Aké zmeny prinesie nový GVD v Košickom kraji?

Obdobie na prelome školského roka a prázdnin sa každoročne nesie v znamení návrhu nového železničného grafikonu, ktorý by mal platiť od najbližšieho decembra. Tento rok však vyvolal veľké vášne a lokálne médiá sa predbiehali v srdcervúcich titulkoch. Dôjde skutočne k zhoršeniu, alebo sa väčšina ľudí dostane do svojho cieľa skôr?

Každoročne dochádza v polovici decembra k zmene grafikonu vlakovej dopravy (skr. GVD) prakticky v celej Európe. Väčšina vlakov, ktoré na slovenských tratiach premávajú, je objednávaná na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, ktorú v súčasnosti uzatvára s jediným zmluvným dopravcom, Železničnou spoločnosťou Slovensko, Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Nakoľko v posledných rokoch nedochádzalo k významným zmenám v objemoch objednávaných vozokilometrov, pri medziročných zmenách grafikonov sa robili len kozmetické úpravy, ktoré nevyvolali nezvyčajnú pozornosť verejnosti a médií.

Začiatkom mája tohto roka zverejnilo MDV SR strategický dokument, plán dopravnej obslužnosti pre železničnú osobnú dopravu, ktorý stanovuje ideálnu - optimalizovanú podobu železničnej osobnej dopravy do konca roku 2023, teda do finálneho míľnika pre Plán obnovy. V dokumente boli vytvorené jednotlivé dopravné koncepty vrátane liniek, dôležitých uzlov či jednotných štandardov, pričom prvé zmeny majú byť implementované práve do GVD 2022/2023.

Bez ohľadu na emócie, ktoré návrh nového grafikonu vyvolal, je možné označiť ho za mimoriadne odvážny, až stereotypy rúcajúci. Spolu s ním by teda malo od decembra dôjsť k rozsiahlym zmenám vo vedení a zastavovaní vlakov, vrátane zrušenia zastavovania vo vybraných zastávkach. Práve toto spustilo výtlak na sociálnych sieťach a v lokálnych médiách, ktoré sa predbiehali v emotívnejších titulkoch, ktorá hladová dolina bude viac postrádať.

Ako to však v skutočnosti bude, pocítia cestujúci zhoršenie, alebo sa väčšina cestujúcich bude môcť dopraviť do svojho cieľa za kratší čas, prípadne častejšie, než doteraz? Aké sú ďalšie vyhliadky pre jednotlivé trate?



Trať 180 - smer Poprad-Tatry (GVD)

Z centra regiónu, mesta Košice, vychádza niekoľko hlavných smerov a železničných tratí. Za najdôležitejšiu trať je možné považovať trať č. 180 vedúcu smerom na Poprad, ktorá slúži aspoň čiastkovo ako kostra väčšiny dopravy na východnom Slovensku. Prostredníctvom nej je zabezpečované spojenie s okresným mestom Spišská Nová Ves, regionálnym turistickým centrom Poprad, či nepriamo aj s okresmi Gelnica a mestom Prešov. 

Súčasnosť

V súčasnosti sú vlaky na tejto trati vedené v štyroch vrstvách, a to v:

  • pomalej vrstve, ktorú tvoria osobné vlaky linky Košice - Poprad-Tatry - (Žilina),
    • 60-minútový interval v špičke, 120-minútový interval v sedle,
    • zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach,
  • zrýchlenej vrstve, ktorú tvoria regionálne expresy linky Košice - Poprad-Tatry,
    • doplňujú rýchliky v špičkách na 60-minútový interval,
    • zastavujú v Kysaku, Margecanoch, Krompachoch, Spišských Vlachoch, Spišskej Novej Vsi a Smižanoch,
  • rýchlej vrstve, ktorú tvoria rýchliky linky Košice - Poprad-Tatry (- Žilina - Bratislava),
    • 120-minútový interval celodenne,
    • zastavujú v Kysaku, Margecanoch a Spišskej Novej Vsi,
  • expresnej vrstve, ktorú tvoria vlaky IC/SC ZSSK (Košice - Žilina - Bratislava/Praha/Wien) a iné komerčné spoje,
    • vlaky ZSSK s odchodmi z Košíc po 5., 7., 11., 15. a 17. hodine,
    • zastavujú výhradne v Kysaku, príp. aj v Spišskej Novej Vsi.

