Plynové Tedomy C12 G definitívne dojazdili

Po viac ako štrnástich rokoch ukončili svoju púť po košických cestách aj posledné dva autobusy typu Tedom C12 G.

Po vypršaní revízií tlakových fliaš na stlačený zemný plyn sa z premávky vytratili aj posledné prevádzkované autobusy Tedom C12 G.

Plynové Tedomy C12 G boli prvými nízkopodlažnými štandardnými mestskými autobusmi v Košiciach, ktoré boli dodávané vo väčšom počte. Dovtedy cestujúcim slúžili z tejto kategórie len tri autobusy Solaris Urbino 12. Autobusy vyrábala česká strojárenská spoločnosť TEDOM a.s. so sídlom na Vysočine, v meste Třebíč od roku 2007. Jednalo sa o nástupcu modelu Tedom Kronos 123, ktorý sa rovnako vyrábal ako v plynovej, tak v naftovej variante. Hneď v roku 2007 do Košíc zamierilo celkovo 19 autobusov tohto typu, čím sa DPMK v tom momente stal najväčším prevádzkovateľom tohto typu na svete. Prakticky šlo o prvé sériovo vyrobené autobusy značky Tedom, produkcia predchádzajúcich rokov sa v prípade mestského typu zastavila na čísle 17 vyrobených vozidiel.

Tedomy boli v Košiciach do premávky zaraďované na prelome rokov 2007 a 2008 postupne podľa toho, ako boli dodávané do dopravného podniku. Model síce prešiel v roku 2008 faceliftom, budúcnosti ale nemal žiadneho nástupcu. Spoločnosť TEDOM k 10. januáru 2012 ukončila výrobu autobusov, čím sa pomyselne uzavrela kapitola třebíčskej firmy na trhu výroby autobusov. Za celú dobu produkcie bolo vyrobených viac než 200 vozidiel, ktoré boli dodávané na český, slovenský a bulharský trh. Je na mieste dodať, že aj napriek nedlho trvajúcej produkcii naftových a plynových autobusov neopustil TEDOM sektor dopravy nadobro, ich motory sú hojne používané pri modernizáciách motorových vozňov r. 810 prevádzkovaných na českej železnici.

Konštrukcia vozidiel

Konštrukcia Tedomov C12 G sa ničím špeciálne nelíšila od iných, v tom čase vyrábaných autobusov. Autobusy boli plne nízkopodlažné, len s mierne vyvýšenou podlahou v mieste zadnej nápravy, čo plne uspokojovalo potreby nielen menej mobilných cestujúcich. Viac než polovica sedadiel bola dostupná priamo z nízkej podlahy bez nutnosti prekonania výškového rozdielu. Dvojica sedadiel v blízkosti priestoru pre detský kočík bola časom odstránená.

Všetky vozidlá boli dodané v jednej sérii a vzhľadovo sa od seba nijako neodlišovali, vozidlá boli totožné z hľadiska dizajnu, interiéru či inými detailmi. Autobusy boli poháňané plynovým motorom vlastnej výroby, typu Tedom TG 210 AV TA 04 spĺňajúcim emisnú normu Euro 4, všetky boli vybavené automatickou prevodovkou. Už z výroby disponovali akustickým hlásičom zastávok a interiérovými aj extérierovými elektronickými tabuľami. Postupom času boli niektoré vozidlá vodičmi "skrášlené" rôznymi nálepkami, nátermi a inými vychytávkami. 

Prevádzka

Vozidlá boli nakupované s cieľom nahradiť časť poradí na menej vyťažených linkách MHD a vyradiť tak najstaršie kúsky z vozidlového parku. Autobusy boli zaraďované do vozovne VŠA a dostali číselný rad od 5601 vyššie. Prvé tri Tedomy začali jazdiť v novembri 2007 na linkách 14 (Čermeľ, Alpinka, Jahodná), 20 (Košická Nová Ves, Šaca) a 22 (Baňa Bankov, Džungľa).

Postupom času sa tieto vozidlá objavili viacmenej na všetkých linkách MHD, ktoré boli obsluhované štandardnými 12-metrovými autobusmi. Do leta 2008 si stihli vyskúšať staré linkové vedenie vrátane liniek 35 či 40, od leta 2008 zase nové. Do roku 2014 boli vypravované z garáže VŠA na linky 13 16 20 20L 23 25 29 31 34 52 52L. Takisto slúžili ako zálohové vozidlá.

Po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NB 12 City v 1. polovici roku 2014 začala úloha Tedomov v košickej doprave upadať, a postupom času sa presúvali na menej dôležité výkony. Počas výluk električiek počas rekonštrukcií a modernizácií hrali nezastupiteľnú rolu na náhradnej doprave. Po zrušení garáže VŠA boli všetky vozidlá, ktoré sa ešte vyskytovali v premávke presunuté do garáže Hornádska.

V posledných rokoch života sa niektoré Tedomy udomácnili na linke 11 (a vybraných spojoch linky 24), preto boli vozidlá #5602, #5604, #5611, #5612, #5617, #5618 a #5619 náležite upravené a vyzbrojené oddelenou kabínou vodiča. #5602 mala okrem oddelenej kabíny aj prečalúnené sedadlá, textilný poťah bol nahradený koženkovým. Okrem linky 11 sa jeden Tedom objavoval pravidelne aj na linke 28, konkrétne na treťom poradí (špička). Aj v posledných mesiacoch, keď už spievali svoju labutiu pieseň, častokrát nahrádzali nielen v rámci záloh linky, kde by mali premávať výhradne veľkokapacitné autobusy.

Vyraďovanie

Vyraďovanie týchto vozidiel začalo pozvoľným tempom v roku 2015, kedy bol vyradený prvý Tedom #5615, odstavený už od roku 2014. Tesne ho nasledovali aj vozidlá #5605 a #5609, z ktorých sa počas odstavenia začali ťažiť náhradné diely. K oprave už nedošlo a po dodaní elektrobusov boli vyradené. Vozidlo #5612 dojazdilo tesne na to na vážne poškodenie rámu (pozn., výrobca garantoval 12-ročnú životnosť vozidla), ostatné vozidlá boli vyraďované časom postupne podľa stupňa opotrebenia, porúch a príp. nákladnosti ich opravy. Roku 2021 sa dožili len vozidlá #5611, #5618, #5619, pričom derniéry na linkách sa dočkala len posledná dvojica. Posledným dňom, kedy sa Tedomy ocitli v premávke bol 21. január 2022.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispatcher #1:
No nedojazdili, ale chýba nie je na strane iMHD, ale na strane DPMK, kde si poplietli dátumy...
Hlavne že tedomy definitívne dojazdili a 13.2.2022 som videl tedom na zastávke Nám. Osloboditeľov.