Denník N

MHD v Banskej Bystrici II

Mesto, ktoré 15 rokov vie, že zmluvy s dopravcom sa skončia, je nakoniec v časovej tiesni.
Mesto, ktoré neslúži verejnému záujmu.

Mesto, ktoré sa nemá už na čo vyhovoriť.

Mesto, ktoré by malo napraviť, čo pokazilo.

FIRMA ZABEZPEČUJÚCA PRÍPRAVU A PROCES VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA MHD V BANSKEJ BYSTRICI STOJÍ 81 720 €

Mestská hromadná doprava v Banskej Bystrici mi leží v žalúdku už roky. A určite nielen mne. A trvá to už dlho, pridlho. Nič však nenasvedčuje tomu, že by malo dôjsť k zmene, ktorá mohla byť podmienená práve starostlivo a dostatočne včas pripraveným verejným obstarávaním. Mestu sa asi zdá, že keď si v rámci prieskumu trhu vyberie na zabezpečenie prípravy a procesu verejného obstarávania niektorú z troch oslovených firiem (otázka aj znie, prečo neoslovilo mesto viacero firiem či prípadne iných verejných obstarávateľov), všetko bude v poriadku (veď je to v súlade so zákonom, tak dajte pokoj). Investícia viac ako 80-tisíc € (s DPH) na vytvorenie súťažných podkladov a sprocesovanie priebehu verejného obstarávania, ktorá okato a bez škrupúľ otvára svoju náruč doterajšiemu dopravcovi, je pre mňa adrenalínom, ktorý pretavujem do týchto viet.

81-TISÍC VS. 97 MELÓNOV A POSTOJ MESTA

Ale čo je 81-tisíc oproti 97 miliónom, na ktoré bude zmluva s dopravcom uzatvorená (zabetónovaná) na ďalších 10 rokov, poviete si. Poviete si: NIE, TOTO NIE JE V PORIADKU!

Na stránke mesta si občan môže nenáležite optimisticky prečítať o tom, ako mesto zodpovedne vyhlásilo súťaž na nového dopravcu, ako je všetko v zmysle platnej (dokonca aj európskej!) legislatívy a že mesto dokonca od nového dopravcu požaduje nástup všetkými dverami, čo v súčasnosti nie je možné! Hovorkyňa mesta spomína aj to, že z dôvodu neúspechu pri verejnom obstarávaní na vypracovanie plánu udržateľnej mobility (ktorý mal byť podstatnou súčasťou súťažných podkladov pri príprave tendra) vychádzajú súťažené objemy z doterajších platných cestovných poriadkov. Jednoducho – skvelá príprava! Škoda, že už nepripomenie, že pri tomto dôležitom podklade zlyhalo opäť mesto, keďže verejné obstarávanie bolo nariadením úradu zrušené (neviem sa dopátrať, v čom konkrétne mesto zlyhalo, ale keďže išlo o prostriedky EÚ, bolo mesto povinné nechať súťaž skontrolovať). Chyby sa stávajú, ale treba s nimi počítať (napríklad s dostatočnou časovou rezervou).

AROGANTNÝ MONOPOL, PRIZERAJÚCE SA MESTO

A tak sa pozeráme na plynúcu štandardnú, zákonom stanovenú 30-dňovú lehotu vyhláseného verejného obstarávania a v zmysle všetkého platného je nám to prd platné. Mestská hromadná doprava v Banskej Bystrici nie je novým problémom, je to téma, o ktorej sa hovorí už roky. Napr. aj na tomto odkaze je zaujímavý rozhovor dokresľujúci mozaiku tohto nekonečného marazmu: https://imhd.sk/bb/doc/sk/12958/Ako-v-skutocnosti-zalezi-mestu-Banska-Bystrica-na-kvalite-poskytovanej-verejnej-dopravy-Rozpravali-sme-sa-s-clovekom-so-skusenostami-z-mestskeho-uradu. V čase, keď som vyhodnocovala dotazník spokojnosti so službami MHD (zverejnený na mojom blogu), sa mi ozvali aj zamestnanci súčasného dopravcu, ocenili rozvírenie diskusie o fungovaní mestskej dopravy a vyjadrili súhlas s pripomienkami, ktoré som zverejnila vo svojom príspevku. Diskusiu rozvíril aj trefný blog Mateja Bučka šírený na stránke facebookovej skupiny Banská Bystrica – kam mieriš?: https://www.facebook.com/groups/bystrica/permalink/3381691861841703/.  Aj komentáre či diskusie na sociálnych médiách potvrdzujú, že ľudí téma zaujíma; za zmienku stoja tiež viaceré zaujímavé pripomienky (napr. vytvorenie spoľahlivého kontrolného mechanizmu na ustriehnutie súkromného dopravcu, možnosť zriadenia vlastného dopravného podniku či pripomienky k nastaveniu podmienok súťaže a pod.).

Len mesto sa v tichosti prizerá a svojím postojom sa snaží ľudí presvedčiť, že všetko je v poriadku. Možno v kútiku duše mesto dúfa, že súťaž prebehne, na diskusiu sa zabudne a bude na 10 rokov pokoj.

ZÁVER

Mesto Banská Bystrica svojím prístupom k zákazke za 97 miliónov (ktorá bude ovplyvňovať životy občanov na dlhých 10 rokov) ukázalo, že pri zabezpečovaní služby mestskej hromadnej dopravy nie je jeho hlavným cieľom verejný záujem. Súťaž nebola pripravená dôsledne, nevytvorila možnosť na zapojenie ďalších dopravcov, verejné obstarávanie bolo, lebo muselo byť. Ako bonus nás tento naoko proces bude stáť 81-tisíc eur.

PS.: Podľa informácií z Vestníka Úradu pre verejné obstarávanie malo 19. júna prebehnúť vyhodnotenie opakovanej súťaže na zabezpečenie vypracovania plánu udržateľnej mobility, ktorý má byť podkladom „reformy“ cestovných poriadkov. Nechajme sa prekvapiť a sledujme, kto bude úspešným uchádzačom tohto verejného obstarávania.*

V mojom svete by takto vyhlásené verejné obstarávanie na zabezpečenie služieb mestskej hromadnej dopravy bolo okamžite zrušené, prepracované a vyhlásené nanovo.

*podľa informácie o výsledku vyhodnotenia ponúk (z vestníka úvo) sa úspešným uchádzačom pri realizácií plánu udržateľnej mobility stala Žilinská univerzita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Jana Vašičková

Osoba s veľkými a otvorenými očami. Veľké oči, veľké sny :)