Návrh GVD 2022/2023

V rámci prvej implementácie schváleného PDO by malo od decembra dôjsť k zmene len v rámci rýchlej vrstvy, teda na rýchlikoch z Košíc do Bratislavy. Na tejto linke bude od nového grafikonu zavedená pásmová obsluha, ktorá sa zvykne zavádzať na tratiach, resp. linkách s výraznými nerovnomernosťami v dopyte na jednotlivých úsekoch. Z rýchlikov by sa v novom grafikone mali stať expresy Tatran, ktoré by v úseku Košice - Púchov zastavovali ako v súčasnosti, s vynechaním zastavenia v Margecanoch, následne by od Púchova premávali expresne so zastavením len v Trenčíne, Trnave a Bratislave-Vinohradoch.

Oproti súčasnosti by došlo pre väčšinu cestujúcich z východného a stredného Slovenska - od Košíc po Púchov - k skráteniu jazdného času pri ceste do Bratislavy či Trnavy o 25 minút. Pre cesty zo zastávok od Košíc po Vrútky do Nového Mesta nad Váhom, Piešťan a Leopoldova pribudne nutnosť prestupu v stanici Trenčín na rýchlik linky (Žilina -) Trenčín - Bratislava, pre cesty do Trenčianskej Teplej pribudne nutnosť prestupu v Žiline na osobný vlak linky Žilina - Trenčín.

Vďaka reorganizácii časových polôh vlakov, v Košiciach bude totiž umiestnený taktový uzol na 0. a 30. minútu, vytvoria zastávkové vlaky do smerov Poprad/Prešov pravidelný 30-minútový interval v špičke v úseku Košice - Kostoľany nad Hornádom - Kysak.

Návrh do ďalších grafikonov

Vývoj dopravy na linke označenej ako Ex1 Košice - Žilina - Bratislava závisí od prognózy financovania zo strany ministerstiev, zamýšľaný cieľový stav však pozostáva z celodenného 60-minútového intervalu v celom úseku so začiatkom premávky zhruba po 5. hodine rannej.

Ilustračné foto © Max

Trať 188 - smer Prešov (GVD)

Blízkosť dvoch veľkých krajských miest prirodzene vytvára silné prepravné vzťahy, relácia Košice - Prešov toho nie je žiadnou výnimkou. Železničná doprava však na tomto úseku, minimálne čo sa počtu spojov týka, hrala vždy druhé husle. Cestovný čas medzi dvoma mestami bol pridlhý, všetky vlaky zastavovali dlhé roky vo všetkých zastávkach a cestovný čas sa neúmerne naťahoval kvôli prestupným väzbám na a z bratislavských rýchlikov. Počas víkendov navyše bývalo spojenie degradované prestupmi v stanici Kysak na osobné vlaky linky Košice - Poprad.

V súčasnosti sú vlaky na tejto trati vedené v dvoch vrstvách, a to v:

  • pomalej vrstve, ktorú tvoria osobné vlaky linky Košice - Prešov - Lipany,
    • 60-minútový interval v úseku Košice - Prešov,
    • 60-minútový interval v špičke, 120 až 180-minútový interval v sedle v úseku Prešov - Lipany,
    • zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach,
  • rýchlej vrstve, ktorú tvoria regionálne expresy linky Košice - Prešov,
    • 60-minútový interval v špičke pracovných dní,
    • zastavujú len v Kysaku.

Návrh GVD 2022/2023

Narozdiel od predchádzajúcej trate by malo na trati č. 188 dôjsť k výrazným zmenám, zavedený bude úplne nový dopravný koncept. Na celej trati by mala byť zavedená pásmová obsluha, ktorá by pozostávala zo zastávkových vlakov do Prešova a zrýchlených vlakov do Lipian.  

