VozidláElektričky › ČKD Tatra T2

Tatra - ČKD T2 #213 v stave po dodaní
Tatra - ČKD T2 #224 z 2. série po oprave
Tatra - ČKD T2 #228 po oprave a výmene čiel typu T3

Úvod

Električky typu T2 (spočiatku označované ako T II) československého výrobcu Tatra Praha boli nástupcami typu T1 (T I). Rovnako ako typ T1, aj ony boli skonštruované na základe amerických električiek PCC (Presidents' Committee Conference car), na vzor sa však viac podobali. Ich design na základe vozňov PCC navrhol architekt František Kardaus. Po vyrobení dvoch prototypov na prelome rokov 1954 a 1955 a následných skúškach sa v novembri 1957 začala sériová výroba. Do septembra 1962, kedy sa výroba skončila, bolo vyrobených 771 električiek T2.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. T2 212 – 216 1958 1958 – 1959 1983 5
2. T2 217 – 219 1960 1960 1983 – 1984 3
3. T2 220 – 230 1961 1961 1983 – 1990 11
4. T2 231 – 242 1962 1962 1971 – 1989 12
5. T2 212II 1960 2001 —* 1
Spolu 1958 – 1962   32
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 14000 mm
Dĺžka so spriahadlami 15200 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 825 mm
Rázvor 6400 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 25 + 2
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 131 + 2
Pohotovostná hmotnosť 17600 kg
Celková hmotnosť 18100 kg
Elektrická výzbroj ČKD Stalingrad TR 36
Motor TE 022 (600 V)
Výkon motora 44 kW
Počet motorov 4
Celkový výkon 176 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h

Fotografie

Opis

Vzhľadné štvornápravové vozne mohutnej konštrukcie s vyklápacími bočnými oknami mali v interiéri priečne usporiadané koženkové sedadlá (umiestnené 2 + 1), stanovište sprievodcu, žiarovkové osvetlenie a vykurovanie odpadovým teplom. Pracovisko vodiča od cestujúcich delila zástena. Vďaka výborným jazdným vlastnostiam priniesli zrýchlenie dopravy a začali novú éru električkovej dopravy v Bratislave. Elektrický prúd privádzal pantogafický zberač modernejšej konštrukcie. Dvere mali sklá umiestnené symetricky, predné a zadné dvere boli širšie ako stredné. Pojazd bol od od dodania natretý sivou, strecha sivo-krémovo a zvyšok červeno-krémovo. Všetky vozidlá mali na bočniciach ozdobnú hliníkovú lištu.

Vozidlá dodané koncom roka 1961 už mali predné a zadné čelá transparentu zhotovené zo sklolaminátu, panel vodiča bol zhotovený z umelej hmoty a prevodovky vozidiel boli vybavené hypoidným ozubením (1 pár ozubených kolies nahradil pôvodný prevod s 2 pármi ozubených kolies).

Úpravy

Prvé úpravy sa začali vykonávať začiatkom 70. rokov, kedy postupne dostali čelné označenie linky po vzore električiek typu T3, u niektorých pribudli na čelo dva reflektory miesto jedného (podobne ako typ T3), alebo sa zmenil, či odobral ozdobný kryt čelného svetla.

V roku 1971 sa začalo s rekonštrukciami vozidiel T2 spojených s dosadením čiel typu T3 a výmenou výzbroje za ČKD Stalingrad TR 37. Opravy prebiehali nasledovne:

Vozidlo #229 pri tejto GO bolo upravené na školské vozidlo, pričom dostalo nové evidenčné číslo #100.

Vozidlo #102 (ex 224) bolo po skončení prevádzky s cestujúcimi v roku 1983 upravené na brúsiaci voz, no v tejto podobe slúžilo iba približne 3 roky.

Prevádzka

Električky tohto typu si počas svojej prevádzky vyskúšali snáď všetky vtedy existujúce linky.

Električka #213 bola použitá pri otváraní trate na ulici Boženy Němcovej a zahájení prevádzky na linke 7 (Stalinovo nám. /dnešné Nám. Maratónu mieru/ - Solovjevova /dnes zastávka Botanická záhrada/) dňa 29.10.1959.

Električky tohto typu boli taktiež pri otváraní rýchlodráhy do vtedajšieho VSŽ (dnes U. S. Steel).

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie električiek tohto typu začalo v roku 1983, v rovnakom roku, keď dodávky električiek typu T3 pokračovali sériou T3/VI.SUCS, ktoré ich nahradili. Vo vyraďovaní sa pokračovalo až do roku 1990, keď boli vyradené všetky zostávajúce vozne okrem vtedy zamýšľaného budúceho historického vozidla #234.

Vozidlo #234 po vyradení (v roku 1983) malo byť zachované ako historické. To sa však, kvôli neustálemu ničeniu a vykrádaniu stalo neopraviteľné. Preto v roku 2001 bolo zakúpené vozidlo z DP Ostrava s evidenčným číslom 619 z roku 1960, ktoré po úprave na historické vozidlo dostalo nové číslo #212II. Z tohto dôvodu bolo nakoniec vozidlo #234 v roku 2004 zlikvidované.

Katalóg vozidiel

212 213 214 215 216

217 218 219

220 221 222 223 102 225 226 227 228 100 230

231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242

212II

Legenda a štatistika

212IInevyradené vozidlo: 1 (3,1 %)
212vyradené vozidlo: 31 (96,9 %)
212IIhistorické vozidlo: 1 (3,1 %)
102technologické vozidlo: 1 (3,1 %)
212IIevidenčné číslo 212 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
224do 19831021983 - 1986
229do 19761001976 - 1990

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.