Prečíslovanie košických električiek T3 z rokov 1963 - 1967 (- 1976)

Električkové systémy bývalej ČSSR sa dajú z hľadiska prečíslovania električiek rozdeliť na "usporiadané", ktoré nikdy (alebo skoro nikdy) vozidlá naprečíslovali a na väčšinové, ktoré toto síce štandardne tiež nerobia, ale občas sa tomu nevyhnú. Treťou skupinou sú prevádzky, kde sa v minulosti prečíslovávalo vo veľkom. Prečíslovanie, o ktorom je v tomto článku reč, sa netýka zmeny systému (napr. z 3 - miestnych na 4 - miestne evid. č.) alebo pri rekonštrukcii spojenej so zmenou typu vozidla. V článku sa budeme venovať prečíslovaniu v rámci existujúceho číselného systému. Okrem prečíslovania električiek (jeden voz vystrieda za život viacero čísel) existuje aj systém opačný, keď sa novými vozidlami obsadzujú stále tie isté čísla (napr. Liberec, so zvláštnou obľubou čísel 20 - 48).

K "slušným" mestám patrí Plzeň, Olomouc a Ostrava (až na 1 prípad 732II -> 1008II). K týmto mestám čiastočne patrí aj Brno, kde sa síce systematicky nikdy neprečíslovávalo, ale k občasným výmenám dochádza, keď sa starší, zachovalejší voz prepíše na novší, ktorý musel byť zlikvidovaný napr. pre požiar alebo haváriu. Takže Brno nie je úplne "čisté" rovnako ako Praha, kde sa občas objaví rozdiel medzi skutočným a papierovým životom električky. Napríklad technické preukazy vozov T3R.P sa v ojedinelých prípadoch nezhodujú so skutočnými vozidlami, z ktorých rekonštruovaná električka pochádza.

Najznámejšie v negatívnom slova zmysle boli 3 mestá: Bratislava, Most a Košice. Tu sa vďaka veľkému počtu "nových vozových skríň" (rozumej úplne novým vozom, ktoré však boli kúpené za neinvestičné prostriedky, preto ako "náhradné diely" nemali technické preukazy, tie dostali z vyradených vozidiel) došlo k prebytku starších vyradených vozidiel. Tie však neboli automaticky najhoršími vozmi. Keď potom prišiel na generálnu opravu mladší voz, ale v horšom stave, je logické, že sa opravil vyradený, ale lepší voz a nahradil novšiu električku, ktorá síce papierovo existovala naďalej, v skutočnosti však bola zlikvidovaná. Tento dôvod má svoju logiku. Ale vo vyššie uvedených mestách sa pridal ďalší, typicky socialistický nešvár - odmeny (prémie) pracovníkom dielní. V Košiciach i socialistické záväzky, ktorých plnenie sa sledovalo a "po zásluhe" odmeňovalo (rozumej: podľa toho, čo sa vykázalo, nie čo sa v skutočnosti urobilo). Jedným z "prémiových ukazovateľov" bolo "správkové percento". A práve to sa dalo veľmi jednoducho znížiť, ak sa pracovalo na papierovo neexistujúcom vozidle. Keď bola GO z polovice hotová, stiahol sa do dielní prevádzkový voz, začal sa počítať čas, ale to už sa čoskoro dokončila rozpracovaná električka, dostala technický preukaz prevádzkového vozidla a kolotoč sa mohol spustiť. Zo dňa na deň sa tak čas na GO zázračne (papierovo) skrátil na polovicu a boli prémie. Tento výmenný systém GO existoval vo všetkých troch spomenutých mestách. V Košiciach sa pridali naviac socialistické záväzky, často nereálne, napr. na opravu havarovaného vozidla. "Oprava" sa urobila jednoducho tak, že iný voz, čo bol práve v dielňach, dostal po dokončení opravy číslo havarovaného vozidla. Na havarovanom vozidle sa v tichosti pracovalo ďalej, ale to sa už "zhora" nesledovalo - veď záväzok bol už splnený (a prémie rozdané...). To vysvetľuje aj v Košiciach nie ojedinelý prípad, keď sa novým vozom ("vozňovou skriňou") nenahradil havarovaný voz, ktorý v skutočnosti skončil v šrote, ale práve ten voz, ktorý poslúžil na "opravu" ostro sledovaného voza kvôli socialistickému záväzku. Nový voz by totiž každý poznal, bolo by jasné, že nejde o opravu ale jednoducho o výmenu za úplne novú električku. A vozidlo, na ktoré sa žiadny záväzok nevzťahoval, už nikto potom nesledoval, takže sa "nová skriňa" prepiekla. Nešlo predsa o novú električku, stačilo sa pozrieť na faktúry, žiadna nová električka sa nekúpila, iba náhradné diely...