Od nového grafikonu budú vlaky na tejto trati premávať nasledovne, v:

  • pomalej vrstve, ktorú tvoria osobné vlaky linky (Čierna nad Tisou -) Košice - Prešov,
    • 60-minútový interval v špičke, 120-minútový interval v sedle
    • zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach,
  • rýchlej vrstve, ktorú tvoria regionálne expresy linky Košice - Prešov - Lipany,
    • 60-minútový interval v úseku Košice - Prešov,
    • 60-minútový interval v špičke a 120-minútový interval v sedle v úseku Prešov - Lipany,
    • v úseku Košice - Prešov zastavujú len v stanici Kysak,
    • v úseku Prešov - Lipany zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach.
Počet vlakov na úseku
Košice - Prešov Prešov - Lipany
pracovný deň víkend pracovný deň víkend
súčasnosť GVD 22/23 súčasnosť GVD 22/23 súčasnosť GVD 22/23 súčasnosť GVD 22/23
22 párov 33 párov 15 párov 27 párov 15 párov 15 párov 10 párov 10 párov

Návrh do ďalších grafikonov

Prevádzkový koncept navrhovaný v nasledujúcom grafikone predstavuje plnú implementáciu PDO a jeho ďalšia zmena sa neočakáva, nakoľko by mala predstavovať ideálny stav.

Ilustračné foto © Tomáš Mihalik

Trať 173 - smer Gelnica (GVD)

"Hladovej doline chcú vziať rýchliky, ľudia sú nespokojní", "Nový cestovný poriadok železníc pobúril tisícky ľudí na východnom Spiši, v Margecanoch nebudú zastavovať rýchliky" či "V Hnileckom regióne spustili petíciu proti novému grafikonu" - aj takto zneli titulky lokálnych médií po zverejnení návrhu nového grafikonu. Asi najvýraznejšou a najskloňovanejšou zmenou, ktorú nový grafikon priniesol, je zrušenie zastavovania všetkých rýchlikových spojov v ŽST Margecany. Hoci majú expresy Tatran od Košíc po Púchov zastávky totožné so súčasnými "šesťstovkovými" rýchlikmi, zastávka v Margecanoch ako jediná ubudla. Dôvodom má byť zrýchlenie spojenia z východu na západ republiky a šetrenie financií, cestujúcim z Hnileckej doliny majú ako náhrada slúžiť osobné vlaky linky Košice - Poprad-Tatry, ktoré sa budú v stanici Margecany stretávať z oboch smerov v rámci taktového uzla v 0. minúte.

V súčasnosti sú vlaky na tejto trati vedené v dvoch vrstvách, a to v:

  • pomalej vrstve, ktorú tvoria osobné vlaky linky Margecany - Nálepkovo (- Dobšinská Ľadová Jaskyňa),
    • 60-minútový interval v špičke a 120-minútový interval v sedle v úseku Margecany - Nálepkovo,
    • 120-minútový interval v špičke a 240-minútový interval v sedle v úseku Nálepkovo - DĽJ,
    • zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach,
  • zrýchlenej vrstve, ktorú tvoria regionálne expresy linky Margecany - Banská Bystrica,
    • 2 páry spojov počas pracovných dní (v takte s osobnými vlakmi),
    • 4 páry spojov (240-minútový interval) počas víkendov (v takte s osobnými vlakmi),
    • v úseku Margecany - Nálepkovo zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach,
    • v úseku od Nálepkova smer Brezno zastavujú len v dôležitejších bodoch.

Ako ovplyvní nový grafikon cestovanie železničnou dopravou z Hnileckej doliny?

Úsek Súčasný cestovný čas Cestovný čas v novom GVD
Gelnica - Košice 1 h. 1 min. až 1 h. 9 min. 51 min.
Nálepkovo - Košice 1 h. 42 min. až 1 h. 50 min. 1 h. 32 min.
Gelnica - Spišská Nová Ves 55 min. až 58 min. 1 h. 4 min.
Nálepkovo - Spišská Nová Ves 1 h. 36 min. až 1 h. 39 min. 1 h. 45 min.
Gelnica - Žilina 3 h. 36 min. 4 h. 43 min.
Gelnica - Bratislava 6 h. 5 min. 6 h. 51 min.

Mimo predĺženia cestovného času pre väčšinu okresu Gelnica v rádoch až desiatok percent pribudne všetkým cestujúcim z tejto lokality jeden prestup navyše, ak by cestovali do staníc, kde po novom expresy zastavovať nebudú, pribudnú im prestupy dva, vrátane dvoch hodinových prestojov v Poprade a v Žiline. Okrem iného dôjde k odstrihnutiu obcí pod kopcom Rešetka od diaľkového spojenia, po zrušení zastavovania v Margecanoch teda vyvstáva otázka budúcnosti autobusovej linky Prešov - Bzenov - Radatice - Ľubovec - Sedlice - Margecany. 

