Trojicu plynových autobusov by mal dodať SOR

Na košických cestách by mohla pribudnúť trojica plynových autobusov SOR NSG.

Záverom marca 2023 bol zverejnený výsledok verejného obstarávania na až trojicu plynových autobusov, ktorého víťazom sa stala spoločnosť SOR Libchavy, ktorá predložila najvýhodnejšiu ponuku. Samotné verejné obstarávanie na nákup CNG autobusov v dvoch dĺžkových kategóriách bolo zverejnené 11. októbra 2022 na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie. Finančné krytie zákazky je prostredníctvom nenávratného finančného príspevku, ktorý by mal pokryť presne 95% predpokladaných nákladov. Výsledkom verejného obstarávania je rámcová zmluva do konca októbra 2023, ktorá umožní dopravcovi odobrať toľko vozidiel, na koľko bude mať finančné prostriedky.

Finančný príspevok bol poskytnutý v celkovej výške viac ako 936-tisíc € s predpokladanou cenou za jeden sólo autobus vo výške 287-tisíc €, a za jeden kĺbový autobus vo výške 403-tisíc €. V súťaži sa hodnotili štyri kritériá s rozdielnou váhou:

  • cena za vozidlá celkom (75 %),
  • cena za dodávku tovarov a služieb súvisiacich s opravou a údržbou celkom (5 %),
  • počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy (10 %),
  • celková obsaditeľnosť vozidla (10 %).

Do verejného obstarávania sa zapojili traja uchádzači, a to spoločnosti Solaris Bus & Coach, SOR Libchavy a Tempus - Trans, ktorý je dodávateľom vozidiel značky Iveco. Víťazný uchádzač ponúkol svoj jediný model mestského plynového autobusu, a to model SOR NSG v dvoch dĺžkových kategóriách (12 a 18 metrov). Prakticky ihneď po vyhlásení výsledkov verejného obstarávania bola uzatvorená kúpna zmluva na maximálne možné počty autobusov, ktoré si DPMK môže objednať. Do Košíc teda najneskôr do konca novembra 2023 dorazí dvojica autobusov SOR NSG 12 a jeden autobus SOR NSG 18, jednotková cena za sólo autobus bola vo výške 284-tisíc eur bez DPH, za kĺbový autobus zaplatí dopravný podnik 409-tisíc eur bez DPH.


Vybrané požiadavky na technické parametre

Štandardný plynový autobus Kĺbový plynový autobus
maximálna dĺžka 12,2 m maximálna dĺžka 18,75 m
maximálna výška 3,5 m maximálna výška 3,5 m
minimálny počet dverí 3 (2+2+2) minimálny počet dverí 4 (2+2+2+2)
minimálna celková obsaditeľnosť 70 cestujúcich minimálna celková obsaditeľnosť 120 cestujúcich
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti,
(pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 18 miest na sedenie)
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti,
(pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 30 miest na sedenie)
výkon motora min. 205 kW výkon motora min. 210 kW
dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení
USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 6 ks USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 10 ks
vnútorný informačný LCD monitor v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
  • linky, smeru, času,
  • aktuálnej zastávky, nasledujúcich zastávok,
  • prípojných spojov a prestupov v reálnom čase,
vnútorné informačné LCD monitory (2 kusy) v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
  • linky, smeru, času,
  • aktuálnej zastávky, nasledujúcich zastávok,
  • prípojných spojov a prestupov v reálnom čase,
celovozidlová klimatizácia
uzamykateľné posuvné časti okien
dopytové otváranie dverí
kamerový systém so záznamom v interiéri
vonkajšia akustická signalizácia pre nevidomých
označovače na papierové cestovné lístky umožňujúce bezkontaktnú platbu kartou a komunikáciu cez NFC

Požadované záručné lehoty
vozidlo - 36 mesiacov (3 roky), resp. 240 000 km
karoséria - 120 mesiacov (10 rokov)
povrchová úprava vozidla (lak) - 84 mesiacov (7 rokov)

Plynové autobusy boli do Košíc dodávané v rokoch 2004 až 2010 a dnešných dní sa dožila len necelá polovica vozidiel, aj tie sa však nachádzajú na sklonku životnosti. Nové autobusy, vzhľadom na predpokladané množstvo, zrejme nebudú slúžiť ako náhrada žiadnych v súčasnosti jazdiacich plynových autobusov, z ktorých do premávky zasahuje už len zhruba desiatka vozidiel. Za zmienku však určite stoja vybrané požadované technické parametre. V roku 2009 boli do Košíc dodávané autobusy Irisbus Citelis 18M s plynovým pohonom v celkovom počte 10 kusov, do ktorých bol umiestnený motor s výkonom 228 kW. Po negatívnych skúsenostiach s ich prevádzkou v členitom teréne mesta Košice a okolia sa rozhodlo, že druhá séria (19 kusov) bude vybavená výkonnejším, 243 kW motorom.