Špecifickou, naozaj len košickou príčinou prečíslovania, je vzájomná výmena vozov v súprave. V Košiciach priamo polícia požadovala a sledovala, aby sa havarovaný voz po oprave dostal dozadu a ako riadiaci slúžil voz nepoškodený. Určitú logiku to má, robí sa to i v Bratislave, lenže bez prečíslovania. Kto pozná košické pomery vie, že zadné vozy bývali "očesané" o mnohé diely, takže sa bez úpravy nedali ako riadiace použiť. Naviac boli čelné vozy košických súprav väčšinou vybavené tachometrami. Takže namiesto premontovania tachometrov a doplnenia chýbajúcich dielov vyšla po oprave z dielní úplne rovnako usporiadaná súprava, ale s vymenenými číslami. Kto by sa už z policajtov zaoberal podrobnosťami a skutočným stavom veci (toľká drzosť - výmena evidenčného čísla - to by si predsa nikto netrúfal...). K takýmto výmenám patrí číselné (ale nie skutočné!) prehodenie vozov v dvojiciach 251+290, 256+289, 259+295, 322+323 a 301/II+302/II. Pri GO bolo potom 7 už takto prečíslovaných električiek prečíslovaných ďalej. Aj tým sa stalo, že trojitých prečíslovaní je v Košiciach celkovo 14.

Tieto totálne zmätky potom viedli k neodpustiteľným chybám a predčasnému vyradeniu mnohých električiek. Sledované električky T3 boli vyraďované v rokoch 1986 - 1995, a to bez ohľadu na to, či išlo o vozy staršie (1963 - 1967), alebo náhrady z rokov 1971 - 1976. Iróniou je, že práve vozy z roku 1976 boli medzi vyradenými už v roku 1989 (!!!). Porovnajte si to napr. s bratislavskými vozmi 7704, 7706 a 7610+7602.

Na tomto mieste je potrebné pripomenúť, že voči náhradným "skriniam" panovali v Košiciach predsudky. Išlo vraj o vozy, ktoré "aj Sovieti odmietli prevziať", a preto predsa museli byť zlé. To, že vozy z roku 1976 sú zo série, ktorá sa vyrábala pre Československo, už na tomto predsudku nič nezmenilo, v Košiciach panovalo presvedčenie, že aj toto sú vozy pre ZSSR.

Úplne samostatnou kapitolou sú košické tyristoráky s výzbrojou TV1 (T3M), rekonštruované v Brne v roku 1981. Pre poruchy boli väčšinu svojej existencie odstavené, pre prebytok vozidiel ani nebola snaha ich opravovať a tak sa stalo, že niektoré boli vyradené už 5 rokov po rekonštrukcii a GO (!!!). A voz 243II si z toho väčšinu odstál. Aj to bola socialistická ekonomika. Len si to porovnajme s osudom výzbrojí TV1 v Bratislave - fungujú tam skoro o 20 rokov dlhšie ako v Košiciach.

V tabuľke sú radené vozy podľa evidenčných čísel, náhradné skrine sú uvedené až v druhom, resp. treťom stĺpci, aby bolo na prvý pohľad jasné, že ide až o ďalšie obsadenie uvedeného čísla. Pri vozoch 320 - 325 nie sú známe výrobné čísla, vozy boli papierovo náhrady vozidiel T1. Pokiaľ je v rubrike (vyradený) pod č. uvedené číslo, znamená to, že voz s týmto číslom ukončil svoju existenciu vrátane čísla. Ak je tam uvedené "výmena", znamená to, že voz síce fyzicky skončil, ale pod jeho číslom jazdil vymenený iný košický voz, "nahradený" znamená "novú skriňu". V poslednom stĺpci sú uvedené aj niektoré typické súpravy, pokiaľ jazdili dlhšie a pokiaľ je známe, je uvedené aj obdobie. Údaje spred roka 1972 je potrebné chápať skôr tak, že boli zistené v roku 1972, ale k prečíslovaniu mohlo dôjsť aj skôr (prvý autor tohoto príspevku sledoval košické električky až od roku 1972).