Podľa slov ZSSK a Ministerstva dopravy a výstavby sa ohľadom zastavovania v Margecanoch vedie stále odborná diskusia a výsledná podoba grafikonu nemusí byť totožná s podobou tohto návrhu. Otázne však zostáva, nakoľko pevná je časová poloha navrhovaných expresov, a ako veľmi by pridanie zastavovania v Margecanoch ovplyvnilo súčet cestovných časov všetkých cestujúcich. Reálnym dôsledkom však môže byť, že takéto predĺženie už tak dlhých cestovných časov vo verejnej doprave na Slovensku definitívne odkloní miestnych obyvateľov od jej používania.

Ilustračné foto © Dispecer

Trať 191 - smer Michalovce (GVD)

Na linke z Košíc do Michaloviec a Humenného by oproti súčasnosti nemalo dôjsť k výraznejším zmenám. Okrem drobných zmien časových polôh jednotlivých vlakov by mala byť posilnená linka z Trebišova do Michalian, na ktorej by mal byť zavedený počas pracovných dní takmer celodenný 60-minútový interval oproti súčasnému dvojhodinovému intervalu s vloženými posilovými spojmi.

Do ďalších grafikonov sa počíta aj na linke Košice - Humenné so zavedením 60-minútového intervalu v čase špičiek, po elektrifikácii úseku Bánovce nad Ondavou - Humenné, ktorého elektrifikácia prebieha už od roku 2006, sa predpokladá vytvorenie uceleného vozebného ramena (Lipany -) Prešov - Košice - Humenné. Účelom má byť zníženie obsadenia koľají v stanici Košice, optimálnejšie využívanie súprav a zároveň čo najmenej technicko-prevádzkových úkonov, ako obrat klasických súprav, vrátane posunu.

Trať 160 - smer Rožňava (GVD)

V porovnaní so súčasným stavom dopravy nedôjde ani na trati do Plešivca a Zvolena k výraznejším zmenám, neveľkými úpravami prejdú časového polohy vlakov regionálnej dopravy. Po zahustení rýchlikov v niektorom z nasledujúcich grafikonov na úplný dvojhodinový takt bude medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou vytvorený celodenný hodinový takt, čo zároveň predstavuje finálnu podobu dopravy na tejto trati.

Trať 190 - smer Čierna nad Tisou (GVD)

Smerom na Čiernu nad Tisou okrem predĺženia všetkých vlakov až do Prešova nedochádza k žiadnym zmenám. Výhľadovo do nasledujúceho grafikonu (2023/24) je plánované zavedenie obdobného konceptu, aký sa bude už od decembra skúšať na trati Košice - Prešov - Lipany. Mala by tu byť zavedená pásmová obsluha, ktorá by pozostávala z dvoch liniek:

  • pomalá vrstva v podobe linky Michaľany - Košice - Prešov,
    • 60-minútový interval v špičke, 120-minútový interval v sedle,
    • zastavuje vo všetkých staniciach a zastávkach,
  • rýchla vrstva v pobode linky Košice - Čop,
    • 60-minútový interval v špičke, 120-minútový interval v sedle v úseku Košice - Čierna nad Tisou,
    • 240-minútový interval v úseku Čierna nad Tisou - Čop,
    • zastavuje len na zastávke Košice predmestie, od Michalian zastavuje vo všetkých staniciach a zastávkach.

Vďaka tomuto konceptu by boli vlaky rovnomernejšie zaplnené, cestujúcim od Čerhova smerom k Čiernej nad Tisou by sa navyše skrátila cesta do krajského mesta o vyše 15 minút.

Trať 169 - smer Čaňa (GVD)

Už od decembra 2021 vzrástol počet spojení z Košíc smerom do Maďarska násobne, z pôvodných dvoch párov vlakov, ktoré premávali ráno a večer začalo do Košíc zachádzať z Maďarska až sedem párov vlakov EC linky Košice - Budapešť. Stalo sa tak aj vďaka elektrifikácii trate do Sátoraljaújhely a vytvoreniu nového dopravného konceptu na maďarskej severovýchodnej železničnej magistrále. Tento stav by mal byť, čo sa diaľkových spojení týka, zrejme konečný.