Aj napriek tejto skúsenosti sa pri príprave verejného obstarávania rozhodlo požadovať v prípade kĺbového autobusu motor s výkonom len 210 kW (minimálne). V predchádzajúcom článku sme načrtli, že by mohlo ísť o jeden zo spôsobov, ako znížiť obstarávaciu cenu, avšak víťazný model NSG 18 sa štandardne vyrába s motorizáciou o výkone 243 kW, použitie slabšieho motora je teda nepravdepodobné.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
presnosť to nemá ani 50% a nie ešte 0,01%, vo voze je 15 cestujúcich, APC ukáže 0, načo nám je potom taký systém? potom si z toho vytiahnite data, zrušte spoj tým 15 cestujúcim pretože neomylný apc vám ukázal, že tam chodíme prázdny
Reakcia na: Folasik #12:
Ja nerozporujem APC ako také, len nerozumiem, na čo je VODIČOVI informácia o počte cestujúcich vo vozidle - viď tvoje príspevky #9 a #10.
Reakcia na: P1X3L3310 #7:
Myslím, že účelom APC nie je počítať cestujúcich s presnosťou na 0,01%.
Reakcia na: Dispecer #11:
No myslím si že to počítadlo cestujúcich je celkom fajn, nie je to tam len tak, si zober napríklad. robia sa nové cestovné poriadky, a musia na to ísť logicky že akú linku zrušiť, akej linke zvýšiť intervaly, počtom cestujúcich sa to dá vydedukovať či zvýšiť počet spojov alebo nie, že koľko ľudí sa vezie linkou za celý deň, či sa vyplatí zvyšovať spoje, či sa náhodou nezvýšil počet cestujúcich na danej linke a tak.....
Reakcia na: P1X3L3310 #9:
Hej, len to číslo, čo ti ukazuje palubák nie je dataset, kde vidíš vývoj... Keď to vidíš na úrovni spoja/spojov v datasete, chyby vieš dodatočne opraviť - napríklad stačí, ak niekto stojí v otvorených dverách. Keď tieto chyby vyfiltruješ, sú to dosť spoľahlivé dáta, v zásade cez 90%.

Na druhú stranu ma fascinuje zmysel funkcie zobrazovať počet ľudí vo vozidle MHD. Vodičovi by predsa počet ľudí vo vozidle mal byť jedno až kým nepríde na konečnú zastávku a tam by tak-či-tak mal prejsť celé vozidlo, či?
Reakcia na: Yogi616 #8:
blbé počty cestujúcich to ukazuje na každom jednom voze, a na niektorých to nefunguje vobec
Reakcia na: Yogi616 #8:
lebo s tým jazdim? roky to ukazuje úplne scestné čísla, a to sa nebavime o tom že más 100 ludi a ukáže 99, má to problém zrátať aj dvoch čo nastupia cez rozne dvere
Reakcia na: P1X3L3310 #7:
To máš odkiaľ?
Máš pravdu v tom, že občas to "zblbne" a niekedy to nie je plne funkčné (ukazuje 0 alebo zlé hodnoty), ale celkovo sú z toho celkom relevantné výstupy. Samozrejme, ak si to prezrieš spoj po spoji, vieš si vyfiltrovať aj tie chybné a zistiť, či sa tam niečo "neudialo".
Reakcia na: Dispecer #5:
myslím to, že vo variach ti to ukazuje uplne bludy, a to aj pri jednom cestujucom vo voze, ak sa to dá softwarovo opraviť tak v poriadku
Reakcia na: P1X3L3310 #4:
APC vo Variach je v poriadku - rovnaké zariadenia používa aj DPB, DPMŽ, Transdev v NR a TN,..., pokiaľ však nebude prístup k surovým dátam z neho ale iba k výstupom prostredníctvom vybavovacieho systému...
Reakcia na: Dispecer #3:
pokial bude také ako v naších variach tak tie peniaze za to možu radšej splachnuť do kanála
No u nás v TN máme klbaky s 251 kW....takže štandard bude asi iný než 243 kW.