Autori netvrdia, že uvedená schéma je na 100% správna. Niečo nám mohlo "utiecť". Ide však o poznatky získané prvým autorom na základe dlhých rokov osobného sledovania a zapisovania. Druhý autor potvrdzuje, že údaje poskytnuté pánom Dezsöm Véghom v priebehu korešpondencie trvajúcej vyše dvoch desaťročí, opakovane prekontroloval. Bol som prekvapený, že v Košiciach sa napriek všetkým zmätkom vyskytli aj električky, ktoré neboli nikdy prečíslované.

r. výr. / séria výr. č. prvé číslo 1. prečísl. rok 1. prečísl. 2. prečísl. rok 2. prečísl. rok vyradenia pod č. súprava / ďalej na poznámka
1976 - T3/V 164648   229II       havarovaný 1978 nahrad.  
1980 - T3/VI 168970       229III   1999 229 PV 101II merací
1976 - T3/V 164609   239II       1989 239 1976 - 1985 239II+267III
1963 - T3/II 153165 243 325II 1983     1991 325  
1963 - T3/II 153166 244         1986 244 1974 - 1986 244+255
1963 - T3/II 153167 245         1986 245 1974 - 1986 306+245
1963 - T3/II 153168 246         1991 246 1976 - 1984 246+284
1984 - 1991 246+317II
1963 - T3/II 153172 247 269III 1978     1986 269 269III+248III
1963 - T3/II 153173 248 267II 1972 266III 1975 1989 266  
1963 - T3/II 153174 249         1986 249 do konca 249+296
1963 - T3/II 153175 250 256III 1980     1990 256 dlho 256III+304II
1963 - T3/II 153176 251 290II 1971 254II 1977 1989 254 1977 - 1989 254II+262II
1963 - T3/II 153177 252 287II 1982     1990 287 1982 - 1990 287II+288
1963 - T3/II 153178 253 304II 1980     1990 304 dlho 256III+304II
1963 - T3/II 153179 254 317II 1977     1991 317 1977 - 1984 317II+316II
1984 - 1991 246+317II
1963 - T3/II 153180 255         1986 255 1974 - 1986 244+255
1963 - T3/II 153181 256 289II pred 1972 243II T3M, 1981 1986 243 odstavený už skôr
1963 - T3/II 153187 257 294II 1971 285II 1979 1986 285 po 1979 285II+283II
1963 - T3/II 153188 258   T3M, 1981     1989 258 1972 - 1981 243+258
ako T3M:
1981 - 1986 309II+258
1987 - 1989 258+289III
1963 - T3/II 153189 259 295II pred 1972 320II 1979 1992 320 320II+321II
1963 - T3/II 153190 260         havarovaný 1983 výmena  
1963 - T3/II 153191 261 291II 1971 268III 1982 1986 268 dlho 268II+291II
1971 - T3/V ?   261II       1990 261 2-dverový
školský č. 100
doposiaľ v prevádzke
1963 - T3/II 153192 262 316II 1977     1986 316 1977 - 1984 317II+316II
1963 - T3/II 153193 263         do Prahy 1969 výmena osud v Prahe (?)
1963 - T3/II 153194 264         1990 264  
1963 - T3/II 153195 265         1986 265  
1963 - T3/II 153196 266 269II 1972 294III 1978 1990 294  
1972 - T3/V 160508   266II   272II 1976 1990 272  
1963 - T3/II 153197 267 248II 1972 273III 1976 1990 273  
1976 - T3/V 164649       267III   1989 267 1976 - 1985 239II+267III
1963 - T3/II 153198 268 263II 1971     1989 263  
1971 - T3/V 158899   268II   311II 1982 1990 311  
1963 - T3/II 153199 269         havarovaný 1972 výmena  
1963 - T3/II 153200 270         1990 270  
1963 - T3/II 153201 271         1986 271 PV 102I
1963 - T3/II 153202 272         havarovaný 1975 výmena  
1964 - T3/III 153304 273 257II 1971 290III 1977 1990 290  
1964 - T3/III 153305 274         1986 274  
1964 - T3/III 153306 275 252II 1982     1986 252  
1964 - T3/III 153307 276         1986 276  
1964 - T3/III 153308 277         1986 277  
1964 - T3/III 153309 278         1990 278  
1964 - T3/III 153310 279         1990 279  
1964 - T3/III 153311 280         1986 280  
1964 - T3/III 153312 281 248III 1978     1986 248 269III+248III
1964 - T3/III 153313 282         1990 282  
1964 - T3/III 153314 283 295III 1979     1989 295  
1964 - T3/III 153315 284         havarovaný 1984 výmena  
