15. výročie zavedenia trolejbusovej dopravy na Tulskú a Moskovskú ulicu (1.9.1994)

Zavedenie trolejbusovej dopravy na Tulskú a Moskovskú ulicu

Výstavba Tulskej, Moskovskej a Oremburskej ulice siaha do 70-tych rokov minulého storočia. Celá táto časť sídliska Fončorda sa stavala naraz, dokončovaná bola ale postupne, najskôr Tulská (v roku 1979), neskôr Moskovská a Oremburská (v rokoch 1980 – 1981).

Doprava bola na Tulskú ulicu zavedená v máji 1979, ako prvé boli zavedené linky 21 Tulská – Železničná stanica a 29 Tulská – Srnková. Pre nedokončené a neskolaudované cesty na Moskovskej premávali autobusy iba na Tulskú a na konci ulice (pri dnešnej zastávke Tulská, U Kucbela) sa otáčali a išli späť. Až o dva roky neskôr, od 3. októbra 1981 sa zaviedla MHD aj na Moskovskú ulicu a autobusy začali premávať po jednosmernom okruhu tak ako aj v súčasnosti.

V 80-tych rokoch boli na Tulskú a Moskovskú doplnené ďalšie linky:
- od 1. septembra 1984 linka 39 Tulská – Zápotockého (dnes Ďumbierska), linka bola po dobudovaní sídliska Sásová predĺžená na ulicu MPČL (dnes Tatranská)
- od marca 1987 linka 45 Tulská – Partizánska cesta – Golianova, rázc. (dnes Starohorská, rázc.).

Od 2. júla 1988 bola linka 29 prečíslovaná na linku 10, linka 39 bola zrušená, namiesto nej bola posilnená linka 45. Po zavedení trolejbusovej dopravy a úplnej reorganizácii celej siete liniek MHD od 16. júna 1990 ostala premávať na Tulskú linka 21 po trase Tulská – Námestie SNP – Partizánska cesta – Golianova, rázc. (ako premávala do 16.6.1990 linka 45). Až o pár mesiacov neskôr bola zavedená doplnková špičková linka 44 Tulská – Námestie SNP – Asmolovova (dnes Pieninská).

Keďže celá oblasť je pomerne husto zastavaná, od zavedenia MHD premávali na tieto ulice hlavne Ikarusy. V kopcovitom teréne – súvislé tiahle stúpanie Tulskou ulicou a strmé klesanie Moskovskou ulicou – dávalo autobusom riadne zabrať. Preto už v roku 1993 sa začalo uvažovať s rozšírením trolejbusovej siete práve na ulice Tulská, Moskovská a na susediacu Internátnu. V tom čase začínala byť situácia v MHD kritická. Nové autobusy sa už nedodávali a do Sásovej bolo potrebné posilniť dopravu. Naproti tomu, v trolejbusovej vozovni bolo 9 kĺbových a 5 sólových trolejbusov, ktoré v tom čase nemali využitie. Trolejbusy sa mali zavedením nových liniek lepšie využiť a uvoľnené Ikarusy potom mohli posilniť dopravu do Sásovej. Okrem toho do kopcovitého terénu bolo vhodnejšie nasadzovať nové trolejbusy ako staré Ikarusy. Rozširovanie trolejbusovej siete bolo v dlhodobom pláne, ale na zavedenie trolejbusov do Sásovej neboli peniaze, preto ako najlepšia alternatíva v tom čase sa javilo práve rozšírenie trolejbusov na spomínané ulice.

Vo februári 1994 mesto schválilo v rozpočte vyčlenenie určitej sumy peňazí na výstavbu trolejbusovej dráhy na ulice Tulská, Moskovská a Internátna. Ako prvá sa začala stavať trať na Tulskú a Moskovskú.

Prvé zemné práce (výkopy pre budúce stožiare) sa začali na jar 1994. Celá trať sa budovala postupne v smere od Tulskej na Moskovskú. Koncom apríla 1994 boli privezené a osadené už prvé trakčné stožiare na začiatku Tulskej. V tom čase sa na Moskovskej ulici začali kopať iba prvé výkopy. Práce postupovali rýchlo, v máji už boli osadené stožiare na celej Tulskej. Po osadení stožiarov sa začalo ťahať aj trolejové vedenie.

