201 4202 4203 4204 4205 4206 4207 4208 4209 4210 4211 4212

4126II

Legenda a štatistika

4082nevyradené vozidlo: 1 (0,7 %)
4082odstavené vozidlo: 1 (0,7 %)
4101vyradené vozidlo: 144 (99,3 %)
4082historické vozidlo: 2 (1,4 %)
4126IIevidenčné číslo 4126 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
15 4015  
16 4014  
17 4013  
18 4012  
19 131 4011 
20 4010  
21 4009  
22 4008  
71 4101  
72 4102  
73 4103  
74 4104  
75 4105  
1.2.3.
76 4106  
77 4107  
78 4108  
79 4109  
80 4110  
81 4111  
82 4112  
83 4113  
84 4114  
85 4115  
86 4116  
97 4001  
201 4018  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.