VozidláElektričky › Ringhoffer #9 - 12 & #103 - 104

Ringhoffer #11 krátko po zaradení do premávky v Košiciach
Ringhoffer #10 už ako historické vozidlo po rekonštrukcii v roku 1999
Ringhoffer #104 „Cassovia“ v súčasnej podobe

Úvod

Krátko pred prvou dodávkou električiek Tatra - ČKD T3 v roku 1963 bola dodaná štvorica električiek z DP hl. m. Prahy, tzv. „trojstováky“. Neskôr, v roku 1985 boli zakúpené pôvodne služobné električky rovnakého typu z DP hl. m. Prahy, ktoré v rokoch 1948 - 1967 prešli rekonštrukciou, ktorá zmenila vzhľad bokov električiek.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ringhoffer 9 – 12 1920 1963 1964 – 1981* 4
2. Ringhoffer 103, 4030 1920 1986 —* 2
Spolu 1920   6
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami 10800 mm
Šírka 2130 mm
Výška 3260 mm
Rázvor 3600 mm (pôvodne)
3100 mm (po zmene v rokoch 1926 - 1933)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 28
Počet miest na státie 20 + 2
Celkový počet miest 48 + 2
Celková hmotnosť 12000 kg
Elektrická výzbroj Křižík
Motor ČKD TM 60 (600 V)
Výkon motora 44,16 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 88,32 kW

Fotografie

Opis

Električky postavili na oceľovom ráme so zvonka oplechovaným dreveným skeletom. Plošiny mali uzavreté čelá, uzatvárala ich štvorica skladacích dverí. Presklenie oddielu pre cestujúcich bolo tvorené piatimi malými oknami, ktoré boli nespúštiacie a medzi nimi boli 4 väčšie, rámové, spúšťacie. V interiéri sa už pred dodaním do Košíc nachádzali po bokoch pozdĺžne lavice. Nástupné plošiny boli od kabín vodiča v niektorých električkách oddelené zástenami. Všetky vozidlá boli vybavené tanierovými spriahadlami.

Zaujímavosťou týchto vozidiel bolo ochranné zariadenie systému "Svoboda-Jirgl-Charvát" proti prejdeniu (napr. človeka), ktoré sa nachádzalo na oboch plošinách. Spúšťalo sa zaseknutím sa drevených latiek o pevnú prekážku, kedy sa odistil drevený záchytný pluh, ktorý spadol pred predné kolesá.

Električky 2. dodacej série prešli počas prevádzky v Prahe v rokoch 1948 - 1967 rekonštrukciou v Ringhoffer Tatra, a. s., kde pôvodných 9 okien nahradilo 5 rovnako veľkých. Po dodaní do Košíc v roku 1985 prešli úpravami k využívaniu k špeciálnym príležitostiam.

Úpravy

Električky 1. série premávali bez zásadnejších úprav.

Po ukončení premávky dvojnápravových električiek v roku 1968 bolo vozidlo #10 upravené na tlačné k rotačnému zametaču snehu a vozidlo #12 na služobné.

V roku 1981 bolo vozidlo #12 opravené a vystavené na pamätníku, kde postupne zchátralo.

Prevádzka

Električky prvej série v prevádzke s cestujúcimi premávali len krátko - do 15.4.1968.

Električky druhej série sú od dodania využívané pri špeciálnych príležitostiach.

Električka #103 od roku 2004 slúži v letnom období ako pub na Hlavnej ulici.

Vyraďovanie a likvidácia

Električky #9 a #11 boli po ukončení prevádzky dvojnápravových električiek vyradené.

Električka #12 po odstránení z pamätníka a vyradení slúži ako zdroj náhradných dielov pre historickú električku #10.

Katalóg vozidiel

9 10 11 12

103 104

Legenda a štatistika

10nevyradené vozidlo: 3 (50 %)
103odstavené vozidlo: 1 (16,7 %)
9vyradené vozidlo: 3 (50 %)
10historické vozidlo: 3 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
4030 104 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
jedenástka bola vyradená skor ,lebo mala nehodu.
Jeden z vozov 9 alebo 11 (neviem to narychlo dohladať) došiel už z Prahy prestavaný na 5 - okeňák.
Posledný rok prevádzky boli osadené pražským spriahlom.