Električky KT8D5 podstúpia generálnu opravu

Po neúspešnom obstarávaní nových električiek siahol DPMK po záložnom riešení, 30-ročné KT8D5 by mali prejsť generálnou opravou.

V roku 2021 zverejnil DPMK verejné obstarávanie na dodanie 30 kusov obojsmerných nízkopodlažných električiek. Prvotným víťazom súťaže za celkovo 79 mil. € sa stala v júli 2021 poľská Pesa, aspoň 10 električiek za 27,5 mil. € malo byť dodaných do necelých dvoch rokov od podpisu zmluvy, prvá dodávka teda mala byť ukončená zhruba v polovici roku 2023. Verejné obstarávanie však neprebiehalo podľa plánu, nasledovala séria odvolaní a súťaž sa začala naťahovať natoľko, že podmienka eurofondov - dodanie do konca roka 2023 - sa stala nesplniteľnou.

Vzhľadom na to, že nové električky mali byť obojsmerné o dĺžke 30 metrov, mali nahrádzať primárne starnúce vozidlá typu KT8D5. Neúspešné verejné obstarávanie však donútilo dopravný podnik uvažovať nad predĺžením životnosti dožívajúcich električiek KT8D5, a to formou generálnej opravy. V súčasnosti zasahuje do premávky osem električiek tohto typu s nízkopodlažným vloženým článkom a zhruba rovnaký počet vozidiel v pôvodnom prevedení. Vozidlá so stredným nízkopodlažným článkom už teda jednou generálnou opravou prešli zhruba pred pätnástimi rokmi. Priemerný vek týchto vozidiel v súčasnosti prevyšuje 30 rokov. Dopravný podnik disponuje ešte ďalšími tromi vozidlami tohto typu, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú na železničnej vlečke v areáli U. S. Steel Košice.

Okrem Košíc existuje vo svete už len niekoľko prevádzkovateľov týchto električiek, pričom väčšina z nich sa rozhodla vydať cestou úplnej obnovy vozidlového parku. Necelá dvadsiatka miškoveckých električiek KT8D5 (o. i. väčšinovo z Košíc) bola v roku 2014 nahradená novými Škodami 26T Forcity, plzenské vozidlá sú nahrádzané električkami Škoda 40T Forcity, brnianske zase najnovšími Škodami 45T Forcity. Jedinými prevádzkovateľmi, ktorí sa rozhodli aj do budúcna staviť na električky KT8D5 sú východonemecký Strausberg s jedným vozidlom tohto typu, a najväčší prevádzkovateľ električiek KT8, Praha, s vyše pätdesiatimi vozidlami, vrátane ex-košických #522, #526, #527 či #539.

DPMK začal v septembri realizovať prostredníctvom portálu josephine prieskum trhu vo veci prípravy realizácie verejného obstarávania generálnej opravy električiek KT8. Nateraz teda počet električiek, ktoré by mali prejsť generálnou opravou, ani jej výsledná podoba známe nie sú.

 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tak potom nemusime rozoberat tieto samozrejmosti, ktore su verejne o KT8 zname.
Reakcia na: monoblok #31:
Ja mám tocha relevantnejšie zdroje v DPP ako šotoakcie a šotofóry.
Reakcia na: S499.1023 #28:
Tak si skoc na den otvorenych dveri DPP alebo si prelistuj tramvajacke fora a mozes sa tam opytat, kolki vodici nemaju problem so smerom smeru jazdy u KTciek.
Reakcia na: mi.v #27:
Lesňák bol slabý aj v oblasti dopravy, riešenia skôr iba veľmi vlažne naznačoval (ak vôbec), resp. skôr hovoril o tom, čo neurobí. Mňa to nepresvedčilo, i keď viac-menej by som sa v tom, čo prezentoval našiel (aj keď v niektorých veciach by som s ním nesúhlasil, napr. ÚDI - to dnes už reálne existuje ako súčasť ref. infraštruktúry na ÚHA, iba ho treba rozvíjať po personálnej i technickej stránke, čo však vlastne platí pre celé ÚHA).
Reakcia na: monoblok #26:
V prvom rade musí byť na magistráte odborný útvar s príslušnými kapacitami, ktorý by bol schopný definovať objednávku výkonov na MHD za mesto, definovať štandardy v akých majú byť dodávané a následne ich vyžadovať a kontrolovať kvalitu (i kvantitu) reálne dodanej služby. Situácia je dnes taká, že príslušný referát je skôr v roli poštára a objednávku si viac-menej definuje DPMK sám (na základe rôznych požiadaviek z rôznych strán - od obyvateľov až po starostov MČ), rovnako aj kvalitu služby si kontroluje sám. V takom prípade nečudo, že sám DPMK necíti tlak na zlepšovanie (aj keď vnímam, že v kolektíve má hneď niekoľko ľudí, ktorí tú snahu majú).