1964 - T3/III 153316 285 259III 1979     1989 259  
1964 - T3/III 153317 286         1990 286  
1964 - T3/III 153318 287 275II 1982     1986 275  
1964 - T3/III 153319 288         1990 288 1982 - 1990 287II+288
1964 - T3/III 153320 289 256II pred 1972 291III T3M, 1981 1986 291 odstavený už skôr?
1964 - T3/III 153321 290 251II 1971 262II 1977 1990 262 1977 - 1989 254II+262II
1964 - T3/III 153322 291 238II 1971     1989 238  
1964 - T3/III 153323 292 308II 1980     1986 308  
1964 - T3/III 153324 293         1986 293  
1964 - T3/III 153325 294 273II 1971 283II 1979 1990 283 po 1979 285II+283II
1964 - T3/III 153326 295 259II pred 1972 321II 1979 1990 321  
1964 - T3/III 153327 296         1986 296 do konca 249+296
1964 - T3/III 155310 297         1991 297  
1964 - T3/III 155311 298         havarovaný 1978 nahrad. PV 101I
1980 - T3/VI 168971   298II       1999 298 PV 102II brúsiaci
2003 prečísl. na 112, technický preukaz z ex. 353
1964 - T3/III 155312 299         1990 299  
1964 - T3/III 155313 300 257III 1977     1986 257  
1964 - T3/III 155314 301 300II 1976     1990 300  
1976 - T3/V 164650   301II   302III 1982 1993 302  
1964 - T3/III 155315 302 251III 1976     1990 251  
1976 - T3/V 164651   302II   301III 1982 1993 301  
1964 - T3/III 155316 303         1990 303  
1964 - T3/III 155317 304 309II T3M, 1981     1986 309 1981 - 1986 309II+258
1964 - T3/III 155318 305         1986 305  
1964 - T3/III 155319 306         1986 306 1974 - 1986 306+245
1965 - T3/III 155720 307         1990 307  
1965 - T3/III 155721 308 292II T3M, 1981     1986 292  
1965 - T3/III 155722 309 289III T3M, 1981     1990 289 1987 - 1989 258+289III
1965 - T3/III 155723 310 260II 1983     1992 260  
1965 - T3/III 155724 311 323III 1982     1993 323  
1965 - T3/III 155725 312         1990 312  
1965 - T3/III 155726 313         1990 313  
1965 - T3/III 155727 314         1990 314 celý „život“ 314+315
1965 - T3/III 155728 315         1990 315 celý „život“ 314+315
1965 - T3/III 155729 316 247II 1978     1990 247  
1965 - T3/III 155730 317 281II 1978     1990 281  
1965 - T3/III 155731 318         1990 318  
1965 - T3/III 155732 319         1990 319  
1966 - T3/IV náhr. T1 320 250II 1980     1986 250  
1966 - T3/IV náhr. T1 321 253II 1980     1986 253  
1966 - T3/IV náhr. T1 322 323II pred 1972 310II 1982 1990 310  
1966 - T3/IV náhr. T1 323 322II pred 1972     1992 322  
1966 - T3/IV náhr. T1 324 327II 1983     1993 327  
1966 - T3/IV náhr. T1 325 324II 1983     1994 324  
1967 - T3/IV 157230 326 335II 1984     1994 335  
1967 - T3/IV 157231 327 332II 1983     1993 332  
1967 - T3/IV 157232 328 284II 1985     1990 284  
1967 - T3/IV 157233 329 328II 1984     1992 328  
1967 - T3/IV 157234 330 331II 1984     1995 331  
1967 - T3/IV 157235 331 326II 1984     1992 326  
1967 - T3/IV 157236 332 333II 1983     1992 333  
1967 - T3/IV 157237 333 330II 1983     1992 330  
1967 - T3/IV 157238 334 329II 1984     1994 329  
1967 - T3/IV 157239 335 334II 1984     1992 334  

Článok je prekladom zo Zpravodaje klubu přátel městské dopravy publikovaný so súhlasom redakcie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tatranka #1:
No je to otras inak, doteraz mohli u nas jazdit elektronizovane T3 s TV1 ale nie, radsej chujoviny, nezmenilo sa to a asi nezmeni.

btw to vario ktore mame ma vraj v podvozkoch niektore suciastky zo starych T3, dufam ze toto nebude aj v pripade tych dalsich novych vozidiel
Košice musia byť stále niečo "extra"...?

Máme šťastie,že pán D.Végh tieto čachre sledoval a zapisoval od začiatku.Česť jeho pamiatke!