Integrovaná koľajová doprava

Základné údaje o projekte

Prvá etapa výstavby "Integrovanej koľajovej dopravy" (IKD) v Košiciach pozostávala z rekonštrukcie električkovej trate v úseku od Námestia Maratónu mieru cez Hviezdoslavovu, Kuzmányho a Štúrovu ulicu, Námestie osloboditeľov až na Staničné námestie. Súčasťou stavby bola aj rekonštrukcia obratiska Námestie Maratónu mieru na Železničnej ulici a obratiska Staničné námestie.

Investor Mesto Košice
Objednávateľ projektovej dokumentácie Železnice Slovenskej republiky, a. s. 
Projektant SUDOP Brno, spol. s r. o. 
Zhotoviteľ Združenie firiem DÚHA, a. s. (Prešov), ZUE, s. a. (Kraków)
Náklady na výstavbu 39 608 492,23 € s DPH
Termín výstavby 14.7.2014 - 25.10.2015
Financovanie Operačný program Doprava - Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), Mesto Košice (5 %)

 

 


Popis projektu

V rámci rekonštrukcie boli kompletne zrekonštruované telesá tratí, teda koľajový spodok a zvršok spolu s kompletnou výmenou trolejového vedenia vrátane výmeny trakčných stĺpov. Zrekonštruované boli aj všetky dotknuté zastávky vrátane prístupov k nim. Tiež boli vylepšené viaceré parametre trate, ktoré vo výsledku vedú k väčšej priepustnosti a atraktivite dopravy - zväčšenie polomerov oblúkov, predĺženie nástupišť a komplexná rekonštrukcia zastávok, zmena koľajovej konfigurácie v križovatke Námestie Maratónu mieru, rekonštrukcia obratiska Staničné námestie s prípravou na prepojenie električkovej siete so sieťou ŽSR. Väčšina úsekov na Štúrovej a Kuzmányho ulici bola zakrytá umelým trávnikom, čo prispelo k zvýšeniu estetickej hodnoty prostredia. Súčasťou projektu bola aj výstavba novej meniarne pri krytej plavárni, neďaleko od pôvodnej meniarne.


Základné požiadavky

Najvyššia rýchlosť 65 km/h
Priechodný prierez STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí"
Typ koľajníc S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky)
Nápravové tlaky 12 ton
Nástupištia - dĺžka 40 - 80 metrov
Nástupištia - nástupná hrana 200 milimetrov nad temenom koľajnice
Výhybky elektrické ovládanie a ohrev
CSS s možnosťou preferencie koľajovej dopravy

UČS 31: Námestie Maratónu mieru - Staničné námestie

V rámci rekonštrukcie úseku NMM - Staničné námestie došlo k doplneniu koľajovej spojky v priestore križovatky Námestie Maratónu mieru, ktorú by mohli v budúcnosti využívať vozidlá tram-trainu. Tie sa kvôli polomerom oblúkov nebudú môcť otáčať na obratisku Námestie Maratónu mieru na Železničnej ulici. Okrem rekonštrukcie obratiska tiež došlo ku kompletnej rekonštrukcii koľajovej križovatky na NMM aj so zmenou koľajovej konfigurácie. Novinkou je aj zmena trasy napojenia koľaje na Hlavnej ulici, ktorá je občasne využívaná na prezentáciu historických vozidiel DPMK. Kým predtým sa na Hlavnú ulicu dalo dostať len z obratiska na Železničnej ulici, odteraz je to možné už len pravým odbočením z Hviezdoslavovej ulice. 

Z Námestia Maratónu mieru trať pokračuje v identickej trase, ako tomu bolo pred rekonštrukciou. Električkový pás na Hviezdoslavovej ulici je vedený na samostatnom vyvýšenom telese. Križovatka Radnica Starého mesta bola upravená do podoby umožňujúcej prejazd vozidiel vlakoelektričky. Mimo priestorov zastávok bola trať na Kuzmányho ulici takmer v celej dĺžke zatrávnená. V koordinácii s projektom „Modernizácia električkových uzlov“ bola zrekonštruovaná koľajová križovatka na Námestí osloboditeľov. K drobným zmenám osovej vzdialenosti a trasy koľají došlo aj na nadväzujúcom úseku Senný trh – Staničné námestie. Tento úsek bol zrekonštruovaný v roku 2006, avšak v rámci projektu IKD musel byť prebudovaný, nakoľko nespĺňal parametre tram-trainovej trate.

Na zastávkach boli kompletne vymenené povrchy, doplnili sa ochranné, zabezpečovacie a bezbariérové prvky, došlo ku kompletnej výmene mobiliára. V rámci výmeny označníkov a inštalácie informačno-komunikačného systému boli na zastávkach osadené elektronické informačné tabule. Na každej zastávke sa po novom nachádza minimálne jeden automat na cestovné lístky. Zastávka Krajský súd bola premiestnená ďalej, do priestoru medzi ulicami prof. Kňazovického a Šrobárova. Okrem informačno-komunikačného systému bol zrealizovaný aj kamerový systém. Trať je na celej jej dĺžke monitorovaná 32 IP kamerami ovládateľnými z centrálneho dispečingu DPMK.


UČS 32: Staničné námestie s prepojením na ŽSR

Pôvodný plán počítal na Staničnom námestí s estakádou a prepojením sietí DPMK a ŽSR. Od tohto zámeru sa však kvôli značnej neopodstatnenosti projektu upustilo.


UČS 32a: Staničné námestie bez prepojenia na ŽSR

V obratisku na Staničnom námestí došlo k niekoľkým zmenám v organizácii koľajiska, bola odstránená spojovacia koľaj (vrátane výhybiek) medzi vonkajšou a vnútornou koľajou a na jej miesto bola vložená dvojitá koľajová spojka. Zastávky boli zrekonštruované len na električkových stanovištiach.


Aktuálny stav projektu

Integrovaná koľajová doprava sa skladá z dvoch častí - prvú, teda vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť SUDOP Brno, spol. s r. o., druhú, teda samotnú realizáciu projektu vyhralo združenie firiem DÚHA, a. s. (Prešov) a ZUE, s. a. (Kraków). Rekonštrukcia začala v júli 2014 a celá stavba bola odovzdaná do užívania v októbri 2015. 

Trať pred budovou VSM pred rekonštrukciou
Trať pred budovou VSM po rekonštrukcii
Zastávka Námestie Maratónu mieru pred rekonštrukciou
Zastávka Námestie Maratónu mieru po rekonštrukcii
Zastávka Hlavná pošta pred rekonštrukciou
Zastávka Hlavná pošta po rekonštrukcii

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.