Ako dôkaz tohto stavu sa odporúčam magistrátu opýtať, podľa akého Plánu dopravnej obslužnosti, v zmysle § 20 zákona 56/2012 Z. z. ( https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2012/56/20220801#paragraf-20 ) dnes objednáva výkony u DPMK. Budete prekvapení, koľko primátorov už tento problém (ne-)riešilo.
Reakcia na: monoblok #26:
Kristepane, čo to vykladáš za bludy? KT8, ktoré regulérne úvraťujú na Pankráci aj v Holyni, neobľubujú zmeny smeru? A Brno je mestečko a výpadok tram sa dá nahradiť?
Reakcia na: cepheus #25:
Na jednej strane sa mi páči, že Lesňák chce riešiť dopravu, na druhej strane som mal trochu obavy, lebo v ostatných oblastiach vôbec nevyzeral byť silný. U mňa možno bude mať šancu o 4 roky, keďže po 2 volebných obdobiach už je dobré vymeniť každé vedenie. Ja som Polačeka na prvý krát nevolil, ale vzhľadom na dobré výsledky práce a nízku korupciu som mu v druhých voľbách dal šancu.
V prvom rade si uvedomte, ze nove elektricky potrebuju jazdit po lepsich tratiach, nez mame v KE. Urobila sa velka rekonstrukcia a opat sa do trati neinvestuje ani euro, pozrite si, ako uz vyzera krizovatka pri starej sportovej hale. No a to sa este neurobilo nic s Alejovou a Jazerom.
Ano, Surovsky ma obsesiu s T3, tak budu este nejaky cas jazdit wany, KT8 zase v Prahe velmi neoblubuju zmeny smeru resp chce to cit, na druhej strane maju tram v Prahe podstatne vacsi vyznam nez v mestecku ako Brno, mozno do Reckovic by to uz bus doprava nedala, ale inak sa vypadok tram da nahradit.
V Kosiciach budeme musiet do MHD naliat o dost vacsie prachy, ak chceme, aby mala lepsiu uroven. No a s tymi $$ musia prist aj zvysene naroky od ludi v podniku, ci uz na udrzbe alebo tom pristupe, inak tu budeme v takejto slamastike este poriadne dlho.
Reakcia na: LUKYmhd #21:
no vidis a zvolili ho znova dalsie 4 roky ,mame tu to iste ten isty tandem polacek+trnka.. hoci ja som podporil Lesnaka, zial nevyslo.. rozlucme sa s novymi elektrickami ci tratami..
Reakcia na: Fero1 #23:
Čo si pamätám, tak Košice vždy trpeli tým, že ako preferované železiarske mesto mali stále a intenzívne dodávky nových vozidiel, takže všetko sa riadilo mantrou "električka sa neudržiava, po opotrebovaní sa vymení".
Reakcia na: tbus #15:
Normalne som prekvapeny, ze si niekto dalsi vsimol, ako vyzerajú košické variá.... Osobne si myslím, že by to nebolo v poriadku, ani keby boli skladované a udržiavané v 80 ročnej vozovni.... Naše električky majú starostlivosť rovnakú, ako mali T1, ktoré vyradili po pár rokoch od sprevádzkovania, vyzerajú rovnako ako T3 po 25 rokoch sprevádzkovania.... Otrepané, bez laku, neumyté, so železničnou hrdzavohnedou patinou, hrdzavými prahmi na dverách, neumytými bočnicami nad oknami odkedy ich priviezli do KE...
Reakcia na: MHDPrešov36 #20:
Zaujímavá je aj táto košická obsesia skladovať na mraky nepotrebných vozidiel, lebo "čo ak". Ak je nedostatok vozov do výpravy, úplne stačí dotiahnuť niektoré z dvadsiatky elín na vlečke USS. Nebudú v horšom stave, než by boli modernizované T3 po siedmich rokoch nejazdenia.
Reakcia na: tbus #15:
tato sucasna dona uz mala resp. mohla byt davno preč nebyt neschopneho primatora slubotechny a skutek utek. Toto cele je fakt na hambu ani elektricky nove ani trate poriadne hlavne ze slubovali ze budu lepsii ako smer.
Teraz sa rieši nedostatok prevádzkyschopných električiek, ale pred 6 rokmi nebol problém predať modernizované T3 (337 a ostatné). Síce mali (teda aspoň myslím) neúspornú výzbroj TR37, no boli menej zastaralé ako súčasne prevádzkované T6A5...
Reakcia na: Yogi616 #5:
Rád by som niekedy videl socio-psychologicko-ekonomický rozbor tej dlhoročnej bezmyšlienkovej a bezvýhradnej košickej adorácie Prahy a ich, ehm, postupov. Fakt sa často zamýšľam, kde sa to vzalo a či je to len košická balkánska malosť kopírovať od niekoho úplne všetko da capo al fine alebo je za tým ešte nejaký iný mentálny defekt 🙂

V Prahe si dávajú ďalej vyrábať wany, takže šup do toho, mentálny zásek na Bardejovskej je na to viac než adekvátny. Veď to nie je tak dávno, čo sa tam do oficiálnych dokumentov písali zámery nakupovať električky s kapacitami vztiahnutými k modelom T3, KT4 a KT8 (2×T3). Pretože v mentálnych 80. rokoch predsa nič iné neexistuje.
Reakcia na: cepheus #13:
Čím bol ten adorovaný Reiprich taký úžasný?
Reakcia na: tbus #15:
Ak sa nebude mať údržba na čom nastaviť, tak sa nikdy nenastaví.
V sucasnej dobe isto lepsie urobit zopar GO ako kupovat moderne NP vozy, kym nie je vybudovana dielenska zakladna a poriadne zrekonstruovane trate, a hlavne kym nie je udrzba mentalne a financne nastavena na to, ze tie vozy budu potrebovat nejaku starostlivost. Ked vidim ako pri kosickom gazdovani vyzeraju po par rokoch varia tak mam obavy.
medzitym v Brne uz jazdi prva novo dodana skoda 45T podobne co boli v sutazi a mohli sme ich mat u nas resp mali dojst aj k nam https://www.cs-dopravak.cz/do-brna-dorazila-prvni-nova-tramvaj-skoda-45t/ ukazka z prvej jazdy https://fb.watch/gjW5O09jfH/