Na začiatku júna 1994 bol stav na trati nasledovný: pripojenie k existujúcej trati na Kyjevskom námestí ešte nebolo, ale boli už prichystané nosné laná. Trolejové vedenie bolo od začiatku Tulskej už hotové až po koniec Tulskej (končilo kúsok za zastávkou Nad Tulskou). Odtiaľ boli osadené nové stožiare a prázdne výložníky až po zastávku Nad Moskovskou, na Moskovskej ulici boli osadené iba prázdne stožiare a na pripojení na existujúcu trať na Moskovskej, rázcestie neboli stožiare ešte ani osadené.

Pracovalo sa každý deň, a tak práce napredovali rýchlo. Pripojenie k existujúcej trati sa konalo v zásade iba v noci, ani raz nebola výluka. Do konca júna 1994 sa trať dokončila aj na Moskovskej a ostávalo iba pripojenie k existujúcej trati.

2. júla 1994 sa dokončila výhybka na konci Moskovskej a počas nasledujúceho týždňa (4. – 8. júla 1994) sa v noci vykonalo aj pripojenie k existujúcej trati na Kyjevskom námestí a rovnako aj na konci Moskovskej ulice. V priebehu nasledujúceho týždňa prebehli skúšky a 14. júla 1994 bola trať skolaudovaná. Oficiálne ju otvoril primátor Banskej Bystrice (vtedy p. Mika), zúčastnení boli aj zástupcovia firmy Eltrak, ktorá vykonala stavbu, a SAD Banská Bystrica. Najskôr bola symbolicky prestrihnutá páska a následne boli vypravené štyri kĺbové trolejbusy, pričom všetci zúčastnení sa previezli prvým z nich.

Už v júni 1994 začalo byť avizované, že celý systém liniek MHD bude musieť byť opätovne zmenený. Po vylúčení MHD z Námestia SNP bolo Štadlerovo a Štefánikovo nábrežie preťažené, keď v jednom smere počas poobednej špičky prešlo po nábreží až 70 vozidiel MHD. Z toho dôvodu bolo potrebné znížiť počet liniek premávajúcich po nábreží. Zavedenie nastupovania prednými dverami od 1. marca 1994 ešte viac spomalilo dopravu, čo pri predĺžení jazdnej doby vytvorilo ďalší tlak na posilňovanie dopravy hlavne do Sásovej. Celá reorganizácia siete liniek MHD mala prebehnúť práve pri spustení trolejbusovej dopravy na Tulskú a Moskovskú. Pripravovalo sa to tak, aby celá zmena mohla vstúpiť do platnosti od pondelka 1. augusta 1994. Nakoniec ale pre krátkosť času sa celý termín posunul o jeden mesiac a zmena vstúpila do platnosti od 1. septembra 1994.

Posledný cestovný poriadok autobusových liniek 21 a 44 platný do 31. augusta 1994 (pdf) je tu:

Od 1. septembra 1994 vstúpil do platnosti nový cestovný poriadok, všetky linky MHD boli prečíslované alebo presmerované na nové trasy. Na Tulskú a Moskovskú boli zavedené linka 6 na trase Železničná stanica – Úsvit – Tulská a linka 7 na trase Železničná stanica – Námestie Ľ. Štúra – Tulská. Tieto dve linky ostali premávať na Tulskú nasledujúcich osem rokov.

Prvý cestovný poriadok trolejbusových liniek 6 a 7 platných od 1. septembra 1994 (pdf) je tu:

Po zavedení trolejbusových liniek 6 a 7 väčšinu výkonov medzi centrom mesta a sídliskom Fončorda prevzali trolejbusy.

1. septembra 1994 bol štvrtok a zároveň štátny sviatok, prvý spoj o 5:10 vykonával autobus z linky 31 (vtedy na ceste z Internátnej), a tak vôbec prvý trolejbusový spoj na Tulskú išiel z Kyjevského námestia o 5:33. V nasledujúcich dňoch sa trolejbusy na Tulskej stali plnohodnotnou súčasťou trolejbusovej siete a celej MHD. Okrem lepšieho intervalu hneď od 1. septembra priniesli trolejbusy cestujúcim aj vyššiu kvalitu cestovania. Napriek tomu, že linky 6 a 7 vykonávali viac spojov, ako do zavedenia trolejbusov vykonávali linky 21 a 44, už po mesiaci sa ukázalo, že je to nepostačujúce a od 1. októbra bol cestovný poriadok obidvoch liniek výraznejšie posilnený. Zavedenie trolejbusov na Tulskú a Moskovskú tak cestujúcim prinieslo okrem zlepšenia životného prostredia a zníženia emisií aj oveľa viac spojov a zvýšenie kultúry cestovania.

