VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Iveco Urbanway 18M

Iveco Urbanway 18M z prvej série
Iveco Urbanway 18M z druhej série v pôvodnom stave
Iveco Urbanway 18M z druhej série v stave z roku 2022
Iveco Urbanway 18M Diesel Mild Hybrid

Úvod

Mestský nízkopodlažný autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy boli od začiatku ponúkané v rôznych vyhotovenia v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, CNG a hybridnej (sériový full hybrid) verzii. Od roku 2022 sa dieselové a CNG autobusy vyrábali aj vo verzii mild-hybrid a s mierne upraveným dizajnom.

Dopravca SAD Zvolen zakúpil pre MHD v Banskej Bystrici prvé kĺbové autobusy Iveco Urbanway 18M s naftovým pohonom v roku 2017. Tieto vozidlá boli zároveň prvými kĺbovými autobusmi Urbanway na Slovensku. O rok neskôr ich doplnili ešte dve vozidlá. Ďalšie kĺbové autobusy Urbanway 18M boli dodané v roku 2023 už vo verzii mild-hybrid, pri ktorej naftový motor doplnil aj malý elektromotor.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 18M ZV-103DN, ZV-675DN, ZV-845DN, ZV-852DN, ZV-859DN november 2017 2017 – 2018 5
2. Iveco Urbanway 18M ZV-084DV, ZV-113DV jeseň 2018 2019 2
3. Iveco Urbanway 18M Mild Hybrid ZV-866ET, ZV-886ET, ZV-914ET, ZV-935ET, ZV-678ET, ZV-986ET, ZV-002EU, ZV-029EU 2023 2023 8
Spolu 2017 – 2023   15

Technické parametre

Dĺžka 17910 mm (1. - 2. séria)
18003 mm (3. séria)
Šírka 2500 mm
Výška 3066 mm (1. - 2. séria)
3165 mm (3. séria)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
340 mm (4. dvere)
Rázvor 5355 a 6675 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1 (1. séria)
40 + 1 (2. séria)
42 + 1 (3. séria)
Počet miest na státie 97 (91 s invalidným vozíkom) (1. séria)
106 (3. séria)
Celkový počet miest 131 + 1 (1. séria)
148 + 1 (3. séria)
Pohotovostná hmotnosť 18010 kg
Kapacita trakčnej batérie 1 kWh (Mild hybrid)
Motor FPT Industrial Cursor 9, Euro 6, naftový radový 6-valec
Výkon motora 265 kW / 2200 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1650 Nm / 1200 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 93 km/h
Prevodovka Voith D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom (1. - 2. séria)

Voith Diwa NXT, automatická, 7-stupňová, s integrovaným retardérom a rekuperačnou jednotkou (3. séria)
Riadenie RB Servocom, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 136 G4 II + Eberspächer AC 136 G4 I

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Predný a zadný článok spojili kĺbom zakrytým prechodovým mechom. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom, spodné časti bočníc a čelá vyrobili z polyesteru. Naftový motor osadili v zadnej časti vozidla, pri prvých dvoch sériách priečne, pri tretej sérii pozdĺžne. Pri mild-hybrid verzii osadili v zadnejč časti strechy batériu s chladením a meničom 48/24 V, elektromotor s riadiacou rekuperačnou jednotkou výrobca integroval do prevodovky. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním, pri druhej a tretej sérii aj s dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich sedadlá STER 8MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strop obložili polyuretánovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek a podsedadlových vykurovacích telies. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien (pri prvej a tretej sérii posuvnými, pri druhej sérii výklopnými) a štvoricou manuálne otvárateľných strešných klapiek (kombinovaných s núdzovým východom) od firmy LAM (prvé dve série). Tretiu sériu vybavili elektricky ovládanými strešnými priehľadnými oknami. Autobusy jednotlivých sérií sa líšili aj ďalšími detailami v interiéri. Vozidlá druhej a tretej série vybavili aj prednými hmlovými svetlami.

Vozidlá dodali v červeno-bielom nátere. Informovanie cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec (prvé dve série s oranžovými LED, tretia séria so zelenými LED). Vozidlá prvých dvoch sérií boli pri prvých a druhých dverách vybavené odbavovacím tarifným systémom od firmy EMtest (čítačka kariet EM 316 a tlačiareň lístkov EM 316i), pracovisko vodiča bolo vybavené palubným počítačom EMtest. Autobusy tretej série už boli vybavené novým tarifným systémom EMtest, Wi-Fi internetom a USB zásuvkami a vodič dostal systém monitorovania mŕtveho uhla.

Úpravy

Po uzavretí nového 10-ročného kontraktu s mestom boli v priebehu roka 2021 boli do vozidiel prvých dvoch sérií namontované nabíjacie USB zásuvky pre cestujúcich a Wi-Fi pripojenie k internetu. V roku 2022 po zavedení nástupu všetkými dverami bolo odbavovacie zariadenie (čítačka kariet) doplnené aj k tretím a štvrtým dverám. Zároveň boli postupne pôvodné odbavovacie zariadenia vo vozidlách vymenené za novší typ rovnakého výrobcu, pričom tlačiareň lístkov zostala už len pri predných dverách. Autobus ZV-845DN bol v roku 2020 dodatočne vybavený prednými svetlami do hmly.

Prevádzka

Vozidlá prvej série boli do Banskej Bystrice dodané pred Vianocami 22. decembra 2017, prvé z nich začali premávať 27. decembra 2017. Vozidlá druhej série boli do prevádzky uvedené vo februári 2019.

Autobusy dodané v roku 2023 sa do premávky zaraďovali postupne od 24. júna 2023.

Kĺbové autobusy Urbanway sú vypravované prevažne na linky 21, 22, 24, 25, 26 a 90 v pracovných dňoch. Po zaradení hybridných autobusov Urbanway boli nasadzované aj počas voľných dní na linky 24 a 25.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.