Okrem štátnych ČSD vykonávali dopravu aj súkromníci. Ústavným zákonom č. 150/1948 Sb. bolo stanovené, že verejná doprava môže byť národným majetkom. Podrobnosti boli upravené zákonom č. 311/1948 Sb. o národných dopravných podnikoch z 22. decembra 1948. Týmto zákonom boli znárodnené poštátnením podniky pre pravidelnú cestnú motorovú dopravu osôb. Tí dopravcovia, ktorí v tom čase reálne mohli vykonávať dopravu, boli väčšinou ustanovení dočasnými správcami národného majetku a podľa potreby vykonávali pravidelnú alebo nepravidelnú dopravu osôb. Zároveň bol zákonom č. 311/1948 Sb. zriadený podnik "Československá automobilová doprava, národný podnik" so sídlom v Prahe. Organizačný štatút národného dopravného podniku "Československá automobilová doprava, národný podnik" bol vydaný Vládnym nariadením č. 124/1949 Sb. zo dňa 10. mája 1949.
Svoju činnosť mohol podnik ČSAD začať vykonávať od 1.7.1949 po delimitácii majetku od ČSD a od dočasných správcov národného majetku. Kým za vojny jazdili ČSD z Banskej Bystrice len do Ružomberka a Tajova, v roku 1948 už obsluhovali približne polovicu obcí nášho regiónu.
V súčasnosti vykonáva prímestskú autobusovú dopravu v regióne len SAD Zvolen, SAD Banská Bystrica vykonáva už len nepravidelnú dopravu a správu majetku.
Tieto a ďalšie informácie, vrátane cestovných poriadkov, budú súčasťou publikácie ktorú k 60. výročiu ČSAD Banská Bystrica pripravujeme. Zatiaľ si niečo k histórii štátnej autobusovej dopravy v regióne Banskej Bystrice môžete prečítať vo výročných knihách ČSAD Banská Bystrica (k 20., 25., 30., 35. a 40. výročiu), či v sérii článkov na www.busportal.sk.