Prevádzka bola stabilná a bez akýchkoľvek problémov. Po počiatočných zmenách v cestovnom poriadku sa ustálil aj ten a nakoniec od 1. septembra 1995 bol zavedený cestovný poriadok, ktorý s menšími úpravami platil až do 4. júna 2001. V rokoch 1996 až 1998 boli zavedené nedeľné spoje pre posilnenie dopravy hlavne pre študentov prichádzajúcich na internáty. Prevádzková doba týchto spojov bola od 11:03 do 21:30. Na linkách 6 a 7 premávali výlučne kĺbové trolejbusy, a to aj počas víkendu. Až od roku 1999 začal byť na jedno poradie oboch liniek vypravovaný sólo trolejbus.

Zavedenie čipových kariet, zrušenie časových predplatných lístkov a následný úbytok cestujúcich sa prejavil v zmene cestovného poriadku a znížení počtu spojov. Od 1. júla 2002 bola po takmer ôsmich rokoch zrušená z Tulskej linka 7 a presmerovaná na Internátnu (namiesto zrušenej trolejbusovej linky 4). Na Tulskú ostala premávať iba linka 6, ktorá tam vydržala až do 31. decembra 2005 a zmeny dopravcu v MHD.

Po zmene dopravcu bola linka 6 zachovaná, avšak prevádzka bola zabezpečovaná autobusmi. Aj po ďalšej reorganizácii celej siete liniek MHD platnej od 20. augusta 2006 ostala linka 6 zachovaná, nakoľko mesto neustále deklarovalo snahu o obnovenie trolejbusovej dopravy, doplnila ju nová linka 26 na trase Tulská – Partizánska cesta – Tatranská. Tento stav trval až do 29. decembra 2007. Po dvojročnej snahe sa podarilo opäť obnoviť trolejbusovú linku 6 na pôvodnej trase, ako premávala od 1. septembra 1994. Doplnená ostala autobusovou linkou 26, a tak doprava na tieto ulice bola zbytočne predimenzovaná. Cez Tulskú a Moskovskú začali od 29. decembra 2007 premávať aj vybrané spoje linky 7 z Internátnej a od 1. septembra 2008 dokonca aj jeden školský spoj linky 3 idúci do Rooseveltovej nemocnice. Až po dohodnutí sa Mesta Banská Bystrica s dopravcom SAD Zvolen bola od 1. júla 2009 zrušená linka 26 z Tulskej (presmerovaná na Internátnu) a na Tulskú bola zavedená linka 8 na trase Železničná stanica – Námestie Ľ. Štúra – Tulská (ako niekdajšia linka 7). Linka na tejto trase tak bola obnovená presne po siedmich rokoch.

Trolejové vedenie za 15 rokov nebolo výraznejšie rekonštruované. Rekonštrukciou prešla iba križovatka na Kyjevskom námestí v posledných júnových dňoch roka 2002, keď sa na Internátnu dostavali odbočenia v smere z trolejbusovej vozovne. Spolu s rekonštrukciou odbočenia na Internátnu sa už spravilo aj Kyjevské námestie, vymenené boli nosné laná, trať bola mierne upravená a všetky výhybky a kríže boli vymenené za moderné, ovládané diaľkovo s malým návestidlom. Na ostatnej trati vrátane križovatky na Moskovskej, rázcestie ostalo trolejové vedenie pôvodné. Za toto obdobie na Tulskú a Moskovskú premávala hlavne linka 6 na nezmenenej trase. Prvých osem rokov prevádzky premávala aj linka 7, následne bola na sedem rokov zrušená a od 1. júla 2009 bola opätovne zavedená na rovnakej trase, aj keď už s číslom 8.

Po 15 rokoch spoľahlivej prevádzky trolejbusov na Tulskú možno konštatovať, že investícia do stavby trolejového vedenia bola správna. Okrem zlepšenia životného prostredia došlo k lepšiemu využitiu trolejbusov, zvýšeniu kultúry cestovania kapacitnejšími trolejbusmi a zavedeniu vyššieho počtu spojov.

V tom istom roku bola rozšírená trolejbusová sieť aj na Internátnu ulicu. Prevádzka na nej bola spustená 6. januára 1995. K tomuto dátumu si potom bližšie pripomenieme aj túto trolejbusovú trať.

Ali B.

Použité zdroje:
vlastný archív
Denník Smer, rok 1994

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.