VozidláAutobusy MHD - SAD BB › Karosa B 741

Karosa B 741
Karosa B 741 po GO
Karosa B 841

Úvod

Karosa B 741 je mestský kĺbový autobus s automatickou prevodovkou ZF. Vychádza z prímestského autobusu C 744, ktorého prototyp bol predstavený ešte v roku 1983.

Do Banskej Bystrice prišli v roku 1992 3 kusy B 741. Na mestskú verziu bola neskôr prestavaná aj C 744. Tento autobus dostal motor Renault a prevodovku Voith. Vďaka rýchlemu diferenciálu dosahuje najvyššiu rýchlosť a najnižšiu spotrebu. Medzi vodičmi sú tieto autobusy obľúbené.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 BCA 05-31 – BCA 05-32, BCA 05-59 1992 1992 2005 – 2009 3
2. Karosa B 841.1920 BC 93-79II 1997 1999 2009 1
Spolu 1992 – 1997   4

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42+1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150+1
Pohotovostná hmotnosť 13700 kg
Motor LIAZ ML 637 ležatý naftový radový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním
Renault (prestavba)
Výkon motora 190 kW / 2000 rpm (LIAZ)
217 kW / 2100 rpm (Renault)
Objem motora 11946 cm3 (LIAZ)
Krútiaci moment motora 1170 Nm / 1300 rpm (LIAZ)
1210 Nm / 1200 (Renault)
Maximálna rýchlosť 71 km/h (LIAZ)
Prevodovka ZF 4HP 500, automatická, 4-stupňová (LIAZ)
Voith, automatická, 3-stupňová (Renault)

Opis

Vzhľad je podobný ako pri ostatných mestských Karosách radu 700. Oproti B 731 má silnejší motor. Poháňaná je zadná náprava, motor je vzadu. Okrem motoru LIAZ sa dodával aj motor MAN (špeciálne pre DPB), neskôr Renault. Na zabránenie neprimeranému vytáčaniu kĺbu sú na ňom umiestnené mikrosenzory, ktoré spínajú hydrauliku na narovnanie. To sa môže stať pri jazde do kopca na klzkom povrchu. Klasický červenobiely náter je poznačený vplyvom času. Autobus má štvoricu dvojkrídlových dverí, predné a zadné sú užšie. BCA 05-31 mal na ľavej strane biely pás po reklame, BCA 05-32 mal vpredu a vzadu na bokoch plastové kryty zo Škody 120. BCA 05-59 mal dlho na prednom skle zelený nápis "Náhradný spoj".
BC 93-79 má po prestavbe lakovanie v klasickom červeno-bielom mestskom vzore. Interiér má rovnaký ako B 732 BB 521AI - červené madlá, nové sedadlá, kabínu vodiča. Predný nárazník mal pôvodne integrované hmlovky a predný spojler bielej farby bol po celej šírke. Po výmene sa hmlovky presunuli pod nárazník ako pri ostatných Karosách B 741. Po GO dostávajú náter v bystrickom vzore, chýba len šedý pás pod oknami. Predný spoiler má pôvodnú farbu. Interiér zodpovedá novším B 732 GO - svetložlté madlá, protišmyková podlaha, mramorové obloženie. Na pôvodné sedadlá sú natiahnuté látkové poťahy. Dvere sú zvnútra žlté.

Úpravy

Po 10-tich rokoch spoľahlivej prevádzky prešli aj B 741 postupne GO, hoci sa uvažovalo či je potrebná nakoľko vozidlá boli v dobrom stave. Prvá lastovička bola BCA 05-31. Motor má trochu iný zvuk, prevodovka ZF pripomína zvukom bratislavský Ikarus 435, len chod prevodovky je plynulejší a tichší pri preraďovaní. Zásadná úprava sa týkala iba vozidla BC 93-79 (prestavba z C744).

Prevádzka

Jazdili na všetkých kĺbových linkách, teraz hlavne 24, 25 a 26. BCA 05-59 bol pôvodne záložným vozidlom, neskôr striedal linky podľa potreby na celú smenu. Zmena dopravcu bystrickej MHD od 1.1.2006 znamenala koniec prevádzky pôvodne bystrických autobusov Karosa B 741.

Začiatkom roka 2006 sa na krátku dobu v uliciach Banskej Bystrice na linkách MHD objavila ešte Karosa B 741 s EČV LM-337AC, ktorú SAD Zvolen získala od podniku SAD v Liptovskom Mikuláši na vykrytie nedostatku vlastných autobusov.

Katalóg vozidiel

BB-038BM BB-036BM BB-035BM

BB-033BM

Legenda a štatistika

BB-038BMvyradené vozidlo: 4 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
BCA 05-31 BB-038BMod 2004
BCA 05-32 BB-036BMod 2004
BCA 05-59 BB-035BMod 2004
BC 93-79II BB-033BMod 2004

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.