Situáciu v aktuálne na tejto trati neprevádzkovanej regionálnej doprave však môže do veľkej miery ovplyvniť správa o príchode strategického investora, pôvodne švédskej automobilky Volvo, ktorá plánuje vybudovať svoj výrobný závod na poliach pri obci Valaliky. Kvôli tejto investícii došlo aj k zmene územného plánu obce Valaliky, ktorý počíta s preložkou železničnej zastávky Valaliky z pôvodnej polohy do polohy v blízkosti autobusovej zastávky Valaliky, Všechsvätých, kde by mal vyrásť aj terminál integrovanej dopravy. Automobilka by mala vytvoriť približne 3,5-tisíca nových pracovných miest, čo bezpochyby ovplyvní dopyt po doprave do tejto oblasti. Osud regionálnej dopravy na tejto trati teda nemusí byť vôbec spečatený a dokazuje, že aj v "živote" železníc prebieha istý kolobeh - trate vznikajú aj zanikajú a to, čo bolo žiadúce pred storočím, nemusí byť osožné dnes.

 

Ako vnímate návrh nového grafikonu Vy?
Svoj názor, prípadne postrehy môžete vyjadriť v komentároch pod článkom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: EM 488.0 #1:
Pre 'dyskrymynovaních' stačia aj 460
Reakcia na: EM 488.0 #1:
Koniec pantografov je otázka mesiacov. Už je možné poskladať iba dve súpravy 460 + 3×063 + 460. Potom ostali ešte nejaké záložné vložáky a jedno putovné čelo.

Vo všeobecnosti ale považujem za najväčší nešvár PDO, že ministerstvo nevie presne definovať, aké vozidlá a kde chce voziť. Alebo inak - nie ani tak konkrétne vozidlá, ale parametre liniek.

Ono to celé vykazuje stav, že dopravnú obslužnosť napísali na vozový park ZSSK, ktorý sa očakáva v roku 2024. Takže ministerstvo už zrazu nechce na 233-kilometrovú linku do Zvolena vozeň prvej triedy. Miesto toho tam chce 4× Bdteer, čo už aj bolo implementované. Dojemná zhoda v počte takto uvoľnených vozňov 1. triedy s počtom vozňov, ktoré chýbali na R 6xx, aby na každom rýchliku boli dva vozne prvej triedy. Tak teraz ich tam máme - na jednom rýchliku Aeer 1 plus, na inom zasa obyčajný Aeer. Veď vozeň ako vozeň.

Nijaký plán do budúcnosti. Ešte pred koronou sa minister vozil Gemeranom a vydal befehl, že tam má byť aspoň minibar. Kam to zmizlo? Ani minibar, ani požiadavka, aby tam bolo do roku 202x aspoň bistro. Nič.

A podobné to je na regionálkach. Plánované radenie 660 alebo 661 alebo nejaký rušeň s nejakými 4 vozňami druhej triedy. Nijaká ambícia vozový park upratať do liniek. Nijaká ambícia mať jednu linku vozenú rovnakým typom vozidiel.

Keď to porovnám s elaborátmi českého ministerstva, tak ten slovenský plán je ako od chudobného príbuzného, bohužiaľ.
Reakcia na: mi.v #4:
Prosím, tram-train už vykopávavajme z hrobu...
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #5:
Načo? Aby vznikol ďalší z dôvodov cestovať autom?
Reakcia na: mi.v #4:
Mali by tam predĺžiť električkovú trať z Barce.
Možno by Košice mohli pre Volvaliky oprášiť aj sen o tram-traine.
Reakcia na: EM 488.0 #1:
Načo ich koniec? Už teraz to je akokeby tu neboli, tie dva či štyri RegioShity čo sem prišli ich úplne zatienili. To uz akokeby 460 na tych 7-6 Os denne nejazdili
Reakcia na: EM 488.0 #1:
Paradoxne "červené" pantografy SM 488.0, ktoré vždy boli v trocha lepšom stave ako košické hrôzy, sú už preč ale zelené ozruty s revúcimi tlapovými prevodmi sú asi nesmrteľné.
A očakáva sa aj zmena vo vlakoch jazdiacich na 188čke? Napr. niečo ako koniec